
Natura ruchu... Fot. materiały organizatorów
W niedzielę 1 stycznia 2017 roku w Polskim Teatrze Tańca rozpocznie się Rok Guślarzy – tematycznie zogniskowany wokół tradycji i obrzędów, wierzeń i mitów, guseł i zabobonów. Będzie to czas artystycznej refleksji nad współistnieniem światów – materialnego i duchowego, dawnego i współczesnego; nierozerwalnym w naszej kulturze splotem wyobrażeń słowiańskich, chrześcijańskich, oraz ciągle żywych fantazmatów polskiego romantyzmu. Łącząc motywy kultury ludowej z arcydziełami literatury, Rok Guślarzy odsłoni różne odcienie polskiego imaginarium. Rok Guślarzy otwiera autorski, czteroletni program artystyczny dyrektor Polskiego Teatru Tańca Iwony Pasińskiej, w którym każdy kolejny rok zaplanowany został wokół innych dyskursów polskiej tożsamości.
Wśród głównych wydarzeń w ramach obchodów Roku Guślarzy znalazły się: Żniwa – premiera PPT w choreografii Iwony Pasińskiej, Wieczory dziadowskie. Tryptyk – tryptyk spektakli Jarosława Tumidajskiego, Kayi Kołodziejczyk i zwycięzcy konkursu PPT, W głąb tradycji, w rytm tańca: Wesele – choreograficzny projekt społeczny, Laboratoria Twórcze – interdyscyplinarny cykl warsztatów pod opieką kuratorską Anny Królicy.
Żniwa
Spektakl będzie premierą Polskiego Teatru Tańca w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej. Przedstawienie nawiązywać będzie do obrzędów towarzyszących żniwom oraz cyklu prac rolnych, natury i życia człowieka – zarówno w planie etnograficznyczm (inspirowanym m.in. pracami Oskara Kolberga oraz Rokiem Polskim Zofii Kossak), jak i w szerszym ujęciu antropologicznym i filozoficznym. Fabularną oś spektaklu wyznaczy motyw powrotu Odysa, na podstawie eposu Homera oraz Powrotu Odysa Stanisława Wyspiańskiego.
termin: 21 stycznia 2017 roku, godz. 20.00
miejsce: Sala Wielka Centrum Kultury ZAMEK
realizatorzy: Igor Gorzkowski (reżyseria i dramaturgia), Iwona Pasińska (choreografia), Piotr Tabakiernik (kompozycja muzyczna) , Marcin Zdunik (wiolonczela) Adam Strug (partie wokalne)
Wieczory dziadowskie: Tryptyk
termin: maj 2017 roku
Wieczory dziadowskie obejmą trzy premiery zaprezentowane w formie agonu. Temat Dziadów Adama Mickiewicza, ukazany w trzech odsłonach, stworzy unikalną platformę twórczej rywalizacji, oferując widzom szansę potrojonych doznań różnorodnych artystycznych, estetycznych i intelektualnych rozwiązań oraz zapraszając ich do wspólnego dyskursu wokół współczesnych reinterpretacji dzieła i tradycji. Premierom towarzyszyć będą spotkania z artystami, panel naukowy i publikacja (we współpracy z ośrodkami akademickimi) oraz obserwatorium umożliwiające młodym krytykom teatru i tańca pogłębienie warsztatu. Pierwszą premierę, Ciało, duch i klaun zrealizuje reżyser Jarosław Tumidajski (we współpracy z kompozytorem Stefanem Wesołowskim, oraz Mirkiem Kaczmarkiem, który zaprojektuje wizualną oprawę spektaklu). Drugą premierę, Gorycz stworzy choreografka Kaya Kołodziejczyk, we współpracy z Jackiem Sienkiewiczem (muzyka), Maćkiem Chorążym i Agą Klepacką (scenografia), Grzegorzem Matlągiem – „Maldororem” (kostiumy), Pawłem Grupkajtysem (cymbały) i Julitą Charytoniuk (biały śpiew). Realizatorzy trzeciej premiery zostaną wybrani w trybie otwartego konkursu, który ogłoszony zostanie na początku stycznia 2017 roku.
W głąb tradycji, w rytm tańca: Wesele
termin: październik 2017 roku
miejsce: Sala Wielka Centrum Kultury ZAMEK
Choreograficzny projekt społeczny ma na celu wywołanie przepływu wymiany doświadczeń pomiędzy środowiskami i pokoleniami. Premiera spektaklu Wesele będzie zwieńczeniem projektu, w którym, oprócz tancerzy PTT, udział weźmie 100 osób (50 par). Do realizacji projektu, mającego swój zaczyn w dziele Wyspiańskiego, zostali zaproszeni artyści teatru i tańca: Iwona Pasińska (choreografia), Marcin Liber (reżyseria), Filip Kaniecki (muzyka), Mirek Kaczmarek (scenografia, reżyseria świateł, video), Grupa Mixer (kostiumy), Wojciech Blecharz.
Laboratoria Twórcze
termin: sierpień 2017 roku
kurator: Anna Królica
Anna Królica zaprasza na interdyscyplinarny cykl warsztatów artystycznych zorganizowanych w module laboratoriów twórczych, nastawionych na pracę procesową. Idea projektu opiera się na zaproszeniu studentów i absolwentów do „pracowni artystów”. Artyści-pedagodzy podczas warsztatów mistrzowskich będą dzielili się doświadczeniem z uczestnikami, wprowadzając ich w tajniki swojej pracy.
Kolejne lata wprowadzać będą następujące motywy przewodnie:
2018: Rok Bogów – skoncentrowany na polskich rozliczeniach, zarówno religijnych, jak i politycznych, bądź obyczajowych; uzurpatorach i autorytetach, kategoryzacji i abnegacji.
2019: Rok Wyklętych – przywołujący polskich artystów, bądź bohaterów wyklętych oraz tematy zapomniane lub wyparte.
2020: Rok Szyderców – poświęcony polskim wizjonerom, myśli abstrakcyjnej, absurdalnej i awangardowej, a także wątkom szyderczym i autoironicznym w portretach Polski i Polaków.
Więcej informacji: ptt-poznan.pl