
Na zdjęciu: Mizuki Kurosawa i Yauheni Yatskevich. Fot. Victor Korpusenko.
Na zdjęciu: Mizuki Kurosawa i Yauheni Yatskevich. Fot. Victor Korpusenko.
Spektakl baletowy Emocje powraca na scenę Opery Krakowskiej w nowej odsłonie. Emocje 2017 przygotowali: Violetta Suska, autorka blisko 100 choreografii do spektakli baletowych, musicali, oper i koncertów oraz Eduard Bablidze, tancerz i choreograf gruzińskiego pochodzenia, od lat związany z Polską. Był pierwszym solistą Narodowego Teatru Opery i Baletu w Tbilisi, potem solistą w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Bałtyckiej, współpracował również z Polskim Baletem Narodowym jako tancerz i choreograf. W tegorocznej wersji Emocji zobaczymy jego dwie choreografie. Pierwsza, rozpoczynająca spektakl, to Akord do muzyki Arvo Pärta Fratres for cello and piano. Druga, kończąca przedstawienie, nosi tytuł El Abrazo, co oznacza „trzymanie” w tangu, czyli sposób prowadzenia partnerki przez partnera, wyrażający w tańcu gamę uczuć, od namiętności, pożądania, przez miłość, po niechęć czy zazdrość. – „W tym tańcu najważniejsze jest nie to co tańczymy, lecz jak tańczymy! Jest to taniec par, mocno związanych emocjonalnie, podobnie czujących i pragnących” – mówi Eduard Bablidze. Muzykę do tej części napisał kompozytor, skrzypek Opery Bałtyckiej – Przemysław Treszczotka. Usłyszymy ją w nagraniu kwintetu Tangueros Balticos w składzie: Przemysław Treszczotka (skrzypce), Paweł Zawada (fortepian), Andrzej Wojciechowski (klarnet), Marcin Krzyżanowski (akordeon), Maciej Pakuła (kontrabas).
Środkowa część spektaklu, zatytułowana …Gdzie tkwią nagie gwiazdy…, do muzyki Johannesa Brahmsa (fragmenty Koncertu skrzypcowego D-dur, I Sonaty skrzypcowej G-dur, Serenady A-dur nr 2, Intermezza A-dur op. 118) prezentowana była w poprzedniej wersji Emocji (premiera: maj 2015). W kolejnych sekwencjach choreografii …Gdzie tkwią nagie gwiazdy… Violetta Suska przekazuje własne widzenie samotności, żałoby, namiętności oraz uczuć towarzyszących osobie w tłumie ulicznym. – „Ludzie są jak gwiazdy na «mlecznej drodze». Jeśli patrzysz z daleka, z dystansu, jest ich dużo, jedna koło drugiej, ciasno i blisko siebie. Lecz gdy zmniejszysz odległość, gdy przyjrzysz się bliżej, są oddalone od siebie o tysiące lat świetlnych. Samotne w ciemnej przestrzeni kosmosu” – powiedziała Violetta Suska.
Emocje 2017 to dalszy ciąg wypowiedzi w formie baletowej na temat relacji z innymi ludźmi i związanych z nimi uczuć, wypełniających nasze życie. Tańczy Balet Opery Krakowskiej.
Realizatorzy:
Choreografia: Violetta Suska, Eduard Bablidze
Kostiumy: Anna Sekuła
Scenografia: Anna Sekuła, Eduard Bablidze
Kompozycja efektów dźwiękowych: Jędrzej Rusin
Światło: Eduard Bablidze, Marcin Nogas
Asystenci choreografa: Victor Korpusenko, Aliaksandr Rulkevich
Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak
Obsada:
Akord
Paulina Cisłowska, Clara Ushizaka, Leonardo Cusinato, Maciej Pluskowski
…Gdzie tkwią nagie gwiazdy …
Samotność: Mizuki Kurosawa, Yauheni Yatskevich
Emocje: Anastasiya Krasouskaya, Leonardo Cusinato, Maciej Pluskowski,
Żałoba: Bożena Kowalska, Adam Mośko, Aliaksandr Karandulka, Emanuele Sardo, Tomasz Staniak, Vadzim Trukhan
Namiętność: Agnieszka Chlebowska, Yauheni Yatskevich
Scena obłędu: Dzina Kazyrskaya, Nika Lipolt, Mariana Morfin-Sanchez, Anna Palenga, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska, Aliaksandr Karandulka, Adam Mośko, Maciej Pluskowski, Emanuele Sardo, Tomasz Staniak, Vadzim Trukhan
Ulica: Agnieszka Chlebowska, Dzina Kazyrskaya, Bożena Kowalska, Mizuki Kurosawa, Nika Lipolt, Mariana Morfin-Sanchez, Anna Palenga, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska, Leonardo Cusinato, Aliaksandr Karandulka, Adam Mośko, Maciej Pluskowski, Emanuele Sardo, Tomasz Staniak, Vadzim Trukhan
El Abrazo
Julia Galambos, Mizuki Kurosawa, Malika Tokkozhina, Aliaksandr Karandulka, Emanuele Sardo, Yauheni Yatskevich
Bilety w cenie 20-100 zł do kupienia w Kasie Opery Krakowskiej oraz na stronie internetowej teatru.
Dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu Muzyka i taniec – Interwencje 2017.