Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego carskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Tym razem swoją wersję wznawia – w nowych kostiumach i dekoracjach Aleksiej Fadejeczew. Premiera nowej inscenizacji odbyła się w lutym, teraz zobaczą ją widzowie transmisji kinowych na całym świecie.
Widzowie kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo. Pierwszą wersję choreograficzną Don Kichota do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego; nie mogło więc zabraknąć wielkiej sceny z udziałem zjaw i driad, znanej jako Sen Don Kichota.
Za klasyczną tradycją wystawiania Don Kichota podąża wiernie choreograf Aleksiej Fadejeczew, po raz kolejny realizując to pełne humoru i brawurowego tańca arcydzieło. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. W tej właśnie finałowej scenie znajduje się popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, rozbudowane do większej formy Grand Pas przez włączenie pomiędzy tańce Kitri i Basilia wariacji dwóch solistek. Wykonanie tego popisowego fragmentu i całego baletu, najeżonego technicznymi trudnościami, a jednocześnie wymagającego naturalnej, komicznej gry aktorskiej stawia olbrzymie wymagania przed tancerzami. Oprócz mistrzostwa tanecznego musza odznaczać się sceniczna charyzmą i osobowością. Tego nie zabraknie z pewnością podczas spektaklu transmitowanego 10 kwietnia z Teatru Bolszoj. Jako Kitri wystąpi Jekaterina Krysanowa, która podziwialiśmy jako kapryśną Kasię w Poskromieniu złośnicy, zaś sprytnym Basiliem będzie Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie, o uroku wiecznego chłopca.
Dla naszych czytelników przygotowaliśmy po 2 podwójne zaproszenia na seanse w Katowicach, Rzeszowie, Koninie i Warszawie. Osoby zainteresowane prosimy o odpowiedź na pytanie, dla jakiego zespołu swoją słynną wersję Don Kichota – w której zatańczył także partię Basilia – stworzył Michaił Barysznikow? Odpowiedzi należy przesyłać na adres: julia.hoczyk@taniecpolska.pl (prosimy o podanie miasta, którym są Państwo zainteresowani).
Ludwig A. Minkus (1826–1917) / Aleksiej Fadejeczew
ДОНКИХОТ | DON QUIXOTE
DON KICHOT
Balet w trzech aktach (1869)
Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Bolszoj: 2 lutego 2016
PREMIERA SEZONU
Transmisja LIVE HD przedstawienia:
10 kwietnia 2016 | niedziela |16.45
Obsada:
Jekaterina Krysanowa jako Kitri/Dulcynea
Siemion Czudin jako Basilio
Aleksiej Łoparewicz jako Don Kichot
Roman Simaczew jako Sancho Pansa
Wiktoria Jakuszewa jako Juanita
Anna Okuniewa jako Piccilia
Denis Miedwiediew jako Gamache
Anna Tichomirowa jako Tancerka Uliczna
Rusłan Skworcow jako Espada
Kristina Karasjowa jako Mercedes
Jegor Simaczew jako Lorenzo, ojciec Kitri
Galina Iwanowa jako jego żona
Aleksander Fadejeczew jako Książę
Jekaterina Barykina jako Księżna
Olga Smirnowa jako Królowa Driad
Daria Chochłowa jako Amorek
Anna Tichomirowa I wariacja w Grand Pas
Julia Stiepanowa II wariacja w Grand Pas
Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj
Realizatorzy:
Paweł Sorokin dyrygent
Aleksiej Fadejeczew wg Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego choreografia
Walerij Lewental scenografia
Damir Ismagiłow światła
Obejrzyj:
Reportaż z przygotowań do premiery
Reportaż z premiery w Teatrze Bolszoj
Spektakl będzie można zobaczyć:
Transmisja HD Live
Dąbrowa Tarnowska – Kino Sokół
Katowice – Kinoteatr Rialto
Konin – Kino Oskard
Limanowa – Kino Klaps
Przemyśl Centrum Kulturalne w Przemyślu – kino Centrum
Rzeszów – kino Zorza
Warszawa – Kino Praha
Wrocław – Kino Nowe Horyzonty
Retransmisje
7 maja Łódź – ŁDK kino Szpulka
8 maja Łuków – kino Łuków
8 maja Warszawa – Dom Kultury Świt
8 maja Oświęcim – Nasze kino
15 maja Kraków – kino ARS
20 maja Włoszczowa – kino Muza
Więcej na stronie: www.nazywowkinach.pl