Wersja do druku

Udostępnij

Trwają prace nad spektaklem I wanna be someone great kolektywu Harakiri Farmers w ramach międzynarodowego projektu Metamorfozy (2012-2014), wspieranego przez Komisję Europejską w ramach Programu Kultura. Jest to wspólny projekt trzech instytucji: La Briqueterie/CDC du Val de Marne (Francja), Les Brigittines (Belgia) oraz Centrum Kultury ZAMEK (Polska). Obejmować będzie międzynarodowe produkcje artystyczne (spektakle taneczne, wideo, interwencje miejskie, debaty, warsztaty) podejmujące temat metamorfozy władzy duchowej i religijnej, pracy i władzy politycznej.

Premiery odbędą się w 2014 roku kolejno w kwietniu w Brukseli, w maju w Poznaniu i w czerwcu w Paryżu.

O spektaklu Harakiri Farmers I wanna be someone great:

Zastanawiając, gdzie spotykają się władza, religia i praca, dochodzimy do wniosku, że wszystkie trzy można odnaleźć w biografii Leni Riefenstahl. Riefenstahl była postacią kontrowersyjną ze względu na swoje relacje z nazistami. Można powiedzieć, że pomogła im stworzyć quasi-religijną atmosferę, która otaczała reżim. Jej nowatorstwo i kreatywność jako autorki filmów dokumentalnych nie przestaje fascynować do dziś. Zawsze wyprzedzała swoją epokę, była wyjątkowo pracowita – jej ambicja jest sama w sobie niezwykle ciekawym tematem rozważań. To ambicja, jaka leży u podstaw religii, władzy i pracy – ambicja, by zostać przywódcą, by być najlepszym, by być doskonałym. To ambicja, która nadal jest podstawowym elementem naszej kultury. Leni chciała być wielka. My także tego pragniemy. I to właśnie może być niepokojące. To właśnie jest duch wciąż nawiedzający miejsca objęte projektem „Metamorfozy”. Nasza cywilizacja została zbudowana na religii, władzy i pracy, bardzo często wykorzystywanych dla partykularnych interesów jednostek. Wydaje się, że się zmieniliśmy – zrobiliśmy co było w naszej mocy, by przejść metamorfozę, a nowy charakter Le Briquetterie i innych miejsc objętych projektem „Metamorfozy” jest najlepszym tego dowodem. Jednak duchy przeszłości nadal nas prześladują i musimy stawić im czoła.

W projekcie I wanna be someone great [Chcę być wielka], biografia Leni Riefenstahl stała się punktem wyjścia do rozważań nad problemem władzy/pracy/religii we współczesnym świecie – do zadania pytania o to, jak odnosimy się do przeszłości, starając się znieść dawne formy ucisku, jednocześnie tworząc nowe. Odrzuciliśmy na przykład nazizm w jego historycznej postaci – a co z podstawowym pragnieniem, które leżało u jego zarania – pragnieniem kontroli, władztwa i posiadania rzeczywistości? Czy je także odrzuciliśmy? Czy nazizm w formie emocjonalnej nie jest obecny w naszym codziennym życiu jak duch przeszłości? Nadal pragniemy mieć przywódców. Jednocześnie jednak wszyscy chcemy być wielkimi gwiazdami, widzieć swoje nazwisko na pierwszych stronach gazet. I często zapracowujemy się na śmierć, chcąc dotrzeć na szczyt. Kompleks pracy/władzy/religii zyskał nową postać, ale jest wciąż obecny, i staje się punktem centralnym zainteresowania Leni Riefenstahl jako archetypem współczesnej osobowości dążącej do blichtru, sukcesu i przywództwa za wszelką cenę.

choreografia: Dominika Knapik

dramaturgia: Wojtek Klimczyk

muzyka: David Chazam

światło: Alice Dussart

występują: Helena Ganjalyan, Dominika Knapik, Dorota Wacek

O projekcie:


Metamorfozy
(2012-2014), wspierany przez Komisję Europejską w ramach Programu Kultura, to wspólny projekt trzech instytucji /La Briqueterie/ CDC du Val de Marne (Francja),Les Brigittines (Belgia) oraz Centrum Kultury Zamek (Polska). Obejmować będzie międzynarodowe produkcje artystyczne (spektakle taneczne, wideo, interwencje miejskie, debaty, warsztaty) podejmujące temat metamorfozy władzy duchowej i religijnej, pracy i władzy politycznej.

Zagadnienia poruszane w projekcie wyrastają z metamorfoz, którym podległy siedziby instytucji, co jest żywym dowodem zmian politycznych i ideologicznych dotykających współczesną Europę: CK Zamek funkcjonuje w zamku, ostatniej budowli cesarskiej w Europie (nowe otwarcie po przebudowie – grudzień 2012), która niegdyś była silnie powiązana z władzą polityczną; XVII-wieczny kościół Les Brigittines, niegdysiejsza siedziba władzy religijnej i duchowej, został rozbudowany i otwarty na potrzeby sztuk widowiskowych w 2007 roku; dawna cegielnia La Briqueterie, która nadal przechodzi renowację (otwarcie w marcu 2013) jest miejscem symbolizującym wysiłek robotników i industrializację.

Projekt Metamorfozy zachęca wszystkich europejskich artystów, aby uznali te przestrzenie za samodzielne byty i współistnieli oraz współtworzyli z „siłami”, które je zamieszkują. Rezultatem tych działań twórczych i refleksji będą trzy wydarzenia (tygodniowe imprezy) organizowane w pierwszej połowie 2014 roku w każdej z miejscowości partnerskich, podczas których zaprezentują się wszyscy artyści biorący udział w projekcie.


Wśród wybranych przezs choreografów i projektów tanecznych są:
Dominika Knapik/Harakiri Farmers (POLSKA), I wanna be someone great
Dario La Stella/Senza Confine Di Pelle (WŁOCHY), Add up – space and power
Karine Pontiès/Compagnie Dame de Pic (BELGIA) z Tyrannus tercet

natomiast wybrany projekt wideo to:
Clotilde Amprimoz/collectif ChoréACtif (FRANCJA)

Pierwsze rezydencje artystyczne w ramach w/w projektu rozpoczęły się w drugiej połowie 2013 r. Finał w postaci festiwalu, na którym zaprezentowane zostaną wszystkie zrealizowane spektakle i film odbędzie się w IV, V i VI 2014 w każdym z ośrodków (Francja, Belgia, Polska).

Więcej:


http://www.zamek.poznan.pl/sub,pl,315,metamorfozy.html

http://metamorphoses2014.wordpress.com

EU Kultura 2- międzynarodowe (miniaturka)




W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close