Wersja do druku

Udostępnij

Dystrybutor filmowy nazywowkinach.pl zaprasza 2 grudnia do kin w Polsce na retransmisję z Teatru Bolszoj w Moskwie baletu komicznego Don Kichot w choreografii Aleksieja Fadejczewa. Balet do muzyki Ludwiga Minkusa to druga pozycja tegorocznego sezonu transmisji baletowych z Teatru Bolszoj Bolshoi Ballet Live 2018-2019. Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego carskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Barwne i wesołe widowisko tak spodobało się widzom transmisji kinowych na całym świecie, ze w tym sezonie powraca jako retransmisja.

 

Ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo. Pierwszą wersję choreograficzną Don Kichota do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego; nie mogło więc zabraknąć wielkiej sceny z udziałem zjaw i driad, znanej jako „Sen Don Kichota”.

 

Za klasyczną tradycją wystawiania Don Kichota podążył wiernie choreograf Aleksiej Fadejeczew, po raz kolejny realizując to pełne humoru i brawurowego tańca arcydzieło. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. W tej właśnie finałowej scenie znajduje się popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, rozbudowane do większej formy grand pas przez włączenie pomiędzy tańce Kitri i Basilia wariacji dwóch solistek. Wykonanie tego popisowego fragmentu i całego baletu, najeżonego technicznymi trudnościami, a jednocześnie wymagającego naturalnej, komicznej gry aktorskiej, stawia olbrzymie wymagania przed tancerzami. Oprócz mistrzostwa tanecznego muszą odznaczać się sceniczną charyzmą i osobowością. Tego nie brakuje w wykonaniu baletu Teatru Bolszoj. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, którą podziwialiśmy jako kapryśną Kasię w Poskromieniu złośnicy, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

 

Pytanie konkursowe: Gdzie miała miejsce prapremiera baletu Don Kichot w choreografii Mariusa Petipy?

Odpowiedzi ze wskazaniem miasta prosimy przesyłać na adres: adela.prochyra@taniecpolska.pl

 

2 grudnia spekakl będzie transmitowany do kin w następującyh miastach:

 

Bydgoszcz Multikino
Czechowice-Dziedzice Multikino
Elbląg Multikino Ogrody
Gdańsk Multikino
Jaworzno Multikino
Katowice Kino Rialto
Kielce Multikino
Koszalin Multikino
Kraków Multikino
Lublin Multikino
Łódź Multikino Silver Screen
Olsztyn Multikino
Poznań Multikino Malta
Poznań Multikino Stary Browar
Przemyśl Centrum Kulturalne w Przemyślu-Kino Centrum
Radom Multikino
Rumia Multikino
Rybnik Multikino
Rzeszów Multikino
Słupsk Multikino
Sopot Multikino
Szczecin Multikino
Tychy Multikino
Warszawa Kino Praha
Warszawa Multikino Ursynów
Warszawa Multikino Złote Tarasy
Warszawa Wola Multikino
Włocławek Multikino
Wrocław Kino Nowe Horyzonty
Zabrze Multikino
Zgorzelec Multikino

 

Oprócz tego spektakl zostanie pokazany także:

 

28 listopada Gorlice kino Kolory

29 listopada Złotoryja Złotoryjski Ośrodek Kultury i Rekreacji – kino Aurum

12 grudnia Mielec kino Galaktyka

27 grudniaKraków kino Kijów.Centrum

30 grudnia Oświęcim Oświęcimskie Centrum Kultury

6 stycznia Łódź kino Szpulka

 

***

Don Kichot

balet w trzech aktach (1869), premiera niniejszej inscenizacji na scenie Bolszoj: 2 lutego 2016

 

Retransmisja przedstawienia transmitowanego 10 kwietnia 2016

 

dyrygent: Paweł Sorokin 

choreografia: Aleksiej Fadejeczew wg Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego 

scenografia: Walerij Lewental 

światła: Damir Ismagiłow 

 

obsada:

Jekaterina Krysanowa jako Kitri/Dulcynea

Siemion Czudin jako Basilio

Aleksiej Łoparewicz jako Don Kichot

Roman Simaczew jako Sancho Pansa

Wiktoria Jakuszewa jako Juanita

Anna Okuniewa jako Piccilia

Denis Miedwiediew jako Gamache

Anna Tichomirowa jako Tancerka Uliczna

Rusłan Skworcow jako Espada

Kristina Karasjowa jako Mercedes

Jegor Simaczew jako Lorenzo, ojciec Kitri

Galina Iwanowa jako jego żona

Aleksander Fadejeczew jako Książę

Jekaterina Barykina jako Księżna

Olga Smirnowa jako Królowa Driad

Daria Chochłowa jako Amorek

Anna Tichomirowa I wariacja w Grand Pas

Julia Stiepanowa II wariacja w Grand Pas

oraz

pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj

 

 

Prolog

 

Don Kichot, naczytawszy się rycerskich romansów, pragnie wyruszyć w podróż, aby bohaterskimi czynami wsławić swoje imię. Na swego giermka mianuje sługę, Sancho Pansę, człowiek obrotnego, ale raczej nieskorego do fantazjowania.

 

Akt I

 

W Barcelonie świąteczny gwar. Kitri, córka oberżysty, flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Ojciec Kitri, Lorenzo, widząc ich razem, przepędza Basilia. Pragnie wydać córkę za bogatego szlachcica Gamacha. Kitri zdecydowanie sprzeciwia się woli ojca.

W samym środku beztroskiej zabawy na rynek wjeżdża Don Kichot ze swym giermkiem. Widząc oberżystę, Don Kichot uznaje go za władcę zamczyska i pozdrawia ukłonem. Zdziwiony oberżysta odpowiada ukłonem i zaprasza rycerza do siebie. Zebrani za rynku stroją sobie żarty z Sancho Pansy, ale Don Kichot spieszy mu na ratunek.

W Kitri Don Kichot widzi wcielenie swego ideału – Dulcyneę, którą wybrał na damę swojego serca. Tymczasem Kitri po tańcach na rynku ucieka z miasta wraz z Basiliem. Lorenzo, Gamacho i Don Kichot postanawiają wyruszyć na jej poszukiwanie.

 

Akt II

 

Obraz I

Kitri i Basilio ukrywają się w tawernie. Pojawiają się Lorenzo, Gamacho i Don Kichot. Odnajdują zakochanych. Oberżysta chce, aby od razu ogłosić zaręczyny Kitri i Gamacha, ale Basilio, w porozumieniu z Kitri, odgrywa scenę samobójstwa. Kitri „płacze” nad ciałem kochanka. Don Kichot w szlachetnym oburzeniu oskarża karczmarza o bezduszność i pod groźbą użycia broni zmusza go, aby zgodził się na małżeństwo córki z „umierającym” cyrulikiem. Gdy tylko młodzi otrzymują ojcowskie błogosławieństwo, Basilio zrywa się na równe nogi.

 

Obraz II

Na polanie koło młyna rozłożył się obóz cygański i wędrowny teatr. Nadchodzą Don Kichot i Sancho Pansa. Właściciel teatru zaprasza Don Kichota, aby obejrzał sztukę odgrywaną przez marionetki. Don Kichot zapomina jednak, że to teatr i wpada na scenę z bronią. Niszczy teatrzyk i lalki, walcząc ze „złym magiem”. To wiatrak, którego skrzydło unosi nieszczęsnego Don Kichota w powietrze, a potem zwala na ziemię.

 

Obraz III

Ranny Don Kichot odpoczywa w lesie. Wydaje mu się, że las jest pełen potworów i gigantów. Sancho Pansa układa swego pana do snu, a sam biegnie po pomoc. Don Kichot śni, że widzi Dulcyneę, damę swego serca (o twarzy Kitri), otoczoną przez driady i amorki.

Sancho Pansa spotyka polujących w lesie Księcia i Księżnę. Prosi ich o pomoc dla Don Kichota. Książę zaprasza wszystkich do swego zamku.

 

AKT III

 

Zamek książęcy. Wszystko jest gotowe do uroczystości na cześć Don Kichota. Książę i Księżna dowiedzieli się od Sancha całej historii miłości Kitri i Basilia i pozwalają im świętować zaślubiny na zamku. Don Kichot i Sancho Pansa zajmują honorowe miejsca. Nadchodzą goście, wśród nich nowożeńcy i ich przyjaciele. Odbywają się tańce, na koniec swoją miłość przypieczętowują Kitri i Basilio. Wszystko dzięki dzielnemu błędnemu rycerzowi i jego wiernemu giermkowi.

 

 

***

Rozpowszechnianiem cyklu transmisji i retransmisji baletowych z cyklu Bolshoi Ballet Live na terenie Polski zajął się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów. The Metropolitan Opera: Live in HD, Bolshoi Ballet Live, National Theatre Live, Exhibition on Screen, Comédie-Française Live czy The Berliner Philharmoniker Live in Cinemas to tylko niektóre z cykli dystrybuowanych przez CIKANEK FILM. Rocznie firma sprzedaje w samej tylko Polsce ponad 120.000 biletów.

 

Więcej informacji:

 

poland@cikanekmanagement.eu | www.nazywowkinach.pl | www.facebook.com/nazywowkinach

www.youtube.com/nazywowkinachpl | www.instagram.com/nazywowkinach

 

Logo Na żywo w kinach (miniaturka)Logo Pathelive (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close