Po niedawnych występach w Grecji zakończonych sukcesem Balet Dworski Cracovia Danza rusza na małe tournée po Łotwie i Litwie. Dwa kraje, dwa tytuły i jeden zespół – tak będzie wyglądała ta letnia podróż.
3 lipca w pięknie odrestaurowanym zamku w Bowsku (Łotwa) Balet Dworski Cracovia Danza zaprezentuje łotewskiej publiczności spektakl Maskarada królowej Bony. Spektakl, opowiadający o Bonie, która zasłynęła sprowadzeniem do Polski nie tylko warzyw zwanych do dziś włoszczyzną, ale przede wszystkim renesansowej sztuki wielu dziedzin, jest pełen najpopularniejszych tańców włoskich z XVI wieku.
Trzy dni później, 6 lipca, w litewskim Czerwonym Dworze w ramach festiwalu Lithuania in Raudondvaris Manor przedstawi zaś widowisko La Fortuna. Dama z łasiczką. Prezentując historię pięknej i mądrej Cecylii Gallerani, która została sportretowana w obrazie autorstwa Leonarda da Vinci, tancerze zabiorą widzów w podróż na dwór Sforzów w Mediolanie. Spektakl został także oparty na tradycji przedstawień baletowych z epoki; pojawią się w nim odtworzone fragmenty słynnego w całej Europie widowiska baletowego Il Paradiso, do którego kostiumy i dekoracje projektował mistrz Leonardo.
***
O spektaklach:
Maskarada Królowej Bony
Maskarada Królowej Bony to spektakl baletowo-pantomimiczny, z muzyką renesansu polskiego, włoskiego i francuskiego, inspirowany zapisami polskich obyczajów dworskich za panowania ostatnich Jagiellonów. Żywa ilustracja ówczesnych dworskich choreografii, przedstawienie najbardziej typowych form tańca jak: galiarda, pawana, wolta, gawot czy kurant. Treścią widowiska są historie, które mogły się zdarzyć na balu królowej Bony. Tancerze w bogatych renesansowych strojach i stylizowanych maskach przenoszą widzów w świat renesansowego karnawału, fantazji, miłości i dworskich intryg.
Realizatorzy:
Scenariusz i choreografia: Romana Agnel
Kostiumy: Monika Polak-Luścińska
Maski: Maciej Luściński
Czas trwania: 45 minut
***
La Fortuna. Dama z łasiczką
Spektakl, opowiadający historię obrazu i jej głównej bohaterki, jest pretekstem do zwrócenia uwagi na arcydzieło Leonarda z kolekcji Czartoryskich, będące jedynym obrazem mistrza znajdującym się w Polsce. Wprawdzie Dama z łasiczką należy do najsłynniejszych na świecie dzieł, to jednak historia życia sportretowanej przez Leonarda Cecylii Gallerani nie jest powszechnie znana. Tytuł spektaklu nawiązuje do słów Leonarda: „Gdy przychodzi Fortuna, uchwyć ją mocno za grzywę, bo mówię ci, z tyłu jest łysa”. O zmienności losu na pewno wiele mogła powiedzieć sportretowana Cecylia Gallerani, która miejsce wybranki serca Lodovica Il Moro, wielkiego Księcia Mediolanu z rodziny Sforzów, musiała odstąpić pięknej Beatrice.
Spektakl w choreografii i inscenizacji Romany Agnel jest także próbą przybliżenia bogactwa i finezji kultury włoskiego Cinquecento. Opowiadając historię pięknej i mądrej Cecylii, tancerze zabiorą widzów w podróż na dwór Sforzów w Mediolanie. Spektakl jest także oparty na tradycji przedstawień baletowych z epoki. Pojawiają się w nim odtworzone fragmenty słynnego w całej Europie widowiska baletowego Il Paradiso, do którego kostiumy i dekoracje projektował Leonardo da Vinci. W przedstawieniu nie brakuje zrekonstruowanych autentycznych choreografii opracowanych przez specjalistę w tej dziedzinie – Barbarę Sparti. Kostiumy zaś projektowane we Francji i w Polsce przez Martine Pichon i Monikę Polak-Luścińską, zainspirowane zostały ikonografią i wzornictwem z tamtych czasów.
Spektakl jest także pełen muzyki renesansu, przede wszystkim tańców, które pojawiały się na dworze Sforzów. Nowością wznowienia będzie zaproszenie do udziału w spektaklu Sławomira Zubrzyckiego, pianisty, który zrekonstruował instrument nazywany violą organista, według pomysłu i szkiców Leonarda da Vinci. Instrument jest ewenementem na skalę światową i właśnie na nim artysta wykona utwory z epoki, co jest integralną częścią przedstawienia. Wśród wielu kompozycji zostanie zaprezentowany zrekonstruowany utwór muzyczny Leonarda da Vinci. Jego temat został odczytany z zapisu znajdującego się na obrazie mistrza.
Realizatorzy:
Reżyseria: Paweł Winsczyk
Choreografia i ruch sceniczny: Romana Agnel
Choreografia z epoki odtworzona z traktatów włoskich z XV wieku: Barbara Sparti
Kostiumy: Martine Pichon, Monika Polak-Luścińska
Scenografia: Monika Polak-Luścińska
Więcej informacji: link