Wersja do druku

Udostępnij

Trwa II edycja projektu Więcej Niż Tańczące Parabole – młodzież w teatrze tańca – autorski program edukacyjny Podlaskiego Stowarzyszenia Tańca, zapoczątkowany w 2011 roku.Projekt zakłada pozaformalną/pozaszkolną (choć częściowo realizowaną w szkołach) edukację kulturalną w zakresie rożnych form tańca współczesnego oraz teatru tańca, a jego głównym założeniem jest kreowanie aktywnego i świadomego odbiorcy sztuki oraz danie szansy młodzieży na poznawanie alternatyw artystycznych.

Ważnym założeniem projektu jest, to że wszystkie realizowane działania wynikają ze współpracy z młodzieżą, jej czynnym lub biernym współuczestnictwem, a materiały i wiedza, które zostaną użyte do realizacji oraz jego rezultaty służyć będą edukacji młodzieży w zakresie teatru tańca oraz tańca współczesnego. Projekt ten jest działaniem cyklicznym i w dalszej perspektywie ma być profesjonalnym trwałym programem edukacyjnym w dziedzinie sztuki tańca i teatru tańca.

Projekt realizowany jest w III etapach:


Etap I


Rozpoczął się od spotkań z młodzieżą w wybranych trzech liceach w Białymstoku – w każdym co najmniej sześć wizyt. Spotkania te odbyły się równolegle w tym samym czasie i miały one charakter edukacyjno-zapoznawczy. Młodzież miała okazję poznać osoby, które tworzą w Białymstoku scenę związaną z tańcem współczesnym, dowiedzieć się czym jest ta forma sztuki, poznać jej historię oraz obecne trendy. Wizyty te poprowadzili instruktorzy, choreografowie oraz tancerze z Białegostoku. Na koniec I etapu został zagrany spektakl teatru tańca, który posłuży młodzieży jako inspiracja i baza do dalszej pracy warsztatowej – „Plac Zabaw”, reż. Tomasz Gilewicz.

Założeniem projektu na tym etapie jest zainteresowanie młodzieży teatrem tańca, tańcem współczesnym oraz wyłonienie osób posiadających zdolności, predyspozycje i zainteresowania związane ze sztuką i kulturą oraz umożliwienie im spróbowania swoich sił w projekcie, który będzie koordynowany przez osoby zajmujące się tym zawodowo. Zadaniem profesjonalistów będzie wsparcie, instruowanie, udzielanie wskazówek i czuwanie nad przebiegiem projektu.

II Etap

Kolejny II etap projektu rozpoczyna się już 5 października. Będą to spotkania tematyczne w wybranych grupach warsztatowych: warsztat teorii tańca „Teraz i Tu” oraz warsztat ruchowy „Analiza Spektaklu Tanecznego”. Spotkania te będą odbywały się w siedzibie partnera projektu – DanceOFFnia Studio Działań Kreatywnych w Białymstoku.

Koordynatorami poszczególnych grup będą:

Anna Królica – teatrolog, krytyk tańca, redaktor portalu Nowotaniec.pl, a także była konsultant podczas powstawania Instytutu Muzyki i Tańca przy MKiDN,

Dorota Baranowska – choreograf, performerka, dyplomowana instruktorka z dziedziny tańca współczesnego, tancerka „Grupy Przejściowej”, koordynatorka poprzedniej edycjiTańczące Parabole

Realizacja obejmie w sumie ok. 120 godzin pracy warsztatowej.

Dodatkowo planowane są spotkania warsztatowe dla nauczycieli przedmiotu „Wiedza o Kulturze”, tancerzy oraz pedagogów tańca, które mają na celu poszerzenie wiedzy na temat tańca. Planowany zakres tematyczny spotkań, to taniec współczesny – podejście i definicje, Teatr Tańca w Polsce i w Europie, analiza spektaklu tanecznego.

Prezentacja dla wszystkich uczestników warsztatów kolejnego spektaklu Teatru Tańca – Poczekalnia, chor. Karoliny Garbacik.

Etap III


Trzecim etapem (21 października) jest prezentacja projektu stworzonego wspólnie z młodzieżą. Będzie to okazja dla uczestników by wykazać się nabytymi zdolnościami oraz zaprezentować efekty swojej pracy.

Młodzież, która nie zdecydowała się wziąć czynnego udziału w powstawaniu projektu zostanie zaproszona do wzięcia udziału w prezentacjach efektów pracy warsztatowej swoich kolegów. Wszystkie prezentacje będą otwarte dla szerszej publiczności, wstęp będzie biletowany, młodzież licealna, do której skierowany jest projekt będzie miała wstęp wolny na spektakle.

Etap IV – Ewaluacja projektu


Podsumowaniem pracy będzie ewaluacja projektu. Wśród wszystkich uczestników zostaną przeprowadzone badania za pomocą wywiadu pisemnego – ankiety.Głównym koordynatorem projektu jest Karolina Garbacik.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close