Wersja do druku

Udostępnij

W sobotę 17 maja o godz. 19.00 Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK w Bytomiu zaprasza do swojej siedziby (ul. W. Kilara 29) na wieczór solowych prac młodych choreografów, zainspirowanych i wykonanych do jednego z wybranych utworów Witolda Lutosławskiego. Opiekunem artystycznym etiud była Maria Stokłosa. Etiudy powstały na zamówienie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Fundacji f.o.r.t.e. oraz Fundacji Burdąg w ramach muzycznego sezonu LUTOSFERY w 2013 roku. Podczas wieczoru zostaną pokazane prace Pawła Sakowicza, Uli Zerek, Przemka Kamińskiego i Weroniki Pelczyńskiej.Natomiast 18 maja o godz. 19.00 odbędzie się prezentacja projekt fetish.wtf  Teatru Amareya. Spektakl podejmuje  próbę zmierzenia się z pojęciem fetyszu, jako rzeczy posiadającej osobliwą moc, bogatej w jakości pierwotne i posiadającej energie oddziaływania i wiązania. . Fetish.wtf to także próba dotknięcia tematu fetyszyzacji ciała i spojrzenia na nie poprzez pryzmat siły uprzedmiotawiającej je. Przedstawienie powstało we  współpracy z Dorotą Androsz, aktorką Teatru Wybrzeże, odpowiedzialną za reżyserię. Udział biorą Agnieszka Kamińska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska, a muzyka jest autorstwa Joanny Dudy.

 

Program wieczoru LUTOSFERY

 

Bajki muzyczne

choreografia i wykonanie: Paweł Sakowicz

 

muzyka: Preludia taneczne na klarnet i fortepian w wyk. Ludwika Kurkiewicza (klarnet) i Witolda Lutosławskiego (fortepian).

 

Paweł Sakowicz: Jest niezależnym tancerzem i choreografem. Absolwent Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów magisterskich w London Contemporary Dance School w zakresie performensu i choreografii. Współpracował m.in. z: Sashą Roubicek, Jeannie Steele, Paolo Mangiola, Claire Cunningham, Karelem Vankiem, Marią Stokłosą. W choreografii najbardziej interesują go zagadnienia roli publiczności w performensie oraz improwizacja. Często współpracuje z artystami i kuratorami w Londynie, Warszawie i Berlinie. Paweł okazjonalnie uczy w Białymstoku (Akademia Teatralna) i Warszawie. Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu rezydencyjnego Instytutu Muzyki i Tańca oraz Alternatywnej Akademii Tańca Art Stations Foundation Grażyny Kulczyk.

 

Epitafium

choreografia i wykonanie: Ula Zerek

muzyka: Epitafium na obój i fortepian w wyk. Heinz Holliger – obój, Szabolcs Esztenyi – fortepian

 

Ula Zerek: W 2011 roku założyła kolektyw Polka dot, w którym taniec przenika się z innymi formami sztuki. Zapraszając do współpracy różnych artystów zrealizowała do tej pory trzy autorskie spektakle: Humuli Lupuli (2009), Memo (2011) i Istota (2012). Od 2004 roku współpracuje z teatrem Dada von Bzdülöw z Gdańska. Wzięła udział w spektaklach: Odys-seas (2004), Eden (2006), Barricade of Love (2008), Czerwona trawa (2009), „FRUU” (2011), Celebration (2012). Rezydentka programu Mica Moca/Uferstudios w Berlinie zorganizowanego z Instytutem Muzyki i Tańca (2013). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Podwójna laureatka nagrody Sztorm Roku 2009 przyznawanej przez trójmiejską redakcję Gazety Wyborczej. Pracuje na granicy form tańca, teatru i performensu.

 

Die Reihe

choreografia i wykonanie: Przemek Kamiński

 

muzyka: Prolog z Muzyki żałobnej w wyk. Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, pod dyr. Antoniego Wita

 

To, co wypracowałem w tym utworze, to zespół sposobów, które pozwalają mi z jakimś sensem poruszać się w obrębie dwunastu tonów (…). Stanowi on dla mnie początek nowego okresu, jest rezultatem długich doświadczeń. Usiłowałem stworzyć zespół środków, który stanie się moją własnością. I to jest właśnie pierwsze słowo wypowiedziane tym nowym dla mnie językiem, ale bynajmniej nie ostatnie. Witold Lutosławski (1958)

 

Przemek Kamiński: Studiuje na kierunku „Dance, Context, Choreography” w Inter- University Centre for Dance (HZT) w Berlinie (Universität der Künste). Ukończył również Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny, Narodowego Centrum Kultury w Warszawie. Stypendysta Instytutu Muzyki i Tańca, Alternatywnej Akademii Tańca Art Stations Foundation, Instytutu Adama Mickiewicza oraz programu wymiany studenckiej School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie. Współpracował m. in. z: Kirstine Kyhl Andersen (DK), Krzysztofem Garbaczewskim (PL), Małgorzatą Haduch (PL), Harakiri Farmers – Dominiką Kanapik, Wojtkiem Klimczykiem (PL), Isabelle Schad (DE), Nicole Seiler (CH), Marysią Stokłosą (PL). Współtworzy nieformalny kolektyw Flesh System, w ramach którego – we współpracy z Koriną Kordovą – stworzył dwie prace: performatywną instalację „±30 // we are here for you” i spektakl „#abyss.witchroulette” (stworzony w ramach 5 Międzynarodowego Maat Festiwalu „Border Line”, prezentowany w Lublinie, Berlinie i Poznaniu).

 

Owoc natchnienia

choreografia i wykonanie: Weronika Pelczyńska

muzyka: Melodia z Trzech łatwych utworów na fortepian w wyk. Witolda Lutosławskiego

 

… bez takich momentów muzyka jest intelektualną zabawą i mnie osobiście taka zabawa nie interesuje. W. Lutosławski

 

Weronika Pelczyńska: Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu i Politechniki Warszawskiej. Stypendystka programu DanceWeb 2013 (ImpulsTanz) oraz Carte Blanche 2013 (Modul Dance). Jako tancerka współpracowała w Polsce z Marysią Stokłosą, Małgorzatą Haduch i Anną Nowicką. Za granicą zdobywała doświadczenie m. in. u:  Bodhi Project z Salzburga, Mouvoir z Kolonii, Johannes Wieland Company z Kassel, Cocoon Dance z Bonn, Random Scream z Brukseli, czy RootlessRoot z Aten. Tworzy choreografię oraz ruch sceniczny do sztuk teatralnych, a także do filmu. Regularnie współpracuje z Agnieszką Glińską. Ponadto pracowała między innymi z Barbarą Sass-Zdort, Anną Seniuk, Ewą Konstancją Bułhak, Anetą Grzeszykowską, Zuzanną Solakiewicz, Krzysztofem Stelmaszykiem czy Robertem Jaroszem. Jest autorką spektaklu „Yvonne, Yvonne” – remiksu twórczości Yvonne Rainer (produkcja Komuna Warszawa), współautorką wykładu performatywnego „Muzyka sfer rynkowych” (produkcja Bęc Zmiana oraz HOBO Foundation). Jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni dla sztuk performatywnych w Warszawie.

 

 

O spektaklu fetish.wtf

 

Projekt fetish.wtf to próba zmierzenia się z pojęciem fetyszu, jako rzeczy posiadającej osobliwą moc, emanującej sensami, bogatej w jakości pierwotne i posiadającej energie oddziaływania i wiązania. Fetish.wtf to także podróż po przedmiot za pomocą odruchów lęku, czci, bądź pragnień. Fetish.wtf to także próba dotknięcia tematu fetyszyzacji ciała i spojrzenia na nie poprzez pryzmat siły uprzedmiotawiającej je. Dlaczego potrzebujemy więcej niż potrzebujemy? Dlaczego odczuwamy lęk przed brakiem przedmiotów, przed pustką? Jaki jest powód przywiązania do rzeczy? Dlaczego własność otacza nas niczym forteca? Jakim cudem niewielka zmiana – budzi w nas świeże pożądanie? Dlaczego odczuwamy niepokój, kiedy rzeczy nie stawiają się „na rozkaz”, gdy wychodzą z mody, wyślizgują się, spadają do rangi surowego przedmiotu? Skąd przyjemność i przymus, by wszystkie rzeczy, jakie wkładamy na ciało, sygnalizowały nasze ja i naszą płeć? Jak wypełnić siebie i odzyskać siebie poprzez przedmiot? Czemu poruszają nas wszystkie obrazy, sugerujące nasze zbliżenie do obiektów czci? Skąd ten dreszcz? Projekt powstał we współpracy trójmiejskiego kolektywu – Teatr Amareya oraz Doroty Androsz na co dzień związanej z Teatrem Wybrzeże. Fetish.wtf realizowany jest w ramach 10-lecia Teatru Amareya.

 

Reżyseria: Dorota Androsz

Koncept: Dorota Androsz, Agnieszka Kamińska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska 

Wykonanie: Agnieszka Kamińska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska

Muzyka: Joanna Duda

Wizualne: Mateusz Skrzypiec (montaż); Joanna Duda (kamera)

Produkcja: Klub Winda GAK

Współpraca: Klub Żak

Zrealizowano ze środków Miasta Gdańsk

 

Bilety w cenie: ulgowy 20 zł. / normalny 30 zł. lub karnet obowiązujący na 17.05 i 18.05
w cenie 30 zł.

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close