Wersja do druku

Udostępnij

Aurora Lubos wystąpi na Festiwalu Altofest we włoskim Neapolu. W dniach 7 lipca (godz. 19.30) oraz 9 lipca (godz. 16.00) w ramach festiwlau pokaże swoją solową pracę Witajcie/Welcome (muzyka: Alex Catona).  Spektakl-performans prezentowany był w ramach Polskiej Platformy Tańca 2017 w Bytomiu, a także w innych polskich miastach dzięki programowi Scena dla tańca Instytutu Muzyki i Tańca.

 

Miejsce: Chiesa S.Maria della Misericordia SMMAVE centro per l’Arte Contemporanea, Via Fuori Porta S. Gennaro, 15.

 

 

Aurora Lubos o spektaklu:

Interesuje mnie człowiek. Żyjący bezpiecznie, ale niechętny przyjmowaniu innych, którzy uciekają przed wojną, konfliktem, opresjami, śmiercią, głodem. Interesuje mnie sytuacja konfliktu, zagrożenia, cierpienia. I to, co ten najedzony, zadowolony, zachodnioeuropejski człowiek czułby do ludzi, których codzienną rzeczywistością jest walka o życie.

 

„Tak wiele osób: niemowląt, dzieci, młodych mężczyzn i kobiet, par, rodzin, starszych i niepełnosprawnych, na każdym etapie życia, wszystkie typy ludzi, których możesz spotkać w swojej okolicy.” [fragment tekstu wolontariusza/ki z obozu dla uchodźców w Dobovej w Słowenii].

 

Jednym z elementów spektaklu jest dokumentacja performansu Z wody, który odbył się w październiku 2015 roku na plaży w Sopocie, w Dniu Solidarności z Uchodźcami. Był to komentarz do sprawy ginących na morzu imigrantów, przeniesienie obrazów w polskie, namacalne realia.

 

wideo, obiekty, dźwięk, ruch: Aurora Lubos

wykonanie: Aurora Lubos

muzyka: Alex Catona

premiera: 15 maja 2016, Przestrzeń Sztuki WL4 w Gdańsku

czas trwania: 40 minut

 

Aurora Lubos (ur. 1977) jest niezależną artystką i performerką związaną z gdańską i brytyjską sceną tańca współczesnego. Na koncie ma kilka mocnych autorskich spektakli solowych, w których zabiera głos m.in. w sprawie przemocy domowej. Przez 15 lat była aktorką Vincent Dance Theatre. Autorka spektakli solowych (Zanzibar; Niedokończone; Nóż, koń i schody; Akty; Nie wolno); instalacji/performansów (Akt1; 4 Kąty; Akt na dwie – Ostatki; Bez domu; Z wody) i animacji (cykl Winter 2010).

https://vimeo.com/user8207187| http://cargocollective.com/auroralubos

 

Alex Catona – artysta multidyscyplinarny o szerokim doświadczeniu performerskim i pedagogicznym w wielu dziedzinach sztuk performatywnych. Pracuje jako awangardowy muzyk, tancerz, pisarz, choreograf, artysta wizualny, filmowiec, reżyser teatralny i dramaturg. Głównym obszarem jego zainteresowań są eksperymenty awangardowe w dziedzinie sztuk performatywnych i wizualnych oraz relacje między dźwiękiem, ciałem, przestrzenią i kontekstem.

 

***

 

O festiwalu Altofest

TO GIVE RISE TO a Human / Urban regeneration [WYWOŁAĆ człowieka / miejska regeneracja]

 

Altofest jest przestrzenią początku, zbudowaną z niepewnych kroków i osób stojących u drzwi domów. Tu, w Neapolu, gdzie każda chwila przeżywana jest jako pierwszy raz, pierwszy dźwięk, pierwsze światło, dbamy o bycie zakochanym.

 

Tutaj jest to możliwe, ponieważ nic nie jest tym, na co wygląda; tutaj, gdzie „wydaje się” jest obco brzmiącym wyrażeniem. Tutaj człowiek się wydarza. Chodząc po ulicach, można napotkać kobiety w koszulach nocnych, stojące przed wejściem do swoich „bassi” (typowo neapolitańskich, parterowych domów). Dominują mikroskopowe parcele publicznej przestrzeni, wystawiając na pokaz swoją tożsamość, która rozcieńcza się w stopieniu z tożsamością sąsiada. Tutejsza przestrzeń ustanawia dwie osoby jednocześnie w oraz przed domami, które zamieszkują.

 

Neapol przesuwa granicę pomiędzy prywatnym i publicznym. Granica jest miejscem zamieszkania. Nie fizycznym podziałem, ale rezultatem zasiedzenia.

 

W Altofest tworzymy przestrzeń dla rozwiązłości, w której każdy podejmuje ryzyko wystawienia się na spojrzenie Innego. To, co prywatne, nie jest już twoje; staje się współdzieloną intymnością. Wywłaszczenie i wysiedlenie zazwyczaj odczuwane są w sposób traumatyczny. W ramach Altofest uczucia te są jak burza, podczas której obce sobie osoby utknęły pod wspólnym dachem, w tym samym pomieszczeniu, oferującym schronienie przed deszczem.

 

Lubimy mówić, że festiwal jest pułapką, w którą dajemy się złapać. Pułapką dla artystów, opuszczających przestrzeń formalną. Pułapką dla przestrzeni udostępnianej przez mecenasa, który pozwala pracom artystycznym zamieszkać w swojej intymności. Pułapką dla publiczności, która uzna przestrzeń prywatną za coś innego, za przestrzeń, w której jej wzrok zapisuje i odczytuje coś nowego. W chwili, gdy artyści przekraczają ich progi, domy stają się niezapisanym papierem. Jako mieszkańcy tego samego miejsca, zarówno artyści jak i obywatele są całkowicie i wzajemnie obnażeni. Nie ma już żadnych wymówek pozwalających uniknąć spotkania.

Altofest aktywuje generatywne dyspozytywny w relacjach myśli i wiedzy, mieszając publiczne z intymnym. Festiwal tworzy przestrzeń promiskuitywną, w której artyści i publiczność wychodzą ze swoich ról, biorąc udział w doświadczeniu totalnym, które tworzy „relacje pierwotne”.

 

Altofest emancypuje siebie z funkcji „programowej” i/lub „produkcyjnej”, przypisanej spektaklom i dziełom sztuki – z którą zazwyczaj kojarzymy festiwale – zamiast tego wyobraża sobie siebie jako przestrzeń eksperymentalnej towarzyskości. W ten sposób miasto staje się domem dla innowacyjnych i wspólnych praktyk artystycznych dla artystów „pełnych życia” oraz odważnych obywateli/ek.

 

Festiwal powstał w 2011 rokuw Neapolu z inicjatywy TeatrInGestAzione (teatringestatione.com), pod której kierunkiem organizowany jest do dziś.

 

Zespół TeatrInGestAzione wytycza kierunki artystyczne dla festiwalu. Zespół od wielu lat współtworzy innowacyjne praktyki artystyczne z bezpośrednim udziałem artystów/ek i terytoriów zagranicznych. Działalność TeatrInGestAzione skupia się wokół zagadnień zaangażowania obywatelskiego w procesy kulturalne, włączanie działań artystycznych w architekturę społeczno-miejską oraz międzyludzką, w której osadzone są inicjatywy zespołu. TeatrInGestAzione promuje praktyki twórcze wspierające nowe myślenie, wzrost społeczności, różnorodność i transgresję konsensusu.

 

ALTOFEST powstał by WYWOŁAĆ społeczność generującą myślenie krytyczne, wyczuloną na wszelkie próby narzucania zdepersonalizowanych propozycji kulturalnych; społeczność gotową uznać kulturę jako dobro nadrzędne i codzienną potrzebę. Staramy się działać w poprzek elementów społecznych tkanki miejskiej, wspomagając dialog pomiędzy nimi. Spoiwem wspólnoty jest spojrzenie z oddali (zagranicy), które wyraża się w wielości języków artystycznych prezentowanych podczas festiwalu. Powstałe w ten sposób zakłócenia semantyczne umożliwiają lokalnej społeczności komunikację w języku neutralnym, na gruncie wspólnego ryzyka.

 

Więcej informacji: www.teatringestazione.com/altofest/blog/aurora-lubos/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close