
Fot. Witek Orski
Ramona Nagabczyńska została wybrana do grona artystów priorytetowych Twenty21 europejskiej sieci Aerowaves. Ze swoją pracą Części ciała (Body Parts) znalazła się wśród dwudziestki choreografów z 14 krajów. Jest drugą Polką – po Renacie Piotrowskiej-Auffret – która drugi raz została artystką priorytetową sieci. Pierwszy raz trafiła tam w 2014 roku z pracą New (Dis)Order. Serdecznie gratulujemy!
Proces wyboru choreografów do grupy Twenty21 ze względu na ograniczenia przemieszczania się i zgromadzeń odbył się w tym roku inaczej niż w latach poprzednich – w formie hybrydowej. 12-osobowe jury zebrało się w Atenach i pracowało nad wyborem z pozostałymi 30 partnerami z całej Europy online. Partnerzy oddali swoje głosy, ale ostateczne decyzje co do składu grupy Twenty21 podjęła dwunastka jurorów.
O spektaklu:
Solo Części ciała jest efektem choreograficznej fascynacji twarzą. Performans bada zarówno jej anatomię i fizjologię, jak i zdolność do bycia nieustannie zmieniającym się obrazem, generującym znaczenia, emocje i tożsamości.
Tradycyjnie twarz uważana jest za nośnik prawdy, interfejs sfery psychicznej człowieka, a język jej analizy naładowany jest romantyczną mitologią.
Twarz jest częścią ciała, na którą zwracamy szczególną uwagę i która najbardziej uaktywnia empatię na poziomie neuronów lustrzanych. Jednocześnie – jak w przypadku innych części ciała – jej używanie i postrzeganie podlegają historycznym przemianom i specyficznym nakazom.
Skąd wzięła się charakterystyczna dla tańca współczesnego obsesja na punkcie neutralnej twarzy i co ta neutralność miałaby właściwie oznaczać? Jaki jest związek groteski i kobiecej podmiotowości? Co współczesna choreografia twarzy mówi nam o kulturowej opresji?
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Współpraca dramaturgiczna: Mateusz Szymanówka i Agata Siniarska
Opieka artystyczna: Philippe Rièra
Muzyka: Georges Bizet, Vincenzo Bellini, Mina, Prince
Światła: Jędrzej Jęcikowski
Kostiumy/rekwizyty: Nagi Gianni
Tekst na podstawie Paula Thomasa Andersona
Zdjęcie: Witek Orski
Grafika: Jakub de Barbaro na podstawie okładki płyty Mina The Collection 3.0
Premiera: 9 listopada 2019, Komuna//Warszawa
Produkcja: Fundacja Burdąg
Partnerzy: Centrum w Ruchu, CSW Zamek Ujazdowski, Buda Kortrijk, Lubelski Teatr Tańca, Tanzfabrik Berlin, Komuna//Warszawa
Ramona Nagabczyńska − rocznik 84’, Polko-Kanadyjka. Tancerka i choreografka. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie studiowała taniec współczesny w Hochschule für Musik Und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w The Place w Londynie. Jako tancerka pracowała z wieloma artystami w Polsce i za granicą, m. in. z Polskim Teatrem Tańca, Teatrem Tańca Zawirowania, Marysią Stokłosą, kolektywem Good Girl Killer, Ulą Sickle, Magdą Szpecht, Pawłem Althamerem, Pauliną Ołowską, Anetą Grzeszczykowską, Martą Ziółek, Alexem Baczyńskim-Jenkinsem, Kayą Kołodziejczyk, Sjoerd Vreugdenhil, Emmą Martin, Rebeccą Lazier, Junk Ensemble, Darkin Ensemble, Tom Dale Company i Codigo Dance Project, Davidem Wampachem oraz Clod Ensemble, z którymi stale współpracuje od 2008 roku. W 2008 roku razem z Kayą Kołodziejczyk założyła Universal Law of Impermanence (U/LOI). Artystka jest wspierana przez europejską sieć sztuk performatywnych apap Network. Ramona jest też jedną z założycielek i członkiń Centrum w Ruchu.
Prace choreograficzne Ramony Nagabczyńskiej: Man’s Best Friend (2009), instalacja wideo Turao/Dziw (2010), New (Dis)Order (2012), Re//akumulacja (2012), performans muzealny The Way Things Dinge (2014), solo pURe (2015), More (2017) i Części ciała (2019).
Oto pełna lista wybranych artystów:
Alexandros Stavropoulos, Cinderella’s, Grecja
Anastasia Valsamaki, Body Monologue, Grecja
Adriano Bolognino/Anghiari Dance Hub, Gli Amanti – Anghiari Dance Hub, Włochy
Cécile Da Costa/ProFitArt, Roselyne, Czechy
Emese Cuhorka i Csaba Molnár, Masterwork, Węgry
Jenna Hendry i Matilda Bilberg, I U M I, Szwajcaria/Szwecja
Lois Alexander, Neptune, Nederlandy
Marta Cerqueira SubLinhar, Portugalia
Laura – The Light of All and Go Go Dance Group Hot Tubes, Blondes, Finlandia
Moritz Ostruschnjak, Tanzanweisungen (it won’t be like this forever), Niemcy
Poliana Lima, Things move but do not say Anything, Hiszpania
Ramona Nagabczyńska Body Parts, Polska
Rebecca Journo, La Ménagère – La Pieuvre, Francja
Renae Shadler i Współpracownicy, SKIN, Niemcy
Rhys Dennis i Waddah Sinada/FUBUNATION, Ruins, Wielka Brytania
Rudi Cole i Julia Robert/Humanhood, Torus, Wielka Brytania/Hiszpania
Sabina Bockova i Johana Pockova, The Lion’s Den, Czechy
Su Güzey i Evrim Akyay, Kitty Kitty, Turcja
Sung Im Her, Nutcrusher, Wielka Brytania
Tereza Lenerová (Hradilková)/Floex and coll, Don’t stop, Czechy
więcej informacji: aerowaves.org