Wersja do druku

Udostępnij

W tę niedzielę, 20 stycznia o godz. 16.00 dystrybutor filmowy nazywowkinach.pl zaprasza do kin w Polsce na transimsję na żywo olśniewającej Bajadery z Teatru Bolszoj w Moskwie. Ten klasyczny balet Petipy ponownie opracował choreograficznie w 2013 roku długoletni dyrektor baletu Teatru Bolszoj Jurij Grigorowicz. W rolach głównych wystąpią: Olga Smirnowa jako Nikija, Olga Marczenkowa jako Gamzatti i Artiom Bieliakow jako Solor.

 

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego Jeziora łabędziego, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej formie.

 

Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną Bajadery, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki, wspaniałą partię otrzymała jej rywalka – okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję, podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą żmiją. Bajadera słynie z romantycznej „Sceny Cieni”, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z „nieba” na ziemię, wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée. Ten zadziwiający romantyczny obraz na długo pozostaje w pamięci wraz z rozkołysaną romantyczną muzyką Ludviga Minkusa. Teatr Bolszoj już po raz drugi transmituje to wspaniałe widowisko w cyklu Bolshoi Ballet Live.

 

Do późnej starości Petipa pozostał wiernym wielbicielem płci pięknej. Dla niego to kobieta była symbolem baletu. Dla mężczyzny Petipa pozostawiał drugorzędną rolę eleganckiego kawalera pięknej damy. Takie motto przyświecało całej jego estetyce, według której stworzył także i Bajaderę. To najlepszy przykład jednego z najważniejszych stylów estetycznych XIX wieku – eklektyzmu, który we Francji był nazywany stylem Napoleona III lub neobarokiem. Bo też czego nie ma w Bajaderze: melodramatyczny temat miłości dwojga łamiących przysięgę, klasyczny konflikt miłości i powinności, dramatyczny konflikt – rywalizacja biednej bajadery i bogatej córki radży, a nawet dyskusyjny dla cesarskiej sceny finał z pogrzebaniem władcy i całego dworu pod ruinami świątyni podczas zaślubin Gamzatti i Solora. Przy tym wszystkim w Bajaderze jest aż nadmiar solowych, zespołowych klasycznych i charakterystycznych tańców, zbiorowych przemarszów i wspaniałych żywych pantomimicznych epizodów, wśród których szczególną popularnością cieszy się scena zazdrości dwóch rywalek – Nikiji i Gamzatti. Orientalna sceneria sprzyjała stworzeniu bogatego widowiska i zaludnieniu sceny przez dziesiątki tancerzy i tancerek w fantazyjnych strojach. Jednak dech zapiera nie pstrokaty dwór maharadży, ale ciąg ubranych na biało tancerek – Cieni w wizji śpiącego Solora.

 

Pytanie konkursowe: Jakie imie nosi fakir – pomocnik Nikiji i Solora w balecie Bajadera?

Odpowiedzi proszę przesyłać do wtorku, 15 stycznia (do godz. 23:59) na adres: adela.prochyra@taniecpolska.pl

 

UWAGA! Koniecznie proszę wskazać kino, do którego chcą się Państwo wybrać: Warszawa, kino Praha; Lublin, Multikino; Gliwice, kino Amok; Wrocław, kino Nowe Horyzonty. 

Zaproszenia są dwuosobowe.

 

Terminy i miejsca pokazów:

 

20 stycznia 2019 LIVE HD

 

Bydgoszcz Multikino

Ełk Ełckie Centrum Kultury

Gdańsk Multikino

Gliwice Kino Amok

Katowice Kino Rialto

Kraków Multikino

Lublin Multikino

Łódź Multikino Silver Screen

Olsztyn Multikino

Poznań Multikino Malta

Poznań Multikino Stary Browar

Pruszcz Gdański kino CKiS w Pruszczu Gdańskim

Przemyśl Centrum Kulturalne w Przemyślu-Kino Centrum

Szczecin Multikino

Warszawa Kino Praha

Warszawa Multikino Ursynów

Warszawa Multikino Złote Tarasy

Wrocław Kino Nowe Horyzonty

Zabrze Multikino

 

17 lutego 2019 Limanowa kino Klaps

 

17 lutego 2019 Łódź kino Szpulka

 

17 lutego 2019 Dąbrowa Tarnowska Kino Sokół

 

18 lutego 2019 Opole Lubelskie kino Opolanka

 

3 marca 2019 Oświęcim Oświęcimskie Centrum Kultury

 

6 marca 2019 Gorlice kino Kolory

 

10 marca 2019 Luków kino Łuków

 

20 marca 2019 Mielec kino Galaktyka

 

21 marca 2019 Kraków kino Kijów.Centrum

 

28 marca 2019 Złotoryja Złotoryjski Ośrodek Kultury i Rekreacji – kino Aurum

 

 

 

Ludwig A. Minkus (1826–1917)

La Bayadère

Bajadera

 

Balet w trzech aktach (1877)

Libretto (w redakcji Jurija Grigorowicza):
Marius Petipa i Siergiej Chudiekow

 

Premiera niniejszej inscenizacji Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji): 24 stycznia 2013 roku

 

Transmisja HD Live

20 stycznia 2019 | niedziela | 16:00

 

Obsada:

Olga Smirnowa jako Nikija, bajadera, tancerka świątynna

Aleksiej Łoparewicz jako Dugmanta, radża

Olga Marczenkowa jako Gamzatti, jego córka

Artiom Bieliakow jako Solor, dzielny wojownik

Aleksandr Fadejeczew jako Wielki Bramin

Iwan Aleksiejew jako Tołoragwa, wojownik

Iwan Filczew jako Niewolnik

Anton Sawiczew jako Magdawieja, fakir

Anastazja Winokur jako Aja, niewolnica

 

Anastazja Denisowa i Ksenia Żiganszczina solistki tańca d’jampe

 

Bruna Cantanhede Gaglianone, Georgy Gusev, Denis Sawin wykonanie tańca z bębnem

David Motta Soares jako Złoty Bożek

Daria Chochłowa jako Manu (taniec z dzbanem)

 

Scena Cieni:

Jelizawieta Krutelewa I Cień (wariacja)

Margarita Szrajner II Cień (wariacja)

Antonina Czapkina III Cień (wariacja)

 

Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Bolszoj, orkiestra Teatru Bolszoj

 

Paweł Sorokin dyrygent

 

Realizatorzy:

Marius Petipa choreografia

Jurij Grigorowicz nowa redakcja choreograficzna z wykorzystaniem fragmentów inscenizacji autorstwa Wachtanga Czabukianiego, Konstantina Siergiejewa, Nikołaja Zubkowskiego

Nikołaj Szaronow scenografia i kostiumy

Walerij Lewiental konsultacja w zakresie dekoracji i kostiumów

Michaił Sokołow światło

 

Prowadzenie podczas transmisji:

Katia Nowikowa

 

 

Przedstawienie trwa około 3 godzin (w tym 2 przerwy).

 

 

 

Treść baletu

 

AKT PIERWSZY

 

Scena pierwsza

Młodzi wojownicy, z dzielnym Solorem na czele, polują na tygrysa. Przed odejściem Solor poleca fakirowi Magdawiei przekazać swej ukochanej, tancerce świątynnej Nikiji, że będzie czekał na nią przed świątynią po wieczornych obrzędach. Ze świątyni wychodzą Wielki Bramin i kapłani. Rozpoczyna się święto czczenia ognia. Fakirzy i bajadery, czyli hinduskie tancerki kultowe, wykonują rytualne tańce. Wśród nich znajduje się najpiękniejsza – Nikija. Zapominając o swoim stanowisku i powołaniu, Wielki Bramin wyznaje miłość Nikiji i proponuje jej ucieczkę. Tancerka z przerażeniem odrzuca propozycję kapłana. Bajadera wraz z innymi tancerkami podaje fakirom wodę ze świętego stawu. Przy tej okazji Magdawieja przekazuje Nikiji wiadomość od Solora.

 

Nadchodzi noc. Na wezwanie ukochanego Nikija wychodzi ze świątyni. Spokoju zakochanych strzeże oddany fakir Magdawieja, ale Wielkiemu Braminowi udaje się podsłuchać rozmowę Solora i bajadery. Solor proponuje ukochanej ucieczkę. Nikija zgadza się, ale najpierw wojownik musi na święty ogień przysiąc jej wieczną miłość. Solor przysięga. Po odejściu zakochanych zazdrosny Wielki Bramin wzywa bogów, aby pomogli mu zemścić się na Solorze i Nikiji.

 

Scena druga

Następnego dnia rano radża Dugmanta mówi córce Gamzatti, że dzisiaj zobaczy ona swego narzeczonego Solora, sławnego już młodego wojownika. Solor przychodzi na wezwanie władcy. Dowiaduje się, że radża chce go na męża dla swej przepięknej córki. Wojownik jest oszołomiony urodą Gamzatti, ale myśli o Nikiji i przysiędze, którą złożył, nie dają mu spokoju. Pojawia się Wielki Bramin. Na osobności mówi radży o miłości Solora do bajadery i jego przysiędze. Dugmanta wpada w złość, a ponieważ przyzwyczajony jest do realizacji swoich planów, postanawia usunąć Nikiję z drogi Solora. Tancerka musi umrzeć. Rozmowę tę podsłuchuje Gamzatti, która czuje zagrożenie ze strony pięknej bajadery i sama zamierza pozbyć się rywalki. Rozkazuje niewolnicy przywołać Nikiję, Aja czyni to.

 

Nikija zjawia się na żądanie. Gamzatti pokazuje jej portret swojego narzeczonego – Solora. Nikija jest w rozpaczy: przecież Solor jeszcze wczoraj to jej przysięgał miłość i wierność. Gamzatti rozkazuje, aby bajadera porzuciła wszelkie myśli o Solorze, ale Nikija wspomina o przysiędze, jaką złożył jej ukochany. Z tego też powodu odmawia wyrzeczenia się Solora. Nie zgadza się nawet, gdy Gamzatti ofiaruje jej w zamian swoje klejnoty. W rozpaczy bajadera chwyta leżący sztylet i rzuca się na córkę radży. Aja powstrzymuje Nikiję. Tancerka, przerażona swoim czynem, ucieka. Gamzatti poprzysięga zemstę.

 

przerwa

 

AKT DRUGI

 

Ogród przed pałacem radży. Trwa wielka uroczystość z okazji zaręczyn Solora i Gamzatti. Nikija musi zabawiać gości tańcem. Bajadera nie potrafi ukryć smutku. Jej wzrok wciąż skierowany jest na niewiernego Solora towarzyszącego teraz Gamzatti. Fakir wręcza tancerce koszyk kwiatów, jakoby od Solora. Dziewczyna cieszy się i radośnie tańczy. Jednak spomiędzy kwiatów wypełza żmija, która gryzie Nikiję w dłoń. Bajadera domyśla się, że śmiertelny podarunek podsunęła jej Gamzatti i oskarża o to córkę radży. Do słabnącej Nikiji podbiega Wielki Bramin. Oświadcza, że poda jej odtrutkę na jad, jednakże pod warunkiem, że bajadera go pokocha. Nikija odmawia i umiera. Zrozpaczony Solor wybiega z uczty zaręczynowej.

 

przerwa

 

AKT TRZECI

 

Solor pogrążony jest w rozpaczy, ma wyrzuty sumienia. Nie potrafi myśleć o niczym innym – dręczy go obraz umierającej Nikiji. Prosi fakira Magdawieję, by uwolnił jego myśli od tej udręki. Pod wpływem magicznego tańca Solor pogrąża się we śnie. W sennym marzeniu widzi cienie schodzące ze szczytów gór na ziemię. Wśród nich jest także Nikija. Dla Solora rzeczywisty świat już nie istnieje. Cień ukochanej przyzywa go do siebie…

 

***

 

Rozpowszechnianiem cyklu transmisji i retransmisji teatralnych z cyklu „Bolshoi Ballet Live” na terenie Polski zajął się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów. „The Metropolitan Opera: Live in HD”, „Bolshoi Ballet Live”, „National Theatre Live”, „Exhibition on Screen”, „Comédie-Française Live” czy „The Berliner Philharmoniker Live in Cinemas” to tylko niektóre z cykli dystrybuowanych przez CIKANEK FILM. Rocznie firma sprzedaje w samej tylko Polsce ponad 120.000 biletów.

 

Logo Na żywo w kinach (miniaturka)Logo Pathelive (miniaturka)

 

 

KONTAKT / WIĘCEJ INFORMACJI:

CIKANEK FILM Sp. z o.o. / NAZYWOWKINACH.PL

poland@cikanekmanagement.eu | www.nazywowkinach.pl | www.facebook.com/nazywowkinach

www.youtube.com/nazywowkinachpl | www.instagram.com/nazywowkinach

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close