Wersja do druku

Udostępnij

Rekonstrukcje choreograficzne tańców z pierwszej połowy XVII wieku takich jak m.in. branle, hiszpańskie pawany czy galiardy do muzyki Michaela Praetoriusa, którego 400. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku – tak wygląda międzynarodowy projekt CapellaCALLS_Poland. Słynny niemiecki zespół Capella de la Torre, działający pod dyrekcją Kathariny Bäuml, zaprosił do współpracy przy nim krakowski Balet Cracovia Danza pod kierunkiem Romany Agnel. Efekty tej wymiany będzie można zobaczyć w filmie CapellaCALLS_Poland, który swoją premierę będzie miał 28 marca na stronie: www.studio4culture.net.

 

CapellaCALLS_Poland to międzynarodowy projekt badawczy i artystyczny, w ramach którego choreografowie z Niemiec, Francji i Polski, specjalizujący się w tańcach dawnych: Marie-Claire Bär Le Corre, Pierre-François Dollé i Romana Agnel, podjęli się rekonstrukcji form tanecznych pochodzących z XVII-wiecznych traktatów do muzyki Michaela Praetoriusa. Na warsztat zostały wzięte słynne kompozycje niemieckiego mistrza wczesnego baroku, pochodzące ze zbioru Terpsichore z 1612 roku. Do dziś ten cykl Praetoriusa, zawierający tańce różnych narodów, uważany jest za jeden z najciekawszych zabytków muzyki tanecznej początku XVII wieku.

 

Poprzez pracę choreografów utwory Praetoriusa uzyskały swój taneczny kształt. Było to możliwe dzięki wnikliwej analizie zapisów choreograficznych, zawartych przede wszystkim w niedawno odnalezionym w Darmstadt traktacie L’Instruction pour dancer (1610) oraz dzięki dwóm znanym wcześniej traktatom z tamtych czasów: Mastro da Ballo Ercole Santucci Perugino (1614) i Apologie de la danse Françoisa de Lauze’a (1623).

 

Rekonstrukcje były niezwykle trudne. W traktatach informacje na temat kroków i figur poszczególnych tańców przedstawiane są opisowo. Trzeba więc na początku dobrze odczytać te informacje i wyobrazić je sobie w przestrzeni – mówi Romana Agnel.  – Aby to zrobić, potrzebna jest wielka wiedza na temat tańców. Trzeba wiedzieć, jak dana forma tańca wyglądała wcześniej, a jak później – dodaje.

 

Dzięki połączeniu sił muzyków – znanej i podziwianej na wielu koncertach i nagraniach Capelli de la Torre – i tancerzy – Baletu Cracovia Danza, jedynego profesjonalnego polskiego zespołu zajmującego się tańcem dawnym – tańce znane do tej pory jedynie w wersji muzycznej, otrzymały choreograficzne dopełnienie. Praca międzynarodowego grona artystów spowodowała, że po raz pierwszy od kilkuset lat muzyka Praetoriusa otrzyma swój taneczny kształt.

 

CapellaCALLS_Poland jest filmowym zapisem dwumiesięcznej, z powodu pandemii prowadzonej online, pracy muzyków, choreografów i tancerzy. W filmie pokazane zostanie, jak mogły brzmieć i wyglądać tańce wykonywane za czasów Praetoriusa. Oprócz muzyki i tańców w obrazie swoje miejsce znajdą rozmowy artystów, które odsłonią kulisy wspólnej rekonstrukcji oraz artystycznych dociekań i kreacji.

 

CapellaCALLS_Poland  jest częścią szerszego projektu zespołu Capella de la Torre, który otrzymał tytuł CapellaCALLS_Europe.

Jednocześnie projekt CapellaCALLS_Poland jest wstępem do wspólnego teatralnego spektaklu Praetorius Tanz, w którym ten sam skład artystów, być może jeszcze w tym roku w Krakowie, zaprezentuje tanecznego Praetoriusa.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close