Wersja do druku

Udostępnij

Minęły trzy lata od czasu premiery pierwszego baletu współczesnego w repertuarze tancerzy Opery Nova. Zniewolony umysł w choreografii Roberta Bondary, inspirowany prozą Czesława Miłosza  obecny był w tym czasie nie tylko na scenie bydgoskiej Opery, pokazany został bowiem również na stołecznej scenie Teatru Wielkiego –  Opery Narodowej podczas IV Dni Sztuki Tańca (2012),  doczekał się uznania w środowisku polskiego tańca. Dla Roberta Bondary, w 2011 roku debiutującego w Bydgoszczy pełnospektaklowym baletem, był „przepustką” do kariery na scenach teatrów polskich i zagranicznych. Na sukces Zniewolonego umysłu składają się, obok  świetnej choreografii i poziomu wykonawczego Baletu Opery Nova, znakomicie dobrana muzyka (nagrania  utworów   Philipa Glassa oraz  Wojciecha Kilara) oraz minimalistyczna scenografia ożywiana projekcjami multimedialnymi.

 

Ta wyjątkowa propozycja z repertuaru bydgoskiego Baletu doczeka się zapisu w technice DVD. Robert Bondara odwiedzi zespół tancerzy Opery Nova przed najbliższymi przedstawieniami; poprowadzi próbę w czwartek. Pokazy odbędą się w piątek i sobotę, 11 i 12 kwietnia o godz. 19.00.

 

O spektaklu:

Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynnej książce Czesława Miłosza, powstał jedynie na jej motywach. Postaci głównych bohaterów nie  odnoszą się wprost do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy z eseju Zniewolony umysł.

W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa (m.in.wybrane fragmenty kompozycji: MetamorphosisSymfonia Nr 3GlassworksMad rushKwartet smyczkowy Nr 2Kwartet smyczkowy Nr 5) i Wojciecha Kilara (Kościelec). Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego czasu   historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii: jakby powalona piramidę, z której przezierają cegły , metalowe   uchwyty-stopnie i klitkowate okienka. Na tę wieloznaczną bryłę nakładają  się  niekiedy  projekcje multimedialne. Dominujące kolory to szarości, rozmytych światłem czerni i jasnych akcentów (sukienka Elpis) nałożą się projekcje multimedialne (chmury, płonąca lawa). Dla Baletu Opery Nova jest to pierwsza pozycja baletu współczesnego w repertuarze.

 

Nominowany przez Operę Nova Robert Bondara zdobył Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii najlepszy choreograf za rok 2011 .

 

Czas trwania: 1h50′, jedna przerwa.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close