
Fot. E. Fetisova.
Fot. E. Fetisova.
Jak co roku, tak i podczas nadchodzących wakacji, widzowie kin będą mogli oglądać wybrane spektakle z minionego sezonu transmisji baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Zwykle był to jeden wybrany tytuł, lecz w tym roku, w związku z coraz większym zainteresowaniem polskiej publiczności kinowej tą forma obcowania z tańcem, Teatr Bolszoj, a za nim dystrybutor spektakli na terenie kraju, firma nazywowkinach.pl, udostępnia aż trzy najlepsze balety minionego sezonu Bolshoi Ballet Live 2015-16. Będą to Giselle w opracowaniu choreograficznym Jurija Grigorowicza do muzyki Adolphe’a Adama, Poskromienie złośnicy w choreografii Jean-Christophe’a Maillota do muzyki Dmitrija Szostakowicza i Don Kichot Aleksieja Fadejeczewa z muzyką Ludwiga A. Minkusa. Szczególnie transmisja live HD Poskromienia złośnicy, nowego baletu przygotowanego przez Maillota, dyrektora Baletu Monte Carlo specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj, wywołała w minionym sezonie transmisji prawdziwą sensację i zebrała znakomite recenzje.
***
Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego carskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Tym razem swoją wersję wznawia – w nowych kostiumach i dekoracjach Aleksiej Fadejeczew. Premiera nowej inscenizacji odbyła się w lutym, teraz zobaczą ją widzowie transmisji kinowych na całym świecie.
Widzowie kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo. Pierwszą wersję choreograficzną Don Kichota do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego; nie mogło więc zabraknąć wielkiej sceny z udziałem zjaw i driad, znanej jako Sen Don Kichota.
Za klasyczną tradycją wystawiania Don Kichota podąża wiernie choreograf Aleksiej Fadejeczew, po raz kolejny realizując to pełne humoru i brawurowego tańca arcydzieło. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. W tej właśnie finałowej scenie znajduje się popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, rozbudowane do większej formy Grand Pas przez włączenie pomiędzy tańce Kitri i Basilia wariacji dwóch solistek. Wykonanie tego popisowego fragmentu i całego baletu, najeżonego technicznymi trudnościami, a jednocześnie wymagającego naturalnej, komicznej gry aktorskiej stawia olbrzymie wymagania przed tancerzami. Oprócz mistrzostwa tanecznego musza odznaczać się sceniczna charyzmą i osobowością. Tego nie zabraknie z pewnością podczas spektaklu transmitowanego z Teatru Bolszoj. Jako Kitri wystąpi Jekaterina Krysanowa, która podziwialiśmy jako kapryśną Kasię w Poskromieniu złośnicy, zaś sprytnym Basiliem będzie Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie, o uroku wiecznego chłopca.
Ludwig A. Minkus (1826–1917) / Aleksiej Fadejeczew
ДОНКИХОТ | DON QUIXOTE
DON KICHOT
Balet w trzech aktach (1869)
Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Bolszoj: 2 lutego 2016
PREMIERA SEZONU
Transmisja LIVE HD przedstawienia:
10 kwietnia 2016 | niedziela |16.45
Obsada:
Jekaterina Krysanowa jako Kitri/Dulcynea
Siemion Czudin jako Basilio
Aleksiej Łoparewicz jako Don Kichot
Roman Simaczew jako Sancho Pansa
Wiktoria Jakuszewa jako Juanita
Anna Okuniewa jako Piccilia
Denis Miedwiediew jako Gamache
Anna Tichomirowa jako Tancerka Uliczna
Rusłan Skworcow jako Espada
Kristina Karasjowa jako Mercedes
Jegor Simaczew jako Lorenzo, ojciec Kitri
Galina Iwanowa jako jego żona
Aleksander Fadejeczew jako Książę
Jekaterina Barykina jako Księżna
Olga Smirnowa jako Królowa Driad
Daria Chochłowa jako Amorek
Anna Tichomirowa I wariacja w Grand Pas
Julia Stiepanowa II wariacja w Grand Pas
Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj
Realizatorzy:
Paweł Sorokin dyrygent
Aleksiej Fadejeczew wg Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego choreografia
Walerij Lewental scenografia
Damir Ismagiłow światła
STRESZCZENIE BALETU
Prolog
Don Kichot, naczytawszy się romansów rycerskich, pragnie wyruszyć w podróż, aby bohaterskimi czynami wsławić swoje imię. Na swego giermka mianuje sługę, Sancho Pansę, człowiek obrotnego, ale raczej nie skorego do fantazjowania.
Akt pierwszy
W Barcelonie świąteczny gwar. Córka oberżysty Kitri flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Ojciec Kitri Lorenzo, widząc ich razem, przepędza Basilia. Pragnie wydać córkę za bogatego szlachcica Gamacha. Kitri zdecydowanie sprzeciwia się woli ojca.
W samym środku beztroskiej zabawy na rynek wjeżdża Don Kichot ze swym giermkiem. Widząc oberżystę Don Kichot uznaje go za władcę zamczyska i pozdrawia ukłonem. Zdziwiony oberżysta odpowiada ukłonem i zaprasza rycerza do siebie. Zebrani za rynku stroją sobie żarty z Sancha, ale Don Kichot spieszy mu na ratunek.
W Kitri Don Kichot widzi wcielenie swego ideału – Dulcyneę, którą wybrał na damę swojego serca. Tymczasem Kitri po tańcach na rynku ucieka z miasta wraz z Basiliem. Lorenzo, Gamacho i Don Kichot postanawiają wyruszyć na jej poszukiwania.
Akt drugi
Obraz I
Kitri i Basil ukrywają się w tawernie. Pojawiają się Lorenzo, Gamacho i Don Kichot, i odnajdują zakochanych. Oberżysta chce, aby od razu ogłosić zaręczyny Kitri i Gamacha, ale Basilio, w porozumieniu z Kitri, odgrywa scenę samobójstwa. Kitri „płacze” nad ciałem kochanka. Don Kichot w szlachetnym oburzeniu oskarża karczmarza o bezduszność i pod groźbą użycia broni, zmusza go, aby zgodził się na małżeństwo córki z „umierającym” cyrulikiem. Gdy tylko młodzi otrzymują ojcowskie błogosławieństwo, Basilio zrywa się na równe nogi.
Obraz II
Na polanie koło młyna rozłożył się obóz cygański i wędrowny teatr. Nadchodzą Don Kichot i Sancho Pansa. Właściciel teatru zaprasza Don Kichota, aby obejrzał sztukę odgrywaną przez marionetki. Don Kichot zapomina jednak, że to jest teatr, wpada na scenę z bronią. Niszczy teatrzyk i lalki walcząc ze „złym magiem”. To wiatrak, którego skrzydło unosi nieszczęsnego Don Kichota w powietrze, a potem zwala na ziemię.
Obraz III
Ranny Don Kichot odpoczywa w lesie. Wydaje mu się, że las jest pełen potworów i gigantów. Sancho Pansa układa swego pana do snu, a sam biegnie po pomoc. Don Kichot śni, że widzi Dulcyneę, damę swego serca z twarzą Kitri, otoczoną przez driady i amorki.
Sancho Pansa spotyka polujących w lesie Księcia i Księżnę. Prosi ich o pomoc dla Don Kichota. Książę zaprasza wszystkich do swego zamku.
Akt trzeci
Zamek książęcy. Wszystko jest gotowe do uroczystości na cześć Don Kichota. Książę i Księżna dowiedzieli się od Sancha całej historii miłości Kitri i Basilia i pozwalają im świętować zaślubiny na zamku. Don Kichot i Sancho Pansa zajmują honorowe miejsca. Nadchodzą goście, wśród nich nowożeńcy i ich przyjaciele. Odbywają się tańce, na koniec swoją miłość przypieczętowują Kitri i Basilio. Wszystko dzięki dzielnemu błędnemu rycerzowi i jego wiernemu giermkowi.
Przedstawienie trwa około 3 godzin 10 minut (w tym 2 przerwy).
Więcej na stronie: www.nazywowkinach.pl
https://www.facebook.com/nazywowkinach