XXII edycja Festiwalu Szekspirowskiego potrwa od 27 lipca do 5 sierpnia 2018 roku. Od 2011 roku w ramach festiwalu prezentowane są także monodramy, performanse, teatry uliczne i inne alternatywne formy teatralne w nurcie SzekspirOFF. W ramach SzekspirOFF 2018 zostanie pokazanych również kilka spektakli ruchowych. 29 lipca o godz. 17.00 na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże swój duet bless the king_nieliryczna pieśń, inspirowany Królem Learem, pokażą Anna Piotrowska i Kamil Bończyk z Teatru ROZBARK. 312 lipca i 5 sierpnia o godz. 17.00 w gdańskim Teatrze w Oknie wystąpi Piotr Mateusz wach ze spektaklem Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza, za który w ubiegłym roku otrzymał Grand Prix przeglądu. Spektakl nawiązuje do postaci innego szekspirowskiego bohatera, Juliusza Cezara. Postaciami kobiecymi z dramatów Szekspira inspirowane są natomiast dwie kolejne propozycje przeglądu – #Lady Joanna Joanny Chułek (1 sierpnia godz., 15.30 i 18.00, Teatr w Oknie) oraz plenerowy performans Magdaleny Mellin i Moniki Wińczyk, w którym artystki sięgają po postać Ofelii/ (1 sierpnia godz.21.30, teren Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego).
O spektaklach:
Piotrowska/ Bończyk & Teatr ROZBARK w Bytomiu: bless the king_nieliryczna pieśń
Główną inspiracją dla twórców stał się dramat Williama Szekspira Król Lear, a właściwie relacja króla Leara z jego najmłodszą córką Kordelią. Jest to historia jawiąca się w umyśle Leara w końcowej fazie dramatu. Jego wyrzuty sumienia przybierają formę cielesnej interakcji, bazującej na napięciach, których obecność staje się przytłaczająca.
Wszystko to dzieje się w przestrzeni będącej już jedynie strzępem domu, gdzie ciągle pojawiająca się Kordelia staje się przekleństwem Leara.
Kreacja i wykonanie: Anna Piotrowska, Kamil Bończyk
Premiera: 24 czerwca 2017
Czas trwania: 30 minut
Piotr Mateusz Wach: Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza – prezentacja pozakonkursowa
Podążając tropem spektaklu Ryszard. Ciało z gniewu, artysta postanawia zmierzyć się z kolejnym legendarnym szekspirowskim bohaterem. Inspirując się japońskim tańcem butoh, twórca poświęca swoje ciało, aby wykreować skomplikowany konstrukt psychologiczny postaci wielkiego rzymskiego wodza, przedstawiając go w sytuacji skrajnej i ostatecznej.
Koncepcja, choreografia, wykonanie: Piotr Mateusz Wach
Grafika: Leonardo Grillo
Wokal: Julia Kępisty
Oświetlenie: Łukasz Sasko
Montaż: Bartosz Cybowski
Premiera: 3 sierpnia.2017
Czas trwania: 40 minut
Spektakl dla widzów dorosłych.
Tekst na podstawie ksiażek: Juliusz Cezar Williama Szekspira (w przekładzie Leona Urlicha); O wojnie galijskiej Gajusza Juliusza Cezara, O wojnie domowej Gajusza Juliusza Cezara, Gajusz Juliusz Cezar Aleksandra Krawczuka
Joanna Chułek: #Lady JOanna
Hej! Kiedy myślisz o mnie, jako postaci szekspirowskiej, kto przychodzi Ci na myśl?
M.K. : „Julia! Ale jesteś już chyba za stara…[chwila milczenia, wymiana spojrzeń], a gdybym mógł myśleć dalej to może, Beatrycze?!”
M.P. : „Lady ANNA. Trud i pokora…to kobieta, która ma w sobie niebywałą siłę i nigdy nie traktuje się jako ofiara…”
M.D. : „Lady Makbet? Nie, ale ona taka zakrwawiona to mi w ogóle do Ciebie nie pasuje…”
#Lady JOanna to drugi spektakl Joanny Chułek z serii spotkań 1:1, którą rozpoczęła w 2017 roku.
Próba zrozumienia Lady Anny – żony Ryszarda III, a jednocześnie zmierzenia się z wyobrażeniem postaci. Lady JOanna – aktorka / postać – patrzą na siebie niczym w lustrze zbrodni, które popełniono.
KOBIETA o niezwykłej sile, która pomaga jej zaakceptować bolesną prawdę rzeczywistości.
NIE ofiara o twarzy z nieskończoną ilością policzków…
Koncepcja, reżyseria i wykonanie: Joanna Chułek
Współpraca reżyserska: Aneta Jankowska
Konsultacje:Kamil Wawrzuta
Muzyka: Jędrzej Jarocki
Kostiumy, scenografia: Joanna Załęska
Czas trwania: 50 min.
Mellin|Wińczyk aka Pink&Yellow: Stoję na brzegu rzeki
Ofelia opuszczona przez wszystkich, którym ufała, zdradzona, poniżana i wykorzystywana, stoi na brzegu rzeki i wyraża pełen sprzeciw na dalsze egzystowanie w narzuconych jej przemocowych porządkach, porządku ojca czy miłości, które ograniczały ją i sterowały nią. Co finalnie zobaczy Ofelia, przyglądając się gładkiej powierzchni wody, stojąc na brzegu i czekając na swoją kolej? Uśmiech Meduzy, atak terrorystyczny, pomarańczową kamizelkę ratunkową należącą do jakiegoś uchodźcy…? Jaki ostateczny wyraz będzie miała jej wściekłość?
Koncept: Magdalena Mellin, Monika Wińczyk
Występują: Magdalena Mellin, Monika Wińczyk
Teksty: Magdalena Mellin, Hamlet Williama Szekspira, Śmierć Ofelii Stanisława Wyspiańskiego
Czas trwania: 45 minut
***
Bilety od 20 zł
Strona festiwalu: http://festiwalszekspirowski.pl