Wersja do druku

Udostępnij

Sezon 2018–2019 cyklu Bolshoi Ballet Live” roz­pocznie transmisja Sylfidy – pierwszego baletu romantycznego, dzięki któremu na tanecznej scenie zaczęły królować eteryczne zjawy i wróżki, a tancer­ki tańczyć na czubkach palców. Sylfidę obejrzymy w choreografii Auguste’a Bournonville’a w opraco­waniu Johana Kobborga.

 

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, z których słynie Teatr Bolszoj i którymi słusznie się szczyci. Będą to: orientalna Bajadera ze słynną sceną Cieni, Śpiąca królewnaw niezwykle efektownej i bogatej wizualnie insce­nizacji, przywodzącej na myśl czasy carskiej Rosji, i oczywiście świąteczny Dziadek do orzechów, tym razem na żywo i w nowej obsadzie. Wszystkie trzy balety obejrzymy w choreograficznych opracowa­niach Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrekto­ra zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Powtórzony zostanie także brawurowy i pełen temperamentu Don Kichot z Jekateriną Krysanową i Siemionem Czudinem w rolach głównych.

 

Dwudzieste stulecie reprezentować będzie trans­mitowany rok temu balet Złoty Wiek Jurija Grigorowicza ze znakomitą muzyką Dmitrija Szo­stakowicza. Osadzony w gangsterskim środowisku balet, mający początkowo wymowę antyburżu­azyjną, dziś przyciąga przede wszystkim świetnymi scenami zbiorowymi w tytułowym nocnym lokalu i wyśmienitymi duetami głównych bohaterów.

 

Sezon zakończy wieczór baletowy, na który zło­żą się dwa jednoaktowe dzieła: Carmen-Suita i Pietruszka. Pierwszy tytuł wieczoru to spektakl powstały dzięki determinacji Mai Plisieckiej, legen­darnej rosyjskiej primabaleriny, która szukała dla sie­bie nowego repertuaru. Sama opracowała libretto, niemal zmusiła męża, kompozytora Rodiona Szcze­drina, do ułożenia na nowo i zinstrumentowania suity z muzyki do opery Bizeta pod tym samym tytułem, a wreszcie znalazła świetnego choreografa – Kubań­czyka Alberta Alonso. Do dziś Carmen-Suita zadziwia nowoczesnością i awangardową formą. Zobaczymy także nową wersję słynnego baletuPietruszka Igora Strawińskiego, który nazywany jest portretem rosyj­skiej duszy. Dzieło opowiada o kukiełce Pietruszce, czyli Piotrusiu, bohaterze tradycyjnego rosyjskiego teatru jarmarcznego, który miast zabawiać ludzi na rozkaz swego pana – Czarownika, cierpi, buntuje się, kocha i walczy. Pietruszkę  dla Teatru Bolszoj zreali­zuje rumuński choreograf Edward Clug.

 

 

ZOBACZ FILMOWĄ ZAPOWIEDŹ SEZONU

 

 

REPERTUAR SEZONU 2018-2019

 

11 listopada 2018 | niedziela | 16.00 | TRANSMISJA HD LIVE
Sylfida
muzyka: Herman Severin Løvenskiold
choreografia: Johan Kobborg wg Augusta Bournonville’a

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippo Taglioniego. Szkocki wieśniak James ma się ożenić z ukochaną Effie, ale we śnie i na jawie nawiedza go zakochana w nim Sylfida. Młodzieniec udaje się do lasu za ulotnym duszkiem. Swoje palce w perypetiach zakochanych maczają też czarownica Magde i Gurn, przyjaciel Jamesa.

Przedstawienie trwa około 2 godzin.

 
w grudnia 2018 | niedziela | 16.00 | RETRANSMISJA HD
Don Kichot
muzyka: Ludwig A. Minkus
choreografia: Aleksiej Fadejeczew
 
Widzowie kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo. 

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 55 minut.
 
 
23 grudnia 2018 | niedziela | 16.00 | TRANSMISJA HD LIVE
Dziadek do orzechów
muzyka: Piotr Czajkowski
oryginalna choreografia: Jurij Grigorowicz

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Choć prapremiera dzieła odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna Dziadek do orzechów okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. 

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.
 
20 stycznia 2019 | niedziela | 16.00 | TRANSMISJA HD LIVE
Bajadera
muzyka: Ludwig Minkus
choreografia: Marius Petipa / Jurij Grigorowicz

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego Jeziora łabędziego, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej eklektycznej formie. Bajadera słynie z romantycznej sceny Cieni, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi „z nieba na ziemię”, wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée. Ten zadziwiający romantyczny obraz na długo pozostaje w pamięci wraz z rozkołysaną romantyczną muzyką Ludwiga A. Minkusa.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 20 minut.
 
 
10 marca 2019 | niedziela | 16.00 | RETRANSMISJA HD
Śpiąca królewna
muzyka: Piotr Czajkowski
choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy

Baletowa wersja baśni Charles’a Perraulta o księżniczce Aurorze, która zasnęła na sto lat, ukłuwszy się podczas swoich szesnastych urodzin w palec zaczarowanym przez złą wróżkę wrzecionem, to klasyk nad klasykami. Spektakl nie tylko opowiada historię śpiącej królewny, ale jest przede wszystkim pełnym uroku, barw i tanecznej wirtuozerii baletowym koncertem, wymagającym zaangażowania olbrzymiego zespołu, w tym uczniów szkoły baletowej, a także kilkudziesięciu solistów. Śpiąca królewna to także przedstawienie o niezwykłej urodzie plastycznej, przenoszące nas w czasy carskiej Rosji i bogatych wystawień w carskich teatrach. 

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 50 minut.
 
 
07 kwietnia 2019 | niedziela | 17.00 | RETRANSMISJA HD
Złoty Wiek
muzyka: Dmitrij Szostakowicz
choreografia: Jurij Grigorowicz

Dzieło genialnego rosyjskiego symfonika, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku – Dmitrija Szostakowicza. Jego pierwszy balet, Złoty Wiek, był w latach 30. ubiegłego wieku przedmiotem ostrej krytyki. W końcu cenzura doprowadziła do zdjęcia go z afisza. Autor chciał pokazać w krzywym zwierciadle dwa światy: komunistyczny i kapitalistyczny. Balet, pełen dowcipnej muzyki zawierającej m.in. elementy zakazanego później przez komunistów jazzu, przywrócił scenie choreograf i dyrektor baletu Bolszoj Jurij Grigorowicz. Opracował na nowo libretto: akcję przeniósł w środowisko gangsterskie.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.
 
 
19 maja 2019 | niedziela | 17.00 | TRANSMISJA HD LIVE
Carmen-Suita | Pietruszka
muzyka: Georges Bizet / Rodion Szczedrin (Carmen) | Igor Strawiński (Pietruszka)
choreografia: Alberto Alonso (Carmen) | Edward Clug (Pietruszka)
 

„Zawsze pragnęłam zatańczyć Carmen” – pisała we wspomnieniach Maja Plisiecka, genialna primabalerina Teatru Bolszoj. Tancerka sama więc napisała libretto, niemal zmusiła męża, kompozytora Rodiona Szczedrina, do stworzenia na bazie muzyki z opery Bizeta nowej suity. Na koniec znalazła idealnego choreografa – Kubańczyka Alberta Alonso, który akurat gościł w Moskwie ze swoim zespołem. Wieczór dopełni nowa interpretacja choreograficzna baletu Igora Strawińskiego Pietruszka, opowiadającego o smutkach i radościach małej kukiełki, Piotrusia (Pietruszki) z rosyjskiego jarmarcznego teatrzyku. Balet zrealizuje Edward Clug, dyrektor zespołu baletu w Słoweńskim Teatrze Narodowym w Mariborze.

 

 

***

 

Rozpowszechnianiem cyklu transmisji i retransmisji baletowych z cyklu Bolshoi Ballet Live na terenie Polski zajął się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007,, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów The Metropolitan Opera: Live in HD, Bolshoi Ballet Live, National Theatre Live, Exhibition on Screen, Comédie-Française Live czy The Berliner Philharmoniker Live in Cinemas to tylko niektóre z cykli dystrybuowanych przez CIKANEK FILM. Rocznie firma sprzedaje w samej tylko Polsce ponad 120.000 biletów.

 

Więcej informacji:

 

poland@cikanekmanagement.eu | www.nazywowkinach.pl | www.facebook.com/nazywowkinach

www.youtube.com/nazywowkinachpl | www.instagram.com/nazywowkinach

 

Logo Na żywo w kinach (miniaturka) Logo Pathelive (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close