Minęły trzy lata od czasu premiery pierwszego baletu współczesnego w repertuarze tancerzy Opery Nova. Zniewolony umysł w choreografii Roberta Bondary, inspirowany prozą Czesława Miłosza obecny był w tym czasie nie tylko na scenie bydgoskiej Opery, pokazany został bowiem również na stołecznej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej podczas IV Dni Sztuki Tańca (2012), doczekał się uznania w środowisku polskiego tańca. Dla Roberta Bondary, w 2011 roku debiutującego w Bydgoszczy pełnospektaklowym baletem, był „przepustką” do kariery na scenach teatrów polskich i zagranicznych. Na sukces Zniewolonego umysłu składają się, obok świetnej choreografii i poziomu wykonawczego Baletu Opery Nova, znakomicie dobrana muzyka (nagrania utworów Philipa Glassa oraz Wojciecha Kilara) oraz minimalistyczna scenografia ożywiana projekcjami multimedialnymi.
Ta wyjątkowa propozycja z repertuaru bydgoskiego Baletu doczeka się zapisu w technice DVD. Robert Bondara odwiedzi zespół tancerzy Opery Nova przed najbliższymi przedstawieniami; poprowadzi próbę w czwartek. Pokazy odbędą się w piątek i sobotę, 11 i 12 kwietnia o godz. 19.00.
O spektaklu:
Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynnej książce Czesława Miłosza, powstał jedynie na jej motywach. Postaci głównych bohaterów nie odnoszą się wprost do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy z eseju Zniewolony umysł.
W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa (m.in.wybrane fragmenty kompozycji: Metamorphosis, Symfonia Nr 3, Glassworks, Mad rush, Kwartet smyczkowy Nr 2, Kwartet smyczkowy Nr 5) i Wojciecha Kilara (Kościelec). Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego czasu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii: jakby powalona piramidę, z której przezierają cegły , metalowe uchwyty-stopnie i klitkowate okienka. Na tę wieloznaczną bryłę nakładają się niekiedy projekcje multimedialne. Dominujące kolory to szarości, rozmytych światłem czerni i jasnych akcentów (sukienka Elpis) nałożą się projekcje multimedialne (chmury, płonąca lawa). Dla Baletu Opery Nova jest to pierwsza pozycja baletu współczesnego w repertuarze.
Nominowany przez Operę Nova Robert Bondara zdobył Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii najlepszy choreograf za rok 2011 .
Czas trwania: 1h50′, jedna przerwa.