Wersja do druku

Udostępnij

W lutym kina w Polsce zapraszają na retransmisję baletu Jezioro łabędzie w wersji Jurija Grigorowicza w wykonaniu najwybitniejszych solistów zespołu baletowego moskiewskiego Teatru Bolszoj. W podwójnej roli Odetty i Odylii wystąpiła primabalerina Swietłana Zacharowa. W roli księcia Zygfryda wystąpi Denis Rodkin. Spektakl zarejestrowano w styczniu 2015 roku.

 

Do pracy nad Jeziorem łabędzim Jurij Grigorowicz został w pewnym sensie zmuszony. W 1969 roku Teatru Bolszoj wybierał się na gościnne występy do Anglii. Nieodświeżana inscenizacja Jeziora łabędziego z 1956 roku całkiem straciła już reprezentacyjny wygląd. Ostatecznie choreograf rozpoczął się pełen proces twórczy. We współpracy ze scenografem Simonem Wirsaładze przedstawił nową koncepcję dzieła. Praktycznie cała choreografia została stworzona na nowo, choć najwartościowsze elementy z wersji Gorskiego i Petipy Grigorowicz zostawił, a arcydzieło Iwanowa – drugi, „łabędzi” obraz – oczyścił z późniejszych naleciałości. Stanowczo zrezygnował z rekwizytów sprawiających pozory realności i kartonowe łabędzie na zawsze opuściły taflę jeziora.

 

Najwięcej kin w Polsce będzie retransmitować spektakl w niedzielę 5 lutego. Dla naszych czytelników przygotowaliśmy po jednym podwójnym zaproszeniu do wybranych kin, tj.: Kino Praha w Warszawie, Multikino w Gdyni, Kino Rialto w Katowicach, Silver Screen w Łodzi (informacje o godzinach pokazów dostępne są na stronach poszczególnych kin). Osoby zainteresowane prosimy o odpowiedź na pytanie: W czyjej choreografii zaprezentowano Jezioro łabędzie po raz pierwszy w Moskwie, podczas premiery w 1877 roku? Odpowiedzi prosimy przesyłać na adres: julia.hoczyk@taniecpolska.pl

 

 

Z libretta znikło imię Rotbarta – czarownika więżącego piękną Odettę. Rotbart transformował w Geniusza zła, odzyskał taneczny język, bo do tej pory wyrażał się niemal wyłącznie w języku pantomimy. Nieformalnie stał się jednym z głównych bohaterów baletu, otrzymując dużą przestrzeń dla pokazania swojej ciemnej osobowości. Można to odczytać różnie: to sam los kusi księcia, który nie zdążył jeszcze poznać, jak trudno zachowywać wierność swoim ideałom, lub to sam książę kierowany jest przez ciemną stronę swojej duszy.

 

Kością niezgody z radziecką władzą stał się ostatni obraz. Wspaniała burza nad jeziorze łamała łabędzią figurę. Zły duch święcił zwycięstwo, Odetta ginęła. Dopadająca księcia całkowita utrata ideałów nie wzbudziła entuzjazmu u ówczesnej minister kultury – Jekatierinie Furcewej. Do Anglii pojechało stare Jezioro łabędzie, a nowe rozkazano choreografowi poprawić. W wyniku tego burza ucichła i bohaterowie szczęśliwie łączyli się w finale, który sam Grigorowicz sarkastycznie nazwał: „apoteozą w F-dur”. Odrodzić swoją początkową koncepcję udało mu się dopiero w 2001 roku. Teraz Teatr Bolszoj proponuje swoim widzom jeden z najważniejszych baletów repertuaru klasycznego w tym właśnie ujęciu.

 

Treść baletu

AKT PIERWSZY

 

Scena pierwsza

W starym niemieckim zamku dwór świętuje osiągnięcie przez księcia Zygfryda pełnoletności. Życzenia składają mu przyjaciele i przyjaciółki, dworzanie i matka – panująca Księżna. Następnie odbywa się uroczyste pasowanie księcia na rycerza. Odtąd jego życie określać będą obowiązek i waleczność. Wybrzmiewają ostatnie toasty na cześć księcia, przyjaciółki zabiegają o jego uwagę, ale serce Zygfryda poruszają już inne uczucia: marzy o czystej, idealnej miłości. Zabawa z wolna cichnie, goście odchodzą, pozostawiając księcia – sam na sam ze swoimi myślami – w gęstniejących mrokach nadchodzącej nocy. Zygfryd czuje obok siebie czyjąś obecność, jakby jakaś siła przyciągała go do siebie. To sam los w postaci Geniusza zła pojawia się, by odkryć przed księciem zagadki przyszłości. Poddając się władczemu cieniowi niewidocznego towarzysza i niespokojnym przeczuciom, Zygfryd podąża ku idealnemu światu ze swojego marzenia.

 

Scena druga

Książę trafia na brzeg zaczarowanego jeziora. Pojawiają się przed nim postaci dziewcząt zaklętych w łabędzie. Książę spostrzega Odettę, najpiękniejszą wśród nich. Zastyga porażony jej urodą. Właśnie ujrzał swój wymarzony, romantyczny ideał. Zygfryd przysięga Odetcie wierność i miłość aż do śmierci.

 

AKT DRUGI

 

Scena trzecia

Do zamku panującej Księżnej zjeżdżają księżniczki z różnych krain. Książę powinien wybrać jedną z nich na żonę. Pojawia się Zygfryd, całkowicie zatopiony w myślach. Wspomina wciąż i wciąż spotkanie z Odettą. Nieobecny duchem tańczy z księżniczkami, ale żadna nie może się równać z wybranym przez niego ideałem. Niespodziewanie na bal przybywa Nieznajomy rycerz (jeszcze jedno wcielenie Geniusza zła) wraz ze swą niezwykłej piękności towarzyszką i orszakiem czarnych łabędzi. To Odylia, sobowtór Odetty. Zygfryd, zmylony podobieństwem dziewcząt, wyciąga do niej ręce. Geniusz zła bada uczucia księcia, podczas gdy Odylia przyciąga go i odpycha na przemian w trakcie tańca. Wreszcie wszystkie wątpliwości Zygfryda rozwiewają się i książę w obecności zgromadzonych oświadcza, że Odylia jest jego wybranką. W momencie złamania przysięgi wierności Odetcie sala tronowa pogrąża się w mroku i oczom zebranych ukazuje się obraz zrozpaczonej Odetty. Zygfryd uświadamia sobie, że stał się zabawką w rękach losu. Z nadzieją odkupienia swej zdrady książę rusza tropem znikającej mary – białego łabędzia.

 

Scena czwarta

Ponura noc nad łabędzim jeziorem. Odetta przynosi swym współtowarzyszkom losu tragiczną wieść: książę złamał przysięgę. Duszą Zygfryda miotają mieszane uczucia, biegnie do Odetty z błaganiem o przebaczenie. Dziewczyna wybacza młodzieńcowi, ale odtąd już sama nie ma władzy nad swoim losem. Geniusz zła wywołuje burzę, która rozdziela zakochanych. Zygfryd i Odetta nie mogą się połączyć. Osłabiony przez pojedynek z losem Zygfryd na próżno usiłuje powstrzymać znikający obraz Odetty. Z pierwszymi promieniami słońca książę pozostaje sam na opustoszałym brzegu jeziora swoich marzeń.

 

Balet w dwóch aktach, czterech scenach (1877, 1895)

Libretto Jurija Grigorowicza na motywach scenariusza Władimira Biegiczewa i Wasilija Gelcera

 

Premiera niniejszej inscenizacji (w obecnej redakcji choreograficznej) Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji): 2 marca 2001 roku

 

Retransmisja przedstawienia transmitowanego na żywo w dniu 25 stycznia 2015 roku

 

Obsada:

Swietłana Zacharowa jako Odetta / Odylia

Jekatierina Barykina jako Księżna panująca

Denis Rodkin jako książę Zygfryd

Artemij Biełakow jako Geniusz zła (Rotbart)

Aleksiej Łoparewicz jako Wychowawca księcia

Igor Cwirko jako Błazen

Nina Kapcowa, Kristina Kretowa jako Przyjaciółki księcia

Aleksandr Fadejeczew jako Mistrz ceremonii

Angelina Karpowa jako Węgierska księżniczka

Maria Winogradowa jako Rosyjska księżniczka

Anna Tichomirowa jako Hiszpańska księżniczka

Ksenia Żiganszczina jako Neapolitańska księżniczka

Maria Semenjaczenko jako Polska księżniczka

Angelina Karpowa, Olga Marczenkowa, Ana Turazaszwili jako trzy Łabędzie

Anna Woronkowa, Julia Łunkina, Swietłana Pawłowa, Margarita Szrajner jako cztery Łabędzie

Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Bolszoj, orkiestra Teatru Bolszoj

 

Paweł Sorokin dyrygent

 

Realizatorzy:

Jurij Grigorowicz choreografia z wykorzystaniem fragmentów choreografii Mariusa Petipy, Lwa Iwanowa i Aleksandra Gorskiego

Simon Wirsaładze scenografia i kostiumy

Michaił Sokołow światło

 

Prowadzenie podczas transmisji:

Katia Nowikowa

 

Realizacja telewizyjna transmisji:

Vincent Bataillon

 

Przedstawienie trwa około 2 godzin 45 minut (w tym 1 przerwa).

 

5 lutego:
Bydgoszcz Multikino
Dąbrowa Tarnowska Kino Sokół
Elbląg Multikino
Gdańsk Multikino
Gdynia Multikino
Gliwice kino Amok
Katowice (1) Kino Rialto
Katowice (2) Multikino
Kielce Multikino
Konin Kino Oskard
Koszalin Multikino
Kraków Multikino
Limanowa Limanowski Dom Kultury kino Klaps
Lublin Multikino
Łódź Silver Screen
Olsztyn Multikino
Ostrów Wielkopolski kino Komeda
Poznań Multikino Malta
Poznań Stary Browar
Przemyśl Centrum Kulturalne w Przemyślu-Kino Centrum
Rzeszów (1) kino Zorza
Rzeszów (2) Multikino
Szczecin Multikino
Warszawa (1) Kino Praha
Warszawa (2) Multikino Złote Tarasy
Warszawa (3) Multikino Ursynów
Warszawa (4) Multikino Targówek
Wrocław (1) Kino Nowe Horyzonty
Wrocław (2) Multikino Arkady
Zabrze Multikino

 

9 lutego: Dębica kino Kosmos

12 lutego:
Łódź Łódzki Dom Kultury kino Szpulka
Łuków kino Łuków

 

19 lutego: Oświęcim Oświęcimskie Centrum Kultury – Nasze Kino
Wadowice kino Centrum

 

26 lutego: Międzyzdroje kino Eva
Poznań, kino Rialto

 

8 marca: Włoszczowa kino Muza

 

***

 

Więcej na: www.nazywowkinach.pl

https://www.facebook.com/nazywowkinach

 

Logo Pathelive (miniaturka)  Logo Na żywo w kinach (miniaturka)

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close