Wersja do druku

Udostępnij

Grudniowa odsłona Centralnej Sceny Tańca w Warszawie odbędzie się online w formie streamingu na żywo 3 grudnia o godzinie 19.00. Na Facebooku Mazowieckiego Instytutu Kultury będzie można obejrzeć spektakl Ilony Trybuły Wszystko co jest, wydarza się teraz, a także posłuchać wypowiedzi twórców wybranych, przekrojowych projektów o tańcu online z cyklu Rozmowy też o tańcu.

Rozmowy z Martą Ankiersztejn, Magdaleną Brzozowską, Reginą Lissowską–Postaremczak, Anną Królicą oraz Aleksandrą Osowicz poprowadzi kuratorka projektu Paulina Święcańska.

Partytury uważności to cykl spektakli improwizowanych, poświęconych różnym zagadnieniom. W jego skład wchodzą:

Piękno jak powietrze

Choreografie codzienności

Wszystko co jest, wydarza się teraz

W tej właśnie partyturze, uwaga jest zajęta „przez” i skierowana „na” chwilę obecną, bieżącą, tę, w której właśnie jesteśmy, oraz na to, co jest.

Temat ten dotyczy bardzo czasu. Czasem, który określa działania jest pojęcie Kairos. Czas, w którym należy zauważyć, chwycić, ten moment, to zdanie, tę sytuację, osobę, wydarzenie. Ten czas, który jest jedyny i nie powtórzy się, jest być może ostatni, decydujący, najważniejszy.

Zakłada to ciągłą czujność i uważność, rozciągniętą na wszystko, co się wydarza.

Improwizacja, która jest metodą naszej pracy, z natury swojej dzieje się zawsze w czasie rzeczywistym, korzystając więc w pełni z jej możliwości, dodajemy temat naszej pracy- zauważyć i stworzyć świat podczas 60 min obecności na scenie.

Koncepcja, choreografia: Ilona Trybuła
Taniec: Aleksandra Bożek- Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Mafa
Muzyka: Michał Górczyński, Adam Świtała

Zrealizowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Ilona Trybuła

Tancerka, choreografka, improwizatorka, wykładowczyni, animatorka wydarzeń kulturalnych. Absolwentka Gdańskiej Szkoły Baletowej oraz Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. Konsekwentnie tworzy i odkrywa własny język oraz ścieżkę twórczą osadzoną w filozofii, duchowości a także aktualności życia. Traktuje improwizację jako podstawową umiejętność tancerza oraz narzędzie do pełnej i nieskończonej aktywności twórczej i obecności na scenie. Twórczyni kilkunastu spektakli tanecznych, improwizowanych, których była wykonawczynią oraz reżyserką. Regularnie współpracuje z muzykami współczesnej sceny improwizowanej. Stworzyła Kolektyw Melba, który skupiał muzyków i tancerzy improwizatorów. Twórczyni i dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Improwizowanego SIC!, obecnie cyklu (SIC!) four seasons, będącego częścią programu CSW Zamek Ujazdowski, Studia Ciało, w ramach którego odbywało się Laboratorium Improwizacji. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na wydziale Aktor Teatru Tańca oraz w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich. Trzykrotna stypendystka MKiDN, odznaczona medalem KEN.

Aleksandra Bożek-Muszyńska

Tancerka, choreografka, performerka, instruktorka tańca współczesnego, trenerka biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Od kilku lat prowadzi zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji, gimnastykę dla seniorów oraz tworzy autorskie choreografie i jest aktywna na polskiej scenie tańca i performansu. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015, realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie oraz beneficjentka programu Global Practice Sharing w Movement Research w Nowym Jorku. Od 2007 roku związana z warszawskim Teatrem „Mufmi” Anny Piotrowskiej, gdzie aktualnie jest koordynatorem do spraw artystycznych i instruktorem. Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych (m. in. The Best Solo 2014 za solo I know №Thing na międzynarodowym festiwalu Solo& Duo w Budapeszcie) i tanecznych. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Filadelfii, Nowym Jorku, Warszawie i Wiedniu. W 2017 roku wraz z Hanną Bylką-Kanecką założyła kolektyw Holobiont, którego celem są interdyscyplinarne projekty wielopokoleniowe. Jako freelancerka współpracowała m.in. z: Rebeccą Lazier (There Might Be Others), Anną Godowską i Sławkiem Krawczyńskim (Bataille i świt nowych dni), czy Yoshiko Chumą (Dead end – Ponderosa). Na co dzień nieustannie szuka okazji do improwizacji.

Agata Jędrzejczak

Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu oraz programu stypendialnego dla Seminarium HaKibbutzim College w Izraelu. Za realizacje autorskiego projektu The Patient Man otrzymała stypendium od Polskiego Instytutu w Tel Awiwie. Od 2014 roku uczestniczy w projektach o charakterze interdyscyplinarnym, wymagających współpracy z artystami z różnorodnych dziedzin sztuki. W 2017 roku została stypendystką Wydziału Teatru Tańca (Bytom) oraz Kibbutzim Collage (Tel Awiw). Następnie w roku akademickim 2018/19 uczestniczyła w badaniach prowadzonych na Izraelskim Uniwersytecie, gdzie zrealizowała pracę magisterką przybliżającą płaszczyznę połączeń pomiędzy nowymi mediami a zmysłami. Jest młodą twórczynią pełną pasji, wiedzy i zaangażowania w współdzieleniu się i poszerzaniu płaszczyzny poszukiwań dla sztuki teatru tańca.

Paweł Grala

Choreograf, tancerz, pedagog tańca, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2009-2016 roku tancerz zespołu Pracownia Fizyczna Jacka Owczarka. Pracował z choreografami i reżyserami z Polski i z zagranicy m.in. Sławkiem Krawczyńskim i Anną Godowską, Leszkiem Bzdylem i Katarzyną Chmielewską, Davidem Zambrano, Rosanną Gamson, Robertem Haydenem, Ray’em Chungiem, Rafałem Dziemidokiem, Kayą Kołodziejczyk, Joanną Leśnierowską, Iloną Trybułą, Alicją Morawską-Rubczak oraz Kolektywem Holobiont. Rozpoczął własną praktykę reżysera i choreografa, współtworząc spektakle Ćmy, 9.81, Matryca[Prześwit] (spektakl laureat konkursu The Best OFF oraz wybrany do Polskiej Platformy Tańca 2019), Bez powtórzeń, Dual Fusion, Tkanka łączna oraz performans Logografowie. W ruchu., który zwieńczył rezydencję w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Uczestnik Summer Course Improvisation w Amsterdamie pod kierunkiem Katie Duck oraz Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu (Art Station Foundation). W centrum jego zainteresowań leży zagadnienie improwizacji oraz swobodny przepływ w procesie twórczym. W celu zgłębiania wiedzy i doświadczeń zainicjował powstanie kolektywu Czas Na Nic oraz KIPISZ – Przestrzeń improwizacji osobistej (www.kipisz.pl).

Oscar Randolph Mafa

Członek nieformalnego kolektywu Vagabond Physical Collective, Student V roku Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie im. St. Wyspiańskiego na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie zaliczył dyplom spektaklami: Gdzie jest Paweł? Czyli chcemy spokoju w reżyserii Jana Peszka oraz Stany Skupienia w choreografii Jacka Przybyłowicza. Uczestniczył i tworzył role w spektaklach: Skazany na bluesa w reżyserii Arkadiusza Jakubika, 1725 m.n.p.m. w choreografii Joanny Chułek, Polonez alla Polacca na niemiecką nutę w reż. Sebastiana Majewskiego, Konformista w reż. Bartosza Szydłowskiego i chor. Dominiki Knapik, Carmen w reż. Andrzeja Chyry i chor. Jacka Przybyłowicza, Rozkosz w reż. Jakuba Lewandowskiego, Teoria smutnego chłopca w reż. Cezarego Tomaszewskiego, Plateau w chor. Macieja Kuźmińskiego i reż. Paul Bargetto, Madama Butterfly w reż. Natalii Korczakowskiej i chor. Tomasza Wygody, oraz Telenoweli Nowohuckiej w reż. Jakuba Roszkowskiego, w której robił choreografię. Współtworzył choreografię do suity tańców Moniuszki w rekompozycji Mateusza Czarnowskiego wykonywaną podczas koncertu inauguracyjnego V Turnieju Muzyków Prawdziwych w Filharmonii Szczecińskiej.

W latach 2010-2012 współorganizował warsztaty tańca ulicznego Krump, oraz prowadził zajęcia w szkole Xtreme w Mysłowicach. Finalista 7. edycji konkursu choreograficznego „3,2,1…taniec!” oraz międzynarodowego festiwalu OPUS 1 z etiudą taneczną 5,6,7,i w choreografii współtworzonej z Victorią Herczek. Brał udział w projekcie społecznym Rajza po Kaufhauzie w koncepcji Doroty Furmaniuk, odbywającym się w Rudzie Śląskiej oraz w projekcie badawczym Ilony Trybuły, którego efektem był spektakl improwizowany Uważnie się przyglądam. Z kolektywem Vagabond Physical Collective współtworzył spektakl Lorem Ipsum w reżyserii Pawła Urbanowicza.

Michał Górczyński

W 2004 roku ukończył studia w klasie klarnetu na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Kompozytor, pedagog, solista i kameralista. Współzałożyciel Kwartludium – zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Autor muzyki do spektakli teatralnych, filmów. Jako improwizator współpracował z takimi artystami jak Kazuhisa Uchihashi, Dror Failer, Ken Vandermark, Mikołaj Trzaska, Zdzisław Piernik, Butch Morris, John Butcher, Mark Sanders. Autor koncepcji „muzyka do języków” polegającej na tworzeniu muzyki do języków świata (język jidysz, japoński, indonezyjski, irański, angielski). Jako solista współpracował z Filharmonią Wrocławską, Filharmonią Szczecińską, Orkiestrą Muzyki Nowej, Aukso – Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, Kwartetem Śląskim. Od kilku lat specjalizuje się w grze na klarnecie kontrabasowym realizując repertuar muzyki współczesnej, klasycznej, etnicznej i improwizowanej. Jest członkiem takich zespołów jak Bastarda, Polonka, William’s Things.

Adam Świtała

Kompozytor, aranżer, gitarzysta, kulturoznawca, autor publikacji. Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Edukacji i Animacji Muzycznej (PSEiAM), Członek Zarządu Polskiej Rady Muzycznej. Doświadczenie pedagogiczne zdobywał pracując jako animator, nauczyciel i wykładowca w Polsce, Wielkiej Brytanii i USA. W roku 2014 gościnnie wykładowca University of Chichester Music Department, prowadził także warsztaty dla aktorów teatralnych, nauczycieli, animatorów, uczestniczył w projektach o charakterze edukacyjnym, integracyjnym i antydyskryminacyjnym. Współautor instalacji i performansu Ściana, która łączy, prezentowanego przez Narodową Galerię Sztuki „Zachęta” podczas Międzynarodowego Karnawału Dzieci Biennale w Wenecji 2016. Współpracował z wybitnymi przedstawicielami polskiej i zagranicznej sceny tańca współczesnego. Jako kompozytor i aranżer współpracował także z Polskim Radiem, TVP, T-Mobile Nowe Horyzonty, American Film Festival oraz wieloma teatrami. Koncertował w Polsce i za granicą, w tym kilkukrotnie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, a także w ramach prestiżowych festiwali. Laureat nagród jako wykonawca muzyki klasycznej oraz za muzykę autorską, m.in. Grand Prix na Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie 2012 z Maja Olenderek Ensemble, Grechuta Festival 2011. Doktorant School of Education University of Iceland, przedmiotem jego badań jest wpływ muzyki na zachowania społeczne.

***

Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM

Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie

Kurator: Paulina Święcańska

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close