Taniec na Festiwalu Szekspirowskim jak co roku obejmuje także nurt SzekspirOFF, który składa się z dwóch konkursów. SzekspirOFF Produkcje to konkurs w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowywanych specjalnie na festiwal. SzekspirOFF Prezentacje to selekcja gotowych przedstawień do pokazania na festiwalu. W tym roku po raz pierwszy oba konkursy łączą się podczas wspólnego finału, a festiwalowe Jury wybierze zwycięski spektakl. Kuratorką cyklu jest Katarzyna Knychalska. Naszym czytelnikom szczególnie chcieliśmy polecić cztery spektakle: Krystiana Łysonia, Patryka Gackiego i Dzikistyl Company, Sztuki Nowej/Dawida Żakowskiego oraz Anny Godowskiej i Sławka Krawczyńskiego (Święto snów).
O spektaklach:
SzekspirOFF Prezentacje: Dzikstyl Company, Pan Zaraz
30 lipca, godz. 21.00, Malarnia, Teatr Wybrzeże
Przedstawienie łączy teatr ruchu, słowa, światła i metafizycznej atmosfery. Prowokuje do patrzenia, słuchania, dotyku, przeżywania i zintensyfikowanego rozumienia. Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem była postać Kalibana – antybohatera szekspirowskiej Burzy.
Autor spektaklu (Patryk Dariusz Gacki/ Dzikistyl Company) wchodzi w dialog zarówno z dramatem, jak i innymi tekstami kultury, by dokonać szczególnego rodzaju charakterystyki współczesnego „kalibaństwa”. Przez pryzmat Kalibana przygląda się różnym obszarom rzeczywistości i dostrzega życiowo dotkliwy „mętlik aksjologiczny” współczesnego człowieka.
SzekspirOFF Produkcje: Krystian Łysoń, Antoniusz
1 sierpnia godz. 17.00, Malarnia, Teatr Wybrzeże
Krystian Łysoń zadaje pytanie, czy samobójstwo dwójki kochanków pozostaje w zgodzie z tradycją gnostycką – zwycięstwem, a nie jest przegraną, jak chce je widzieć tradycja zachodnia.
Spektakl na styku teatru tańca i teatru dramatycznego.
SzekspirOFF Prezentacje: Sztuka Nowa, Hamlet.motion – reż. Dawid Żakowski
5 sierpnia godz. 16.00 i 19.30, Dziedziniec Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
W epoce nazywanej przez antropologów epoką postprawdy, na globalnej północy Hamlet jest drogą, konfliktem, niezgodą, podważeniem, filozofią i krytyczną postawą wobec systemu, zasad funkcjonowania świata. Hamlet jest kulturą, społecznym i indywidualnym sposobem myślenia. Hamlet jest dojrzewaniem i inicjacją. Jednostką i zbiorowością. Odwołując się do klasycznych realizacji dzieł Szekspira z epoki, postacie żeńskie będą performowane przez zespół składający się z młodych mężczyzn. Motion rozumiane jest jako regularny, minimalistyczny ruch w przestrzeni, w grupie i wspólnocie, która idzie w określonych interwałach zmieniających się w każdym z aktów.
SzekspirOFF Produkcje: Sławek Krawczyński, Anna Godowska/Święto snów, How Beauteous Mankid Is?
5 sierpnia godz. 21.00, Malarnia, Teatr Wybrzeże
Inspirowany Burzą Szekspira multimedialny spektakl, będący połączeniem teatru, tańca, wideo oraz muzyki. Ariel i Kaliban stanowią dwa przeciwstawne, ale zarazem w pewien sposób komplementarne aspekty psyche, powstałe na zasadzie odpowiedniości: góra/dół; wysokie/niskie; lotne/ciężkie; jasne/ciemne.
Kaliban versus Ariel. Dwóch aktorów-performerów w szalonym scenicznym pojedynku pełnym fizyczności, dwie wizje świata zderzają się ze sobą poprzez taniec, piosenki oraz quasi-przemówienia. Sceniczne zderzenie tych dwóch archetypowych postaci, wskutek intensywnego nagromadzenia środków i form, ich gwałtowną zmienność i pulsowanie, oddaje charakter współczesnej kultury przekazu i jej cechę szczególną – trans.
***
Strona festiwalu: https://festiwalszekspirowski.pl/