
Fot. materiały organizatorów.
Fot. materiały organizatorów.
Fundacja POMPKA zaprasza do udziału w warsztatach butoh z Yukio Wagurim, uczniem i głównym aktorem współtwórcy butoh Tatsumiego Hijikaty. Artysta po raz pierwszy poprowadzi zajęcia w Polsce. To wyjątkowa okazja nie tylko dla uczestników warsztatów prowadzonych przez innych tancerzy butoh, ale i dla wszystkich osób zainteresowanych pracą z ciałem, bez względu na umiejętności czy doświadczenie. Zajęcia prowadzone będą w duchu unikalnej metody i filozofii Hijikaty, w oparciu o jego butoh-fu. Pod okiem mistrza uczestnicy będą odkrywać lekkość i „wagę” bytu oraz badać relacje ciała w przestrzeni tak, by w procesie ciągłych transformacji szukać odpowiedzi na pytanie o miejsce człowieka we wszechświecie.
W A R S Z T A T Y – c u r r i c u l u m
1. Butoh jako nowa forma ekspresji artystycznej w powojennej Japonii. Skupienie uwagi na butoh Tatsumiego Hijikaty.
2. Unikalna metoda Tatsumiego Hijikaty w praktyce pracy z ciałem. Wywoływanie obrazów w umyśle za pomocą poetyckich wyrażeń.
3. Odkrywanie relacji między wnętrzem i zewnętrznością. Ciało jako puste naczynie. Badanie różnych wrażeń odczuwanych przez skórę.
4. Rozważanie pojęcia Metamorfozy. Próby i badanie kwestii „co to znaczy być człowiekiem”
5. Badanie [Wschodnich i Zachodnich] perspektyw ciała oraz różnic między nimi podczas rozważań nad wyjątkowymi cechami butoh i rolą jaką może odegrać ono w przyszłości.
O P I S W A R S Z T A T U
1. Chodzenie bez tracenia formy. Trening niskich pozycji ciała, bioder i nóg. Ćwiczenie koncentracji. [ Krok MAYI ]
2. Związki wewnątrz ciała stopniowo zanikają. Pustka/przestrzeń fizycznego ciała.[ Krok Pyłku ]
3. Doświadczenie wewnętrzne przecieka do formy zewnętrznej. Różnorodność kształtów i faktur kwiatów. [ Taniec kwiatów ]
4. Badanie relacji z kierunkiem, światłem i prędkością [ Dym ]
5. Transformacja. Tańczące zwierzęta. Jak imitować miękkość, ciężar czy wagę zwierzęcia. [ Krok byka ]
6. Poszukiwanie jakości. Odczuwanie materii jako klucza do metamorfozy. [Taniec ptaków]
7. Badanie co to znaczy “wyjść” [ Czym jest ciało/ Taniec Francisa Bacona ]
8. Odczuwanie materii i niemożności [ Ciało jako ściana ]
9. Jak ludzka forma przekształca się w potwora [ Postacie Goi, duch, demon, stojąca ciemność, po wojnie]
10. Badanie połączeń między unerwieniem a ciałem. Dokąd idziesz ? Czym jest istota ludzka ? Czym jest szaleństwo? [ Henri Michaux, Wols, krok nerwów, lalki]
Rekrutacja:
Aby zgłosić się na warsztaty, należy mailem wysłać zgłoszenie (pełne imię, nazwisko, adres zamieszkania, wiek, nr. telefonu) wraz z potwierdzeniem dokonania wpłaty zaliczki w wysokości 100 złotych do 15 czerwca 2015. Osoby, które nie wpłacą zaliczki w powyższym terminie będą mogły wziąć udział w warsztatach pod warunkiem dostępności wolnych miejsc i dostarczenia potwierdzenia pełnej wpłaty do 5. lipca r. Udział w warsztatach wyłącznie za okazaniem poświadczenia przelewu. W tytule przelewu proszę wpisać „darowizna” oraz swoje imię i nazwisko.
Organizator:
Anita Zdrojewska
Fundacja POMPKA; e-mail: publink@publink.com.pl; tel. 501 175 595
Nr. konta: 42 1440 1387 0000 0000 0940 3442
Koszt: 320,- zł.
Yukio Waguri był uczniem twórcy butō Tatsumi Hijikaty i czołowym tancerzem prowadzonego przez Hijikatę zespołu Asbestos. Wydanej przez Waguri w 1988 roku płyta CD pt. BUTOH-FU passed down by Tatsumi Hijikata (Układy choreograficzne butō Tatsumi Hijikaty) zawdzięczamy wiedzę o metodzie choreograficznej Hijikaty, która po jego śmierci pozostała nieznana szerszej publiczności. Waguri odtworzył ją na podstawie swoich notatek z sesji choreograficznych ze swoim mistrzem i jego ustnych wskazówek. Waguri jest także autorem systemu zapisu układów choreograficznych Hijikaty – Butoh-Kaden.
Waguri urodził się w 1952 roku w Tokio. W 1972 roku został uczniem Tatsumi Hijikaty i zadebiutował jako tancerz butoh w spektaklu 27 Nights for Four Seasons (27 noce na cztery pory roku). W 1978 roku zaprezentował swoje pierwsze solo Wings for Tower (Skrzydła dla wieży) w choreografii Tatsumiego Hijikaty. W latach 1979-84 zawiesił karierę artystyczną i pracował jako farbiarz kimon. W 1985 wrócił na scenę, by wystąpić w ostatnim spektaklu Hijikaty – Tohoku Kabuki project. W latach 1987-89 występował zagranicą z Natsu Nakajimą. W 1990 założył własny zespół butoh – Kohzensha, którego jest dyrektorem artystycznym. Przez ostatnie 34 lata uczy i pracuje jako choreograf na całym świecie. W swojej pracy twórczej i dydaktycznej skupia się na procesie przekształcania tancerza w obraz.Jego prace mają dokładnie opracowaną choreografię, rzadko ucieka się do improwizacji, często zaś stosuje układy choreograficzne w opaparcu o butoh-fu, których nauczył się od Tatsumiego Hijikaty.
„Oglądając [Yukio Waguri] na scenie, można wyobrazić sobie absolutnie wszystko – od rzeczy ziemskich po kosmiczne. Niektórzy widzowie dopatrzyli się [w jego spektaklu] historii ludzkości, inni – opowieści o żywiołach i Ziemi. [Yukio Waguri] raz jest kamieniem, raz drzewem, raz owadem, raz płomieniem…” — Klaipeda Times, czerwiec 1999
Na podstawie: