W ramach krakowskiego festiwalu Boska Komedia zostaną pokazane spektakle Wycieka ze mnie samo złoto Renaty Piotrowskiej-Auffret i Jumpcore Pawła Sakowicza – artystów priorytetowych wybranych do europejskiej sieci tańca Aerowaves na 2019 rok. Jest to ważne wyróżnienie, ponieważ sieć wspiera młodych choreografów, stwarzając im możliwości zaprezentowania spektakli na zagranicznych scenach.
W Wycieka ze mnie samo złoto Piotrowska-Auffret konfrontuje się z kobiecym tabu i pragnieniem urodzenia dziecka. Spektakl zostanie pokazany 13 grudnia o godz. 14.00 w Teatrze Łaźnia Nowa (Osiedle Szkolne 25). Z kolei Jumpcore to wariacja na temat choreograficznej figury skoku, zainspirowana biografią nowojorskiego artysty, Freda Herko. Spektakl wystawi Małopolski Ogród Sztuki (ul. Rajska 12) w sobotę 15 grudnia o godz. 15.00.
O Wycieka ze mnie samo złoto:
Wielu kobietom pragnienie, by urodzić dziecko, wydaje się oczywiste: jest silne i nie podlega wątpliwościom. Co jednak, jeżeli pragnienie to zostaje odrzucone, podlegając jednocześnie kategoriom prawa? W swojej nowej pracy Wycieka ze mnie samo złoto Piotrowska-Auffret bada ten obszar. Artystka opiera się zarówno na osobistej historii, jak i na narracjach innych kobiet, by podążyć za kobiecym pragnieniem posiadania dzieci poprzez sieć polityk reprodukcji, rozmaitych obietnic, ideologii i prób wykorzystywania oraz przyglądając się relacji między życiem prywatnym a zawodowym.
Jak dużo inwestujemy w pracę i życie? Jaką wartość nadajemy temu co produkujemy i reprodukujemy w celu spełnienia osobistego pragnienia? A w pracy, w sztuce? Jak daleko możemy się posunąć? I dlaczego?
Koncepcja, choreografia: Renata Piotrowska-Auffret
Wykonanie i teksty: Renata Piotrowska-Auffret i goście
Współpraca: Karolina Kraczkowska, Aleksandra Osowicz
Dramaturgia: Bojana Bauer, Renata Piotrowska-Auffret
Konsultacje dramaturgiczne: Magdalena Ptasznik
Współpraca przy redakcji tekstów: Michał Kurkowski
Światło: Monika Krześniak
Oprawa wizualna: Aleksandra Osowicz
Muzyka: Camille Saint-Saëns, Ferenc Liszt, Bill Medley i Jennifer Warnes, The Kurws
Organizatorzy: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
Kooprodukcja: MAAT Festiwal – Centrum Kultury w Lublinie
Partnerzy: Nowy Teatr, Wawerskie Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Muzyki i Tańca, Narodowe Centrum w Paryżu
Producentka: Karolina Wycisk
Czas trwania: 60 min.
Bilety w cenie 30-50 zł do kupienia tutaj.
O Jumpcore:
Bezpośredniej inspiracji do powstania Jumpcore dostarczyła biografia Freda Herko, kultowego amerykańskiego tancerza, znanego m. in. z wczesnych filmów Andy’ego Warhola, który zakończył swój kameralny performance samobójczą śmiercią. Jednym z pytań, jakie niosą niekonwencjonalne układy choreograficzne jest to, czy był to ruch zaplanowany czy całkowicie spontaniczny?
Fred Herko wziął bowiem kąpiel, włączył Mszę Koronacyjną Mozarta i zaczął tańczyć nago w salonie przyjaciela. Kilkakrotnie zbliżał się do otwartego okna. Kiedy wybrzmiał Sanctus, wziął rozbieg i wyskoczył przez okno apartamentu mieszczącego się na piątym piętrze przy nowojorskiej Cornelia Street. Bo przecież każdy tancerz baletowy ma wrażenie, że potrafi latać, a unosząc się w powietrzu – lata rzeczywiście, choćby tylko przez chwilę.
W praktyce performance Sakowicza to wariacja na temat skoków – od baletowych po rave’owe. Patrząc na nie można znaleźć odpowiedź na pytanie, czy da się tańczyć szybko bez ograniczeń, jednocześnie zachowując jak najwięcej energii? Czy istnieje taki rodzaj ruchu, który zamienia ciało w energetyczną maszynę? Paweł Sakowicz nią jest.
Choreografia i taniec: Paweł Sakowicz
Dramaturgia: Mateusz Szymanówka
Muzyka: Indecorum
Kostium: Doom 3k
Światło: Jędrzej Jęcikowski
Produkcja: MAAT Festival przy wsparciu Scena Tańca Studio i Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Praca pochodzi z kolecji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki.
Czas trwania: 60 min.
Bilety w cenie 30-50 zł do kupienia tutaj.