Wersja do druku

Udostępnij

Od 4 do 8 marca 2015 (4-7 marca o godz. 20.30, 8 marca o godz. 16.00) w amsterdamskim Het Veem Theater (Van Diemenstraat 410) odbędą się premierowe pokazy najnowszego spektaklu Marty Ziółek Czarne na czarnym.

 

O spektaklu:

„Czerń przybiera różne kształty. Czerń mnie wyszczupla. Ta czerń to otchłań. Czerń odżywa. Czerń nie ma barwy. Czerń to bandyta wśród kolorów. Zaczernianie obnaża. Czerń to czeluść nadmiaru. Zaczernianie to zasłona i zmiana. Zasłona czerni pozwala mi widzieć więcej. Czerń obejmuje wszystko. Czerń jest wieczna.”

 

Czarne na czarnym to tytuł cyklu czarnych obrazów rosyjskiego artysty Aleksandra Rodczenki. Używając czarnej farby jako bazy, Rodzczenko osiągnął głębię i wyszedł poza powierzchnię płótna. Poszerzył zasięg medium. „Nic poza obrazem nie istnieje.” Widz zostaje zassany w głębię. Użycie warstw czerni tworzy napięcie między tym, co widoczne i niewidoczne; przesuwa uwagę z aspektów materialnych na ruchome, na konstrukcję i formę. Czerń tworzy nieciągłość w dziele, coś wykracza poza medium.

 

W spektaklu Czarne na czarnym Marta Ziółek wychodzi od tej samej idei. Porywa odbiorcę w czarną otchłań ruchu i tekstualności. Dostosowuje specyficzną dla Rodczenki kinetykę (dynamikę, ruch) do swojego medium, którego ograniczenia wyznaczane są przez skórę, fizyczność i obecność ciała. Jak je przekroczyć? Znaleźć czerń w tańcu. Myśleć o tańcu jak o czarnej „rzeczy”. Namalować czarny gest na czarnym. 

 

W swojej pracy Marta Ziółek skupia się na zwiększeniu pola działania praktyki choreograficznej. Obierając podejście interdyscyplinarne, obnaża i podważa wymagania stawiane choreografom. Podchodzi do performansu jako do metody zmiany konfiguracji historycznej. Performans to dla niej także praca nad ucieleśnieniem i odcieleśnieniem (alienacją). Stick (2012) stworzony wspólnie z Florentiną Holzinger poświęcony był ucieleśnieniu postaci historycznych, które opierały się dominującym dyskursom ich epoki; Body Eye or how to say (2013/2104) był inspirowany pracami amerykańskiej artystki Carolee Schneemann i powstał we współpracy z Lisą Vereertbrugghen w Het Veem Theater. Ostatnio Marta Ziółek pracowała jako choreograf przy instalacji scenicznej Aleksandry Hirszfeld Monadologia. Traktat o relacyjności (2014).

 

Osoby, które wykupią bilet na spektakl Clubbing Keren Levi, który będzie pokazywany we Frascati w dniach 4-7 marca 2015, zapłacą jedynie 10 euro za wstęp na pokaz spektaklu Czarne na czarnym w Het Veem Theater w dniach 5-8 marca (lub 5 euro za wstęp na próbę generalną 4 marca).

 

Koncepcja: Marta Ziółek

Choreografia i wykonanie: Marta ZIółek, Anna Nowicka 

Konsultacja dramaturgiczna: Eleonora Zdebiak

Kurator, historyk sztuki: Szymon Żydek

Projekt kostiumów: Michał Gruca 

Zdjęcia: Katarzyna Szugajew

 

Produkcja: Het Veem Theater 

Wyprodukowano dzięki wsparciu Teatru Studio (Warszawa), komuny//warszawa, STUK Kunstencentrum Leuven i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 

Spektakl powstał w ramach programu Life Long Burning (LLB) realizowanego przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej.

Het Veem Theater korzysta z dotacji strukturalnej ze środków miasta Amsterdam oraz Dutch Performing Arts Fund. 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close