Publikacja Atsushi Takenouchi Jinen Butoh to kolejna pozycja w biblioteczce butoh Fundacji Pompka, a zarazem trzecia – po Świecie butoh Kazuo Ohno[i] oraz Wizji ciała – książka wydana w współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego. Jest efektem wielogodzinnych rozmów Atsushiego Takenouchiego i Alana Franka, brytyjskiego filozofa, artysty i emerytowanego wykładowcy, który je spisał je opracował.

Wersja do druku

Udostępnij

Historia powstania tej książki nie toczyła się w sposób oczywisty i gładki. To autentyczny zapis jego życia i drogi artystycznej, ale też wyraz wdzięczności wszystkich, którym dane było spotkać Takenouchiego – mówi Anita Zdrojewska, szefowa fundacji, japonistka i animatorka licznych wydarzeń związanych z butoh.

Na stronach książki spotykamy jego rodzinę, przyjaciół i razem z Takenouchim wchodzimy w świat butoh lat 80. XX wieku.  Barwna przypowieść wciąga. Poznajemy środowisko pełne interesujących postaci i legendarnych twórców, którzy odcisnęli w duszy młodego człowieka subtelne ślady i utwierdzili go w przekonaniu co do słuszności wyboru życiowej drogi.

Bogato ilustrowana zdjęciami opowieść ma 348 stron i składa się z trzech części: wspomnień artysty sięgających jego dzieciństwa i młodości, zapisków z czasu, gdy rozpoczął swoją własną drogę butoh, i opisów spektakli oraz przykładowych ćwiczeń prowadzonych podczas warsztatów butoh. Wydana została po polsku i angielsku. Na język polski przetłumaczył ją Jarosław Kupść,  a przekładu wprowadzenia Takenouchiego z języka japońskiego dokonała Aleksandra Piwek. Zdjęcie na przedniej okładce: Tomohisa Saito, na tylnej – Hiroko Komiya.

Książka będzie dostępna w siedzibie fundacji i księgarniach artystycznych.

Artysta przyjeżdża do Polski od blisko 20 lat; nie tylko prezentuje swoje spektakle, ale przede wszystkim kształci kolejne pokolenia adeptów sztuki butoh. Tym razem zaprezentuje premierowy spektakl Kwiaty razem z towarzyszącą mu muzycznie żoną, Hiroko Komiyą. Artyści wystąpią 1 i 2 grudnia w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, 9 grudnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie i 12 grudnia w teatrze Kana w Szczecinie. Po spektaklach zaplanowane są mini-spotkania poświęcone książce.

Pokaz w Warszawie
Pokaz w Krakowie 
Pokaz w Szczecinie

Prezentacji w Warszawie towarzyszyć będą warsztaty Życie kwiatu, które artysta poprowadzi  w dniach 3-5 grudnia. Więcej informacji

O artystach:

Atsushi Takenouchi w 1980 dołączył do grupy Hoppo-Butoh-ha na Hokkaido. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – Takazashiki (1984) – było opracowane przez twórcę butoh, Tatsumiego Hijikatę. Atsushi rozpoczął swą własną drogę Jinen Butoh w 1986; stworzył m.in. spektakle solo Itteki i Ginkan łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył w Japonii trzyletnią podróż, wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u współtwórcy butoh, Kazuo Ohno i jego syna – Yoshito. Od 2002 przebywał głównie w Europie, współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Awinionie, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solowe. W tym samym czasie brał udział również w projektach filmowych.  Zrealizowany na Alasce i Hawajach film artystyczny Wypęłniony naturą (Ridden by Nature) o środowisku naturalnym  zdobył m.in. nagrodę „Best of the Fest” na Martinique International Film Festival.

Hiroko Komiya – artystka, która obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki, bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Komiya używa zarówno wody i materiałów naturalnych, takich jak kamień, bambus, piach, liście, muszle, jak i instrumentów: dzwonki, bębenki czy perkusję. Od 1996, pod okiem grającego na tabli Masahiro Besso, uczyła się grania na „instrumentach perkusyjnych”, używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh, Atsushim Takenouchim. W czasie warsztatów Jinen Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy, aktorów a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami z niepełnosprawnością, prowadzonych w Japonii, Francji, USA czy Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jeanem C. Dussinem (pieśni inuickie, afrykańskie, celtyckie, z kręgu).

[i] Publikacja Świat butoh Kazuo Ohno powstała we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2014 oraz została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close