
Fot. Jakub Wittchen
Z przyjemnością informujemy, że nakładem Art Stations Foundation, Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, East European Performing Arts Platform, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2019, ukazała się publikacja zbiorowa Choreografia: autonomie pod redakcją Marty Keil. Książka składa się z kilkunastu tekstów wybitnych artystek i artystów oraz badaczek i badaczy przyglądających się sposobom wypracowywania autonomii przez współczesne praktyki choreograficzne. Wśród autorek i autorów znaleźli się: Guy Cools, Anka Herbut, Satu Herrala, Mette Ingvartsen, Andreja Kopač, Bojana Kunst, Hanna Raszewska-Kursa, Wojciech Klimczyk, Joanna Leśnierowska, Ramona Nagabczyńska, Lisa Nelson, Jeroen Peeters, Laurence Rassel, Alexander Roberts, Frida Sandström, Katarzyna Słoboda, Maria Stokłosa, Mateusz Szymanówka, Christophe Wavelet, Katarzyna Wolińska.
Autonomia rozumiana jest w publikacji jako samostanowienie; jako możliwość samodzielnego decydowania o sobie, a więc także możliwość zabierania głosu, decydowania o sposobie organizowania się, proponowania własnych rozwiązań oraz alternatyw wobec dominujących modeli – i jako taka jest warunkiem proponowania i zaprowadzania politycznych zmian. Choreografia wypracowuje własną autonomię w procesie ciągłych negocjacji, przesączając się pomiędzy rozmaitymi dziedzinami, obszarami, praktykami. Gest samostanowienia polega tu na wypracowywaniu własnego języka, na wyrysowywaniu terytorium oraz na poszukiwaniu rozmaitych form sprawczości – i właśnie wokół tych trzech obszarów skupione są teksty tej publikacji.
Książka opublikowana została w wersji dwujęzycznej – polsko-angielskiej i jest kolejnym tomem z serii dotyczącej współczesnej choreografii zainicjowanej przez Art Stations Foundation i Martę Keil (tom pierwszy, Choreografia: polityczność, ukazał się w 2018 roku).
Publikację można kupić w księgarni Prospero Instytutu Teatralnego oraz na stronie Art Stations Foundation.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Marta Keil
I. JĘZYK
1. (Prze)pisać poruszenie, uwspółcześnić taniec
Wojciech klimczyk
2. Dramaturgie heterogeniczne
Jeroen Peeters
3. taniec: sztuka tłumaczenia (ciało jako „transmuter”
tożsamości). wykład w czterech częściach
Guy Cools
4. Choreografie uważności. praktyka anny nowickiej
Katarzyna Słoboda
5. kompozycja, komunikacja i zmysł wyobraźni. lisa nelson
o swojej pre-technice tańca, tuning scores [partytury
dostrajania]
Lisa Nelson
6. Choreografia jako „druga architektura”:
jak dostrzec niewidzialne?
Mette Ingvartsen w rozmowie z Andreją Kopač
II. TERYTORIUM
1. Projektowanie przyszłości? Maria Stokłosa i Ramona Nagabczyńska o Centrum w Ruchu: Rozmowa Mateusza Szymanówki
2. Stacja [station] – service for contemporary dance
3. Kwestionując instytucję
Laurence Rassel w rozmowie z Christophem Waveletem
4. Dialog
Satu Herrala, Alexander Roberts
5. Strategia Pętli
Anne Juren
III. SPRWACZOŚĆ
1.Subwersja tańczącego ciała – eksponowanie autonomii 2
Bojana Kunst
2 . Z historii dyskryminacji tańca i choreografii
albo feministyczny rant na uprzejmość
Hanna Raszewska-Kursa
3. Oporowe choreografie, czyli jak się robi
tymczasowe strefy autonomiczne
Anka Herbut
4. Pracujące ciało przyszłości
Kasia Wolińska i Frida Sandström
5. Permanentna strefa autonomiczna
Joanna Leśnierowska w rozmowie z Martą Keil
Biografie
Bibliografia
Indeks