Wersja do druku

Udostępnij

W ramach projektu Dybuk na stulecie Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego zaprasza do oglądania spektaklu Babie lato Adi Weinberg. Spektakl w wersji online opublikowany zostanie na stronie internetowej, na kanale YouTube oraz na fanpage’u Instytutu Teatralnego. Nagranie dostępne będzie od wtorku 8 grudnia do niedzieli 13 grudnia 2020 roku.

Babie lato to opowieść o przenikaniu się dwóch światów. Razem z tancerką udajemy się w podróż, podążając za głosem jej niewidomej babci Chai. Imię to posiada w języku hebrajskim kilka znaczeń. Dwa z nich to „żywa” i „żyła”. Tę dwoistość odnajdziemy także w jej osobistej historii. W trakcie prac nad spektaklem oraz premiery w maju 2018 roku Chaja żyła bowiem jeszcze w Izraelu, ale jej wspomnienia, zarejestrowane podczas cyklu rozmów, dotyczyły dzieciństwa, które spędziła w przedwojennym polskim miasteczku.

W ciemności, w ślad za głosem babci, artystka stara się uchwycić i zachować jej wizje, wrażenia z przeszłości, charakter i naturę, wplatając w nie swe własne przeżycia i wątki związane z decyzją o przeprowadzce do Polski u schyłku lata 2017 roku.

Jak w tytułowym obrazie Józefa Chełmońskiego, towarzyszy nam nastrój kończącej się pory roku, metaforycznie związany tu z procesem życiowych zmian i odchodzenia w przeszłość. Realistyczny pejzaż przywodzi również na myśl znany artystce z barwnych, naturalistycznych opowieści Chai, obraz życia w polskim sztetlu i jego wiejskich okolicach. Bezpośrednie, charakterystyczne dla malarskiego realizmu, odczuwanie natury stało się udziałem artystki zarówno podczas pierwszej wizyty w warszawskim Muzeum Narodowym, jak też godzin rozmów wypełnionych wspomnieniami i obrazami Tomaszowa oraz dawnej Lubelszczyzny.

Krok po kroku, w rytm kolejnych wyobrażeń, ciało tancerki staje się pośrednikiem oraz narzędziem dla głosów przeszłości i przemieszcza się pomiędzy tym, co minione i dzisiejsze.

Stopniowo stajemy się świadkami wędrówki dusz, niczym w opowieściach żydowskiego folkloru, kabale czy chasydzkiego mistycyzmu. Poprzez dźwięk i ruch, artystka próbuje przywrócić do życia osoby, miejsca, tradycje i nieistniejący już świat…

Choreografia, taniec: Adi Weinberg

Dźwięk: Daniel Sapir

Muzyka: Deru; SeeFeel; Jerry Bock; Jacob Jacobs, Alexander Olshanetsky

Głos: Chaya Thorn

Kostiumy: Julia Kornacka

Laserowy system dźwięku wykorzystany w trakcie realizacji spektaklu: Michał Silski, Włodzimierz J. Zakrzewski

Specjalne podziękowania: Ambasada Izraela w Warszawie, Lubelski Teatr Tańca, Warsaw Dance Department, Jadwiga Majewska, Karol Prejna, Sharon Zukerman-Weizer, Shiri Teicher-Sabach, Noa Shiloh, Alon Karniel, Rosalind Noctor, Savta

Przy wsparciu Mifal HaPais Council for the Culture and Arts.

Spektakl prezentowany jest w ramach projektu Dybuk na stulecie.

9 grudnia 2020 roku mija 100 lat od światowej prapremiery Dybuka Szymona An-skiego. Z tej okazji Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego we współpracy z instytucjami zajmującymi się upowszechnianiem sztuki żydowskiej stworzył program wydarzeń towarzyszących rocznicy. W ramach projektu DYBUK na stulecie w dniach 8-9 grudnia odbędzie się między innymi premiera online instalacji VR-owej w reżyserii Pawła Passiniego, pokaz spektaklu – także online – Babie lato Adi Weinberg oraz międzynarodowe seminarium poświęcone twórczości Szymona An-skiego i rozmowa reżyserów wokół scenicznych dziejów dramatu. Zaplanowano także publikację – dotychczas uznawanego za zaginione – tłumaczenia Dybuka.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close