Wersja do druku

Udostępnij

W listopadzie 2018 ramach XXII Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie ich organizatorzy – Lubelski Teatr Tańca, Centrum Kultury w Lublinie i Centrum Spotkania Kultur – zapraszają na występy słynnych kompanii tanecznych ze Stanów Zjednoczonych. Podczas festiwalu wystąpią Ailey II (dwukrotnie) oraz Alonzo King LINES Ballet. Amerykańskie spektakle wpisują się w zapoczątkowaną przez lubelski festiwal formułę „large scale”, realizowaną wspólnie z Centrum Spotkania Kultur. Ruszyła sprzedaż biletów. Publikujemy szczegółowe informacje o spektaklach i zespołach.

Harmonogram prezentacji:

 

17-18 listopada 2018, godzina 18.00, Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur

Ailey II              

Where There Are Tongues: 27 minut

– przerwa –   15 minut

Road To One (fragmenty):  15 minut

The Hunt: 14 minut

– przerwa –    15 minut

Revelations: 36 minut

 

24 listopada, godzina 18.00, Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur

Alonzo King LINES Ballet

Art Songs: 25 minut

– przerwa –   20 minut

Figures of Speech: 56 minut

Bilety:

 

Bilety i karnety do kupienia w kasie oraz online na stronie Centrum Kultury oraz Centrum Spotkania Kultur

Bilety Kategoria I – 70 zł
Bilety Kategoria II – 50 zł
Bilety Kategoria III (z ograniczoną widocznością) – 30 zł

Bilety grupowe (min. 10 osób na jeden spektakl – tylko miejsca kategorii I) – 50 zł – rezerwacja na taniec@ck.lublin.pl

Więcej informacji na temat spektakli:
www.ck.lublin.pl
www.mstt.pl
www.spotkaniakultur.com

 

O spektaklach:

 

Ailey II

 

 

Where There Are Tongues

 (2018)

Choreografia: Bradley Shelver

Muzyka: Lo Còr De La Plana

Kostiumy: Mark Eric Rodriguez

Oświetlenie: Josh Monroe

 

Where There Are Tongues, stworzony przez Bradley’s Shelvera, energetyczny spektakl dla którego powstania posłużyło hasło:  „wszyscy jesteśmy na tej Ziemi razem”. Muzyka o złożonej rytmice, stworzona przez francuską grupę a cappella Lo Còr De La Plana, wyśmienicie współgra z osobliwym stylem choreografa.

 

Road To One – fragmenty

(2017)

choreografia: Darrell Grand Moultrie

muzyka: Różni artyści

kostiumy: Mark Eric Rodriguez

oświetlenie: Lauren Parrish

 

Jakie dziedzictwo zostawiasz po sobie? W Road to One choreograf Darrell Grand Moultrie z pasją wybiera się w podróż, jaką musi podjąć każdy z nas, by odkryć, co dla nas samych ma sens i ewentualnie przekazać tę wiedzę przyszłej generacji. Zainspirowany swoim mentorem, który wprowadził go w świat sztuki, Moultrie spłaca mu swój dług za pomocą tancerzy z Ailey II. Tworzy grupowy spektakl o wysokim ładunku energii, który wykorzystuje pełen elegancji ruch tańca modern wzbogacony o pazur techniki współczesnej. Na muzykę do spektaklu składa się eklektyczna mieszanka autorstwa takich artystów, jak Ezio Bosso, Kinjey Bunchens, Monica Chuchi, Oliver Davis i Spark.

 

The Hunt

(2001)

choreografia: Robert Battle

muzyka: Les Tambours du Bronx

kostiumy: Mia McSwain

oświetlenie: Burke Wilmore

 

Dyrektor artystyczny Alvin Ailey American Dance Theater Robert Battle w „The Hunt” tworzy intensywny spektakl dla sześciu mężczyzn, w którym obnaża drapieżną stronę ludzkiej natury oraz prymitywną ekscytację związaną z łowami. Muzyka Les Tambours du Bronx tworzy burzę perkusji przewodzącą eksplodującemu ruchowi, który w swojej skali przechodzi od współczesnych praktyk sportowych po rytuały gladiatorów.

 

Revelations

(1960)

choreografia: Alvin Ailey

muzyka: tradycyjna

scenografia, kostiumy: Ves Harper

modyfikacja kostiumów do utworu „Rock My Soul”: Barbara Forbes

oświetlenie: Nicola Cernovitch

 

Wykorzystując pieśni, kazania, gospel oraz święty blues Afroamerykanów, Revelations ukazuje pokłady najgłębszego smutku oraz najświętszej radości, jaka drzemie w duszy człowieka. Alvin Ailey kiedyś powiedział, że jednym z najcenniejszych skarbów Stanów Zjednoczonych jest kulturowe dziedzictwo Afroamerykanów – „chwilami radosne, momentami przepełnione goryczą, ale zawsze pełne nadziei”. Ten niestarzejący się klasyk stanowi hołd złożony temu dziedzictwu, jak i geniuszowi Ailey’a.

 

Od premiery spektaklu w 1960 roku był wystawiany nieprzerwanie na całym świecie, przekraczając granicę wiary i narodowości, odwołując się do uniwersalnych emocji, stając się jednym z najczęściej oglądanych spektakli tańca modern na świecie.

 

 

 

Alonzo King LINES Ballet

 

Art Songs

Choreografia: Alonzo King

Muzyka: Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Robert Schumann, Henry Purcell

Projekt oświetlenia: James F. Ingalls

Projekt kostiumów: Robert Rosenwasser

Spektakl Art Songs mógł powstać częściowo dzięki wsparciu the Lisa and John Pritzker Family Fund.

Rok premiery: 2016

Czas trwania: 25 min

 

Maya Lahyani (mezzosopran, Izrael), użyczyła swojego głosu do współpracy z Alonzo Kingiem przy powstawaniu Art Songs. Jako finalistka audycji do the Metropolitan Opera National Council oraz zdobywczyni tytułu Adler Fellowship przy Operze San Francisco, jest uznawana obecnie za jedną z najbardziej rozpoznawanych młodych śpiewaczek na świecie.

 

W opisie towarzyszącym premierze baletu w 2016 roku, King napisał: „Ponieważ ludzie są wyrazem stwórczego słowa, głos dotyka nas w sposób najbardziej bezpośredni i najmocniejszy. Starożytni indyjscy kapłani Ryszi odkryli wpływ głosu na świat oraz relacji pomiędzy naturą a człowiekiem. Dźwięk i wynikające z niego wibracje są ziarnami myśli, które tworzą światy. Ryszi, który był natchnionym poetą oraz twórcą hymnów, w swoich zapiskach zawierał uwagi dotyczące użycia poezji i głosu jako środka duchowego wyrazu.”

 

W swojej recenzji Jaimie Robles napisał o spektaklu: „LINES Ballet po raz kolejny połączyło wyrafinowany i elegancki występ z tańcem na najwyższym poziomie oraz choreografią o nieskończonej dynamice. Jest to połączenie natury iście niebiańskiej.”

 

Figures of Speech

Choreografia: Alonzo King

Muzyka: Alexander MacSween

Oświetlenie: David Finn

Video: David Finn et David Murakami

Dźwięk: Philip Perkins

Kostiumy: Robert Rosenwasser

Czas trwania: 56 min.

 

Stworzone we współpracy z poetą Bobem Holmanem, „Figures of Speech” oparte jest na informacjach zawartych w kolekcji nagrań poezji i pieśni tubylczych. Bazując na pesymistycznym założeniu, że ponad połowa z obecnie używanych języków na świecie (ponad 7000) ma zniknąć pod koniec obecnego stulecia, Alonzo King chce wykorzystać potęgę tkwiącą w tych zaginionych językach. Choreografia i muzyka występują komplementarnie względem siebie, gdyż Holman rozumie słowo w podobny sposób jak King traktuje ruch: nie tylko jako narzędzie komunikacji, ale również jako system świadomości. Dzięki temu w tym balecie możemy podejść do ruszającego się ciała, jak i mówiącego głosu, traktując je jako sposób na uzyskanie pogłębionego stanu wiedzy o świecie. Jako widzowie możemy się jednak czuć zdezorientowani – jak obcy w osobliwej, sonicznej krainie – których tancerze poprowadzą w kierunku domu, jakby znali idealnie ten język.

 

Alonzo postrzega taniec jako coś więcej niż tylko sztukę wizualną. King kultywuje sztukę słuchania w tak samo intensywny sposób jak robiłby to poeta, stale wymagając od swoich tancerzy, aby szlifowali swoje ruchowe komunikaty, poszukując w ten sposób pomysłów wydestylowanych do ich esencji. „Kiedy oglądam kogoś jak tańczy, mówi King, „słucham co mają do powiedzenia, zamiast patrzeć,  co robią”.

 

 

 

O zespołach i artystach:

 

Ailey II

Nie ma nic bardziej ekscytującego niż odkrywanie nowych talentów czy bycie pierwszą osobą, która zobaczy nowy spektakl autorstwa uznanego choreografa. Ailey II daje możliwość połączenia tych dwóch doświadczeń dzięki swojej kompanii złożonej z 12 tancerzy o statusie „wschodzących gwiazd” oraz świeżemu repertuarowi stworzonemu przez najciekawszych twórców.

 

Wyselekcjonowani przez dyrektora artystycznego Troya Powella tancerze Ailey II podróżują przez cały rok, dzieląc się swoją „nieokiełznaną energią” („The New Yorker”) z publicznością na całym świecie. Ich grafik grań jest tak imponujący, że nie da się go porównać z żadną inną kompanią. Przekonajcie się, dlaczego The New York Times pisze: „Nie ma nic lepszego jak wieczór spędzony z Ailey II”.

 

Ailey II – historia kompanii

 

Od ponad 40 lat Ailey II łączy ducha i energię najlepszych młodych tancerzy z USA z pasją i artystyczną wizją najbardziej obiecujących młodych choreografów. Kompania zadebiutowała w 1974 roku jako Alvin Ailey Repertory Ensemble. Później, już jako Ailey II, ucieleśnia idee Alvina Aileya i jego misję zbudowania rozwiniętego centrum społecznego, które pozwala tworzyć spektakle taneczne, prowadzić szkołę tańca oraz organizować programy społecznościowe dla wszystkich ludzi. Ailey osobiście wybrał Sylvię Waters, tancerkę z wieloletnim doświadczeniem, aby poprowadziła młodszą kompanię. Przez 38 lat piastowania stanowiska dyrektorki artystycznej rozwinęła Ailey II w jedną z najpopularniejszych kompanii tanecznych w USA. W czerwcu 2012 roku Waters przeszła na emeryturę i mianowała na swoje miejsce swojego długoletniego współpracownika, Troya Powella. Jego nowa wizja artystyczna wzbogaciła uwielbianą przez widownię estetykę kompanii o świeże pomysły, dzięki czemu Ailey II wciąż się rozwija.

 

Znany na całym świecie Ailey II w swoim wyjątkowym repertuarze posiada prace takich mistrzów tańca, jak Alvin Ailey, Talley Beatty, Donald Byrd, Ulysses Dove, George W. Faison, Lar Lubovitch, Robert Battle (dyrektor artystyczny Alvin Ailey American Dance Theater) czy Emerita Judith Jamison (dyrektorka artystyczna Alvin Ailey American Dance Theater). Kompania ma również w repertuarze innowacyjne prace takich wschodzących choreografów, jak Kyle Abraham, Jennifer Archibald i Ray Mercer. W ramach trasy 2018-2019 Ailey II dotrze do kilkudziesięciu miast na całym świcie.

 

 

 

Alonzo King LINES Ballet jest uwielbianą na całym świecie współczesną kompanią baletową, która od 1982 roku jest prowadzona zgodnie z unikatową wizją jej twórcy, Alonzo Kinga. Współpracując z uznanymi kompozytorami, muzykami oraz artystami wizualnymi z całego świata, Alonzo King tworzy spektakle, które czerpią ze zróżnicowanych kultur zakorzenionych w głębokich tradycjach, wzbogacając balet klasyczny o nowe możliwości artystycznej ekspresji. Alonzo King traktuje balet jak naukę – jest on oparty na uniwersalnych, geometrycznych zasadach przepływu energii i ewolucji – dzięki czemu rozwija wciąż nowy język ruchu, wychodzący od klasycznych form i technik. Wizjonerstwo choreografii Alonzo Kinga, ożywione dzięki niezwykłym umiejętnościom tancerzy należącym do LINES Ballet, jest doceniane przez widownię na całym świecie za możliwość doświadczenia w sztuce wspólnego poczucia bycia człowiekiem.

 

„Alonzo King jest jednym z nielicznych prawdziwych wizjonerów baletu w dzisiejszym świecie, a my jesteśmy wdzięczni, że miasto San Francisco może poszczycić się, iż jest siedzibą dla jego kompanii, LINES Ballet”, pisze „The San Francisco Chronicle”.

 

W trakcie wiosenno-jesiennego sezonu w USA kompania ukaże widowni z Bay Area iluminujące piękno tańca, natomiast zagraniczna trasa LINES Ballet pozwoli doświadczyć reszcie świata jego odkrywczej, transformacyjnej mocy. Kompania prezentowała się na Biennale w Wenecji, Monaco Dance Forum, Maison de la Dance, The Edinburgh International Festival, Montpellier Danse, Festiwalu w Wolfsburgu oraz the Holland Dance Festival.

 

Działający od trzydziestu lat Alonzo King LINES Ballet kontynuuje swoje oddanie misji edukowania i pracy z lokalną społecznością poprzez program szkoleniowy LINES Ballet oraz letni program The Joint BFA Program in Dance w Dominican University of California oraz the LINES Dance Center, jednym z największych tanecznych ośrodków szkoleniowych na Zachodnim Wybrzeżu.

 

„Termin LINES odnosi się do wszystkiego, co widoczne w naszym doświadczalnym świecie. Nie ma w nim niczego, co nie zawierałoby w sobie linii. Prosty odcinek i koło zawierają w sobie wszystko, co można zobaczyć. Wszystko, co możemy dostrzec, zawiera w sobie linię. W matematyce jest to prosty bądź zakrzywiony, nieprzerwany odcinek długości bez szerokości. Linie można znaleźć w naszych odciskach palców, konturach naszych ciał, konstelacjach, geometrii. Istnienie linii implikuje genealogiczne połączenie, potomstwo i słowo mówione. Oznacza początek i koniec. Dotyczy kierunku, komunikacji i designu. Linia myśli. Punkt graniczny czy wieczność. Linia melodyczna. Równik. Od wibracji lub od punktu do punktu jest to widoczna organizacja tego, co widzimy.”

Alonzo King

 

 

Alonzo King – choreograf-wizjoner, dyrektor artystyczny Alonzo King LINES Ballet. Jest uznawany za artystę, który zmienił sposób postrzegania baletu. Sam określa swoje prace jako „struktury-myśli”, tworzone poprzez manipulowanie energiami istniejącymi w materii dzięki prawom, które rządzą kształtem i kierunkami ruchu wszystkiego, co żyje.

 

Alonzo King często współpracuje ze światowej sławy muzykami i artystami. Stworzył ponad 170 spektakli, w tym niezwykły repertuar swojej kompanii LINES Ballet. Aby móc zrealizować swoje wizje, zapraszał do współpracy takich twórców, jak m.in.: Danny Glover, Pharaoh Sanders, Hamza al Din, Paweł Szymański, Jason Moran i Zakir Hussain (mistrz indyjskiej tabli).

Spektakle Kinga znalazły swoje miejsce w repertuarach wiele wybitnych kompanii tanecznych, w tym m.in. the Swedish Royal Ballet, Ballets de Monte Carlo, Frankfurt Ballet, Joffrey Ballet, Béjart Ballet, Alvin Ailey American Ballet, Hong Kong Ballet, North Carolina Dance Theater oraz Washington Ballet.

 

Znany ze swoich umiejętności jako pedagog, King był gościnnym baletmistrzem w wielu kompaniach na całym świecie. „Widać w jego pracy skupienie na detalu oraz dążenie do perfekcjonizmu – jego precyzyjność w wyrażaniu własnej intencji” – pisze Judith Jamison, była dyrektor artystyczna the Alvin Ailey American Dance Theater. „Ruch, który wydobył z tancerzy, był niezwykle «wysmakowany», nigdy nie widziałam ich tańczących w ten sposób”.

 

Poza swoim napiętym grafikiem wynikającym z kierowaniem LINES Ballet, King znalazł również czas, aby pisać i wykładać o sztuce tańca. Pracuje także w operze, telewizji i filmie. LINES Ballet wydało w 2013 roku album fotograficzny o pracy Kinga.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close