Wersja do druku

Udostępnij

 Plama GAK (Gdański Archipelag Kultury) zaprasza w czwartek 21 stycznia o godz. 19.00 na premierę on-line akcji performatywnej przygotowanej przez dwójkę artystów: tancerkę i choreografkę Katarzynę Chmielewską oraz muzyka i kompozytora Radosława Dudę. Ich współpraca zaczęła się podczas pracy nad spektaklami w teatrach dramatycznych, gdzie wchodzili w skład zespołów realizatorów, co zaowocowało w końcu stworzeniem własnego, wspólnego spektaklu Why don’t you like sadness?.  Był on zaprezentowany m.in in: w Teatrze Wybrzeże, TR Warszawa oraz na wielu festiwalach w tym w Indiach i Gruzji, a także w ramach Polskiej Platformy Tańca 2017 jako jeden z dziesięciu wyłonionych w konkursie spektakli.

 

Artyści postanowili ponownie się spotkać w trakcie performansu Napięcie, który będzie dla nich improwizowanym szkicem – początkiem pracy nad pełnowymiarowym spektaklem. Podczas działania poddadzą się eksperymentowi, w którym połączeni będą ze sobą liną, tak by móc oddziaływać na siebie w sposób konkretny i bezpośredni. Wyzwoli to szereg zależności, interwencji i napięć wpływających na działania obojga twórców, na ich decyzje odnośnie tworzenia muzyki i choreografii w trakcie trwania akcji.

Zadanie to przyczyni się do odnalezienia nowego obszaru spotkania oraz do stworzenia ciekawej propozycji scenicznej, opartej o wzajemne zależności. W ten prosty sposób artyści odniosą się również do obecnej rzeczywistości pandemicznej, w której zależności międzyludzkie stają się ogromnie znaczące i często trudne. A to powoduje częste oscylowanie wokół konfliktu.

 

Po premierze performansu organizatorzy zapraszają na krótką rozmowę z artystami, którzy opowiedzą o swojej współpracy.

 

Wydarzenie realizowane na Facebooku GAK Plama oraz w wysokiej rozdzielczości na kanale YouTube plamaGAK.

 

Link do wydarzenia na FB: https://www.facebook.com/events/456178972049068/

Więcej informacji: https://gak.gda.pl/teatr-w-blokowisku-poszukuje-kasia-chmielewska-i-radek-duda-napiecie/

 

BIOGRAMY TWÓRCÓW:

 

Katarzyna Chmielewska – założycielka i dyrektor artystyczna Teatru Dada, choreografka, tancerka, nauczycielka tańca; laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1993); studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli (1997-98). Od 1993 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw, związany z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, gdzie regularnie tworzy i prezentuje swoje spektakle. Działając od początku jako kolektyw twórczy, stworzyli dotąd blisko 50 przedstawień, współpracując na stałe z kilkunastoma artystami z Polski, Europy i ze świata. W Teatrze Dada w ramach swojej pracy artystycznej prowadzi lekcje z techniki tańca współczesnego i improwizacji oraz realizuje autorskie choreografie. Regularnie współpracuje też jako choreografka z innymi reżyserami w Polsce przy realizacji licznych spektakli w teatrach dramatycznych. Uczestniczy również w międzynarodowych projektach i warsztatach. Współpracuje z kolektywem artystycznym Shifts Art in Movemen” z Berlina, założonym przez Malgven Gerbes i Davida Brandstättera, w latach 2014-2016 występowała z tym zespołem w spektaklach Festina Lente oraz Air. Z Teatrem Dada występowała dotychczas w wielu krajach na całym świecie, m.in. w ramach takich festiwali i w takich centrach sztuk performatywnych, jak: Festival d’Avignon (Avignon, Francja),  La MaMa Theatre i Danspace (Nowy Jork, USA), Live Arts Festival (Filadelfia, USA), Sammukh NSD (Nowe Delhi, Indie), Sishir Mancha NSD (Kalkuta, Indie), The Rang Rajasthan Festival (Jaipur, Indie), Beijing Fringe Festival (Pekin, Chiny), SIDance Seoul International Dance Festival (Seul i Busan, Korea Płd.).

 

Radosław Duda – kompozytor, producent i multiinstrumentalista wywodzący się z warszawskiej sceny niezależnej. Twórca muzyki do wielu spektakli teatralnych. Komponował do przedstawień Marcina Wierzchowskiego, Julii Holewińskiej, Atsushiego Takenouchiego, Agaty Biziuk, Katarzyny Chmielewskiej, Kuby Kowalskiego, Michała Sieczkowskiego, Renaty Piotrowskiej-Auffret, Bartosza Frąckowiaka. Autor oprawy dźwiękowej do pracy Mikołaja Długosza prezentowanej w ramach wystawy Betonowe dziedzictwo. Od Le Corbusiera do blokersów (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2007). Otrzymał nagrodę za muzykę do spektaklu Good Night Cowboy na XV Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (2015). Występował na wielu polskich i zagranicznych festiwalach, m.in.: w Indiach, Japonii, Gruzji, Ukrainie, Niemczech i Belgii oraz na Unsound Festival, Open’er Festival, OFF Festival, Audioriver.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close