
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
Strefa Kultury Wrocław zaprasza na pokaz spektaklu Usłyszeć taniec z udziałem gościa specjalnego – tancerza i śpiewaka flamenco Mateo Galito. Spektakl prezentuje różne formy stepowania: flamenco, stepu irlandzkiego, amerykańskiego, tańca współczesnego oraz muzyki ethnojazzowej granej na żywo. Różne kultury muzyczne spotykają się w jednym miejscu, a tradycja i nowoczesność to synonimy. Projekt tworzą tancerze i muzycy, soliści widowisk, mistrzowie tradycji/współcześni performerzy.
Bilety: 40/60 zł
Więcej informacji: https://strefakultury.pl/wydarzenie/uslyszec-taniec/
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=gsH_C6CLlyI
Celem projektu Usłyszeć Taniec jest pokazanie współczesnego oblicza najbardziej rozwiniętych form tańca etnicznego jakimi są: flamenco, taniec irlandzki i step amerykański. W spektaklu dużą role odgrywa też taniec współczesny, który pełni rolę narratora. Stanowi naturalną kontynuacje trendów, zachodzących w świecie pozostałych forma tańca, wykorzystywanych w projekcie. Przeważnie taniec ludowy prezentowany jest kontekście prezentacji tematycznych, przeglądów folkloru czy innych tego typu imprez, gdzie tradycja jest przedstawiana jednoznacznie, jako miniona kultura poprzednich pokoleń. Według twórców jest to obraz zniekształcony i niepełny. W takich kulturach jak flamenco, ewolucja tradycji jest procesem ciągłym. Obok siebie funkcjonuje muzyka i taniec dziadków, rodziców i młodych, przez co tradycja i współczesność to synonimy. W Usłyszeć Taniec artyści starają się pokazywać obok siebie z jednej strony formy wręcz archaiczne, jak i najnowsze trendy. Poszukiwać wspólnego mianownika, pokazując, co je łączy, spotykając się na płaszczyźnie rytmu i wspólnej estetyki, która sprawia, że całość jest spójna.
Muzyka grana na żywo stanowi nieodłączny element projektu Usłyszeć Taniec. Jej obecność podkreśla role tancerza perkusyjnego jako jednocześnie tancerza i muzyka. Pokazuje, że taniec może być jednocześnie muzyką, co jest tak bardzo naturalne, między innymi dla niektórych plemion afrykańskich, w których kulturach nie funkcjonują osobne słowa na muzykę i taniec. Bardzo ważna jest też relacja tancerza z muzykiem, którą artyści chcą ukazać.
Taniec:
Marta Czyż – taniec jazzowy, współczesny,
Karol Drzewoszewki – step amerykański,
Agata Teodorczyk – flamenco,
Mateusz Wójcik – choreografia, reżyseria, taniec irlandzki
Muzyka:
Tomasz Biela – kierownictwo muzyczne, gitara, akustyczna, elektryczna, jazzowa,
Wojciech Braszak – saksofon altowy i sopranowy,
Ewelina Grygier – drewniany flet poprzeczny,
Małgorzata Mycek – wokal, bodhran, cajon, perkusjonalia,
Andrzej Kowalski – gitara basowa, kontrabas,
Jakub Wagner – gitara flamenco, cajon