W piątek 19 czerwca o godz. 19.00 Teatr Polski im. Hieronima Konieczki (al. Mickiewicza 2) zaprasza na premierę spektaklu Błękitnie. Spektakl powstaje wg pomysłu Agaty Maszkiewicz i Vincenta Timarche’a, w realizacji tych artystów wspólnie z Magdaleną Chowaniec. Występują: Mirosław Guzowski, Marta Malikowska, Roland Nowak, Małgorzata Witkowska, Piotr Wawer Jr, Marcin Zawodziński.
Błękitny ocean-rynek to przeciwieństwo czerwonego oceanu-rynku, czerwonego od krwi, bo walczą na nim o życie firmy-rekiny. Błękitny ocean, to obszar, który właśnie odkryliśmy i na razie jesteśmy na nim sami.
W tym obszarze nie mamy konkurencji, oferujemy produkt, którego wcześniej nie było, jesteśmy pionierami (…) [i]
Powyższy cytat jest opisem wykładu na temat strategii „błękitnego oceanu”, jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się koncepcji zarządzania, opisanej przez W. Chan Kima i Renée Mauborgna[ii]. Koncepcja ta zakłada, że każda firma niezależnie od swojej wielkości czy ilości kapitału jaką dysponuje, może wykreować wolną niezagospodarowaną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Elementem kluczowym jest tu „wypłynięcie na wody błękitnego oceanu” i stworzenie nowego rynku, zamiast walki o istniejące.
W dzisiejszych czasach coraz trudniej jest znaleźć nieskomercjalizowaną przestrzeń. Kapitalizm dokonuje wielokierunkowej ekspansji. Oferuje nam nowe możliwości, jednocześnie kreując nowe potrzeby. Ułatwia podbój rzeczywistości, kolonizując nas samych. Kusi nieskończoną ilością oceanów, a jednocześnie ingeruje w kolejne strefy życia, zalewając nas błękitem.
Strategia „błękitnego oceanu” to idea zaoferowania klientom produktu, który w ich oczach oznaczać będzie spełnienie nieodkrytych dotąd potrzeb. To próba znalezienia odpowiedzi na pytanie „co odmieni odbiorcom życie, choć jeszcze o tym nie wiedzą”.
Spektakl Błękitnie
to próba podboju błękitnego oceanu,
to spektakl na aktorów i powietrzne ryby,
to zdalna choreografia,
to walka z nudą,
to okiełznanie żywiołu,
to bezruch wprawiający w ożywienie,
to bycie tutaj będąc jednocześnie gdzie indziej.
Błękitnie to próba zastosowania strategii „błękitnego oceanu” w przestrzeni teatralnej.
Kolejne prezentacje spektaklu 20 i 23-24 czerwca o godz. 19.00 oraz 21 czerwca o godz. 18.00.
Obejrzyj: twórcy o spektaklu
pomysł: Agata Maszkiewicz, Vincent Tirmarche
realizacja: Agata Maszkiewicz, Magdalena Chowaniec, Vincent Tirmarche
film: Vincent Tirmarche
asystent/ produkcja: Mateusz Atman
występują: Mirosław Guzowski, Marta Malikowska, Roland Nowak, Małgorzata Witkowska, Piotr Wawer Jr, Marcin Zawodziński
[i] http://www.moznainaczej.com.pl/marketing-i-sprzedaz-szkolenie/strategia-blekitnego-oceanu
[ii] W. Chan Kim & Renée Mauborgne, Blue Ocean Strategy, Harvard Business School Press, 2005