
Kompozycja na 12 aktorów i budynek Lido. Fot. Sandra Kmieciak
Kompozycja na 12 aktorów i budynek Lido. Fot. Sandra Kmieciak
W programie:
Kompozycja na 12 aktorów i budynek Lido, Wszystkie imiona, Resonance assembly – composition for factory.
Kompozycja na 12 aktorów i budynek Lido – seria mini-koncertów, epizodów muzyczno-choreograficznych, z których każdy odnosi się do innego rodzaju pracy. Razem z aktorami Teatru Nowego i członkami chóru Chorea reżyserka stworzyła krótkie kompozycje dźwiękowe, wykorzystując przedmioty i środowisko audialne budynku. W nieczynnej dawnej przestrzeni produkcyjnej sola, duety i działania grupowe rezonują z historią budynku i ucieleśniają współczesną, rozproszoną strukturę pracy.
Wszystkie imiona – dokumentacja koncertu/performansu zrealizowanego w Bunkrze Sztuki w Krakowie w 2016 roku Występują Chór „Camerata” w Wieliczce, pod dyrekcją Izabeli Szoty, oraz Artystyczny Zespół Estradowy Pieśni i Tańca, Emerytów i Rencistów „Pogoda Jesień” w Krakowie, pod dyrekcją Alicji Pater.
Resonance assembly – dokumentacja koncertu/performansu zrealizowanego w opuszczonej Fabryce w lipcu 2014 roku w Berlinie.
Zorka Wollny – artystka sztuk wizualnych. Oprócz serii onirycznych filmów ma w swoim dorobku cykl performance’ów choreograficznych, realizowanych dla instytucji muzealnych, oraz koncertów (zazwyczaj we współpracy z Olgą Szwajgier). Ukończyła wydział malarstwa na ASP w Krakowie, gdzie obecnie broni pracy doktorskiej. Jest asystentem w ASP w Szczecinie.
Współpracuje z Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi, Instytutem Sztuki Wyspa oraz Zamkiem Ujazdowskim. W 2007 r. reprezentowała Polskę na wystawie twórców europejskich w Brukseli. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury, jest również laureatką nagrody im. Eugeniusza Gepperta za osiągnięcia malarskie. W 2009 roku została nominowana do nagrody Fundacji Deutsche Banku dla najlepszego młodego artysty, a w 2010 roku magazyn sztuki „Arteon”
rzyznał jej tytuł Artystki Roku.
Jej realizacje były prezentowane w Polsce i za granicą m in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Turcji, na Węgrzech i w Kanadzie. Oprócz uczestnictwa w wystawach brała udział w wydarzeniach muzycznych (Audio Art Festival w Krakowie) i teatralnych (Łódzkie Spotkania Baletowe, Malta Festival w Poznaniu).
***
Bilety w cenie 20 zł (ulgowy) i 30 zł (normalny) do nabycia przed pokazem.
Rezerwacje pod adresem mailowym: sic@sic.warszawa.pl.
***
Projekt całorocznych prezentacji współczesnego tańca improwizowanego w różnych formach (od spektaklu po performans) – ( sic! ) four seasons, mający swoje korzenie w festiwalu improwizacji tańca [sic!] – chce regularnie prezentować wydarzenia poświęcone improwizacji tańca i towarzyszącym jej zagadnieniom.
W ramach rozpoczętej w tym roku współpracy partnerskiej z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (sic!) four seasons zostało włączone w program działań CSW. W jego ramach zaplanowano konsekwentną, regularną i dogłębną budowę programu, w którym kluczową rolę pełni improwizacja tańca jako metoda twórcza oraz sposób uprawiania i prezentowania sztuki Kluczowym zagadnieniem prezentacji nie będą rozwiązania formalne, ale powód działania. Organizatorzy chcą prezentować sztukę improwizacji w jej najlepszym wydaniu, artystów odważnych i bezkompromisowych. Ich prace są bardzo różne, rozwiązania nieoczywiste, bo podporządkowane działaniu nieprzewidywalnemu – żywej relacji twórcy z tematem, osobą, rzeczywistością, tym, co tu i teraz. Życie i jego manifestacje w wielu odmianach oraz sama forma prezentacji stanowią wspólny obszar zainteresowań.
Jako podstawowa zasada każdej twórczości, improwizacja posiada aspekt uniwersalny, mocno związany z naszą egzystencją. Jej zasadę – działanie w czasie rzeczywistym – możemy zaś odnieść do filozofii życia samego w sobie. Oprócz najwybitniejszych, światowych twórców organizatorzy chcieliby także prezentować artystów młodych, początkujących, studentów i absolwentów wyższych szkół związanych z tańcem.
W programie zaplanowano także blok edukacyjny: warsztaty, panele, publikacje materiałów dotyczących teorii improwizacji tańca. Nowym obszarem prezentowanym i badanym przez organizatorów będzie taniec w relacji ze sztukami wizualnymi, ich wzajemne wpływy, zależności i inspiracje. Taniec jako forma, architektura przestrzeni, przekaz artysty, uchwycona rzeczywistość, stan osoby lub świata, znajduje coraz częściej wspólny język ze sztukami wizualnymi. Wspólnie chcą oddać fragment rzeczywistości lub fikcji poddany wizji i działaniu artystycznemu, nadać formę ideom i sprawom w sposób pozbawiony egzaltacji formalnej i psychologicznej, a także myślenia estetycznego. Nie chodzi o użyteczność jednej sztuki względem drugiej, raczej o sposób obecności – taniec to także sztuka wizualna.
Strona festiwalu: www.sic.warszawa.pl
Organizator: Fundacja Ciało Się
Partner: CSW, Miasto Stołeczne Warszawa