28 i 29 czerwca 2022 na scenie Opery Hamburskiej (Staatsoper Hamburg) Polski Balet Narodowy zaprezentuje Burzę Krzysztofa Pastora wg Szekspira. Zaproszenie Johna Neumeiera na jego 47. Hamburskie Dni Baletu to wielkie wyróżnienie i piękne ukoronowanie sezonu czołowego polskiego zespołu baletowego.

Wersja do druku

Udostępnij

Słynny amerykański choreograf, dyrektor Baletu Hamburskiego, wystosował to zaproszenie dla Polskiego Baletu Narodowego już przed trzema laty, jednakże ograniczenia pandemiczne w Polsce i Niemczech spowodowały, że jego realizacja była dwukrotnie przesuwana. Dopiero w tym roku dwa przedstawienia Burzy Pastora zostały włączone do programu 47. Hamburskich Dni Baletu.

Hamburskie Dni Baletu to doroczne święto teatru baletowego o wysokim europejskim prestiżu. Festiwal został pomyślany jako finał każdego sezonu artystycznego Baletu Hamburskiego pod dyrekcją Johna Neumeiera. Odbywa się zawsze w drugiej połowie czerwca, aż po pierwsze dni lipca i wypełniony jest w zasadzie premierami i przedstawieniami hamburskiego zespołu. W tym roku pokazano tam prapremierę nowego baletu Neumeiera Die Unsichtbaren (Niewidzialni) w wykonaniu hamburskiej grupy Bundesjugendballett (Młodzieżowego Baletu Narodowego) oraz niemiecką premierę Opowieści zimowej Christophera Wheeldona wg Szekspira w wykonaniu Baletu Hamburskiego. Gospodarze pokazują także balety Neumeiera: Szklaną menażerię wg Tennessee Williamsa, Sylwię Delibesa, Śpiącą królewnę Czajkowskiego, Hamleta 21 z muzyką Michaela Tippetta, Beethoven-Projekt II, Liliom wg Ferenca Molnára oraz Ghost Light z muzyką Schuberta, a festiwal zakończy kolejna Gala Niżyńskiego, tradycyjnie już zamykająca każde Hamburskie Dni Baletu.

John Neumeier zaprasza też każdorazowo na swój festiwal jeden wybrany przez siebie zespół zagraniczny, a w tym roku będzie nim właśnie Polski Balet Narodowy. W rolach głównych wystąpią: Vladimir Yaroshenko (Prospero), Chinara Alizade (Miranda), Maksim Woitiul (Ferdinand) oraz na zmianę Patryk Walczak i Kristóf Szabó (Ariel), Paweł Koncewoj i Ryota Kitai (Caliban), Bartosz Zyśk i Vadzim Kezik (Stephano) oraz Kilian Smith i Adam Myśliński (Trinculo).

Balet Krzysztofa Pastora powstał w 2014 roku dla Het Nationale Ballet w Amsterdamie we współpracy z dramaturgiem Willemem Brulsem, a dwa lata później doczekał się realizacji w Polskim Balecie Narodowym na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Towarzyszy mu muzyka Henry’ego Purcella, Thomasa Tallisa, Roberta Johnsona, Matthewa Locke’a, współczesnego holenderskiego kompozytora Michela van der Aa oraz improwizowana tradycyjna muzyka irańska w żywym wykonaniu Abbasa Bakhtiariego, irańskiego wirtuoza bębna daf. Scenografami przedstawienia są Jean Kalman (dekoracje) i Tatyana van Walsum (kostiumy), a dodatkowym wielkim walorem spektaklu są projekcje wybitnej irańskiej artystki Shirin Neshat i jej partnera Shoji Azariego. Artystom Polskiego Baletu Narodowego będzie towarzyszyło w Hamburgu nagranie Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Matthewa Rowe’a oraz na żywo wspomniany Abbas Bakhtiari z towarzyszeniem polskiego perkusisty Krzysztofa Szmańdy.

Więcej informacji: link

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close