Wersja do druku

Udostępnij

Mazowiecki Instytut Kultury (ul. Elektoralna 12) i Fundacja Artystyczna PERFORM zapraszają 24 września o godz. 19.00 na pierwsze jesienne spotkanie w ramach jesiennej odsłony Centralnej Sceny Tańca. Podczas pierwszego wieczoru swoje solo taneczne Electronic mermaid pokaże Marta Kosieradzka, a trio Kula według pomysłu Weroniki Pelczyńskiej wraz z choreografką zaprezentują Magda Fejdasz i Monika Szpunder. Po spektaklach odbędą się Rozmowy też o tańcu prowadzone przez kuratorkę CST – Paulinę Święcańską. Gośćmi wrześniowej edycji rozmów będą: Ilona Trybuła i Sandra Wilk.

 


Electronic mermaid

Solo inspirowane sztuką Kobieta z morza Henryka Ibsena, której główna bohaterka wierzy, że jej matką nie jest zwykła kobieta, ale pewna istota, która niemal przez cały rok przybiera postać foki. Tylko w święto Trzech Króli zrzuca swoją skórę i jako człowiek wraz z innymi podobnymi stworzeniami bawi się nad brzegiem morza. Bohaterka uważa, że gdy jednego z tych dni matka bawiła się na lądzie, pewien mężczyzna ukradł jej skórę, nie dla materialnej korzyści, ale dlatego, że chciał zwabić tajemniczą istotę, bo ją bardzo gorąco pokochał. Ukrył przed nią skradzioną rzecz i wkrótce poślubił przybyłą kobietę.

Inspiracją do ruchu była postać pół kobiety, pół foki, żyjącej na lądzie, ale tęskniącej nieustannie za morzem, kobiety, która na zawsze musi łączyć w sobie dwa światy, które nigdy nie będą mogły się połączyć.

Równie istotnym źródłem inspiracji był utwór Water music Toro Takemitsu, jednego z najważniejszych japońskich kompozytorów, który dążył do połączenia dźwięków naturalnych oraz do zestawiania i godzenia przeciwieństw takich jak wschód i zachód, cisza i dźwięk, tradycja i innowacja.

Premiera spektaklu odbyła się na Solo Dance Contest 2019 w Klubie Żak w Gdańsku. Spektakl został nagrodzony drugą nagrodą na konkursie choreograficznym w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA w Tarnowie.

Trailer: https://youtu.be/hWqRkIe9LbY

 

choreografia i wykonanie: Marta Kosieradzka
muzyka: Toru Takemitsu
czas trwania: 10 min

 

Marta Kosieradzka – absolwentka wydziału grafiki warsztatowej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie i wydziału tańca Artesis Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii. W latach 2007/2008 studiowała również w Institute for Dance Arts w Linzu. Po zakończeniu studiów brała udział w projekcie Jana Martensa/ United C I can ride a horse without juggling so marry me. Uczestniczyła w wielu projektach na pograniczu sztuk wizualnych, performatywnych, muzyki i mody na terenie Belgii i Holandii. W latach 2013/2014 brał udział w projekcie 20 Jeunes choreographes pour Bruxelles 2013 – laboratorium kreatywnym dla młodych choreografów pod kierownictwem Marie Martinez. Przez dwa sezony tańczyła we Vlaams Muziek Theater (Flamandzki Teatr Muzyczny). Autorka wielu projektów videodance realizowanych razem z hiszpańska reżyserką Evą Campos Suarez i włoskim muzykiem Adriano Fontaną. Filmy te były prezentowane i nagradzane na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych. Tancerka w spektaklu Ksenofonia w reżyserii Jana Komasy i choreografii Mikołaja Mikołajczyka na Festiwalu Malta.

W 2016 roku jej choreografia The doubts and reflections of Eve została nagrodzona pierwszą nagrodą na konkursie choreograficznym Warszawskej Platformy Tańca, później ten sam spektakl znalazł się w finale 22. Festiwalu Miniatur Choreograficznych w Belgradzie, był także pokazywany w ramach Solodance w Ankarze i na festiwalu Fuori Formatu w Genui. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. W 2017 roku wzięła udział w rezydencji, a następnie spektaklu Świadomość nieświadomości na Gdańskim Festiwalu Tańca według pomysłu Alberta Ciastka i w reżyserii Anny Piotrowskiej. Autorka trzech spektakli realizowanych w ramach Akademii Teatru Tańca Zawirowania – Where is Pablo? (2018) i The greatest show on earth (2019) i Bestiarium (2020). Przez kilka lat współpracowała z Teatrem Tańca Zawirowania, występując w spektaklach Blackout, Zbliżenia, Where should we go? na polskich i międzynarodowych scenach. Współpracowała również z kolektywem Format Zero, współtworząc projekty ’Warszawskie Muzeum Tańca, Druga Strona i Ostatnie Pas.

 

W 2019 stworzyła solo Electronic mermaid. W sezonie 2019/2020 uczestniczyła w programie rezydencyjnym w Kelim Choreography Center w Tel Awiwie, wspólnie z Agnieszką Sterczyńską tworząc duet If I wear.

 

 

 

W latach 2016-2018 pracowała również jako pedagog tańca współczesnego w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie.

***

 

Kula

 

KULA
to więź,
to relacja,
to sposób patrzenia i współdziałania z drugą,
to sieć,
to oferowane wsparcia,
to wspólne doświadczenie,
to towarzyszenie i dzielenie się,
to uznanie własnej odmienności,
to świadomość, że nie jest się jedynym,
to uzmysłowienie sobie, że jest ktoś, kto jest do nas podobny i ktoś, od kogo możemy się różnić,
to przyglądanie się sobie i tej drugiej,
branie przykładu z niej,
to bycie przykładem,
to uprzytomnienie sobie, że jest się po kimś lub przed kimś,
to poczucie, że ma się wartość i godność oraz poczucie humoru.

 

choreografia: Weronika Pelczyńska we współpracy z Magdą Fejdasz i Monika Szpunar
wykonanie: Magda Fejdasz, Monika Szpunar, Weronika Pelczyńska
światła: Jędrzej Jęcikowski
trailer: Marcin Mościcki
zdjęcia: Helena Ganjalyan
produkcja: Centrum w Ruchu
partnerzy: Fundacja Burdąg, Fundacja Rozwoju Teatru

 

 

Weronika Pelczyńska – absolwentka Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka: danceWEB 2013 (ImPulsTanz, Wiedeń), Carte Blanche 2013 (Modul-Dance, Słowenia) i Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019 (Art Stations Foudnation w Poznaniu). Jako tancerka współpracowała m.in. z M. Kejžarem, D. Freemanem, M. Stokłosą, S. Thiersch, J. Fruckiem, L. Kapetaneą, J. Wielandem, R. Giovanolą, A. Nowicką i B. J.Riepe. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów oraz filmów, pracując m.in. z A. Glińską, R. Jaroszem, A. Seniuk oraz G. Laszukiem, P. Passinim, B. Sass-Zdort, Z. Solakiewicz, A. Holland czy M. Marczakiem. Od 2011 roku prowadzi indywidualne oraz kolektywne projekty artystyczne. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz kolektyw iCoDaCo 2018-2020. Prowadzi zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie na kierunku Wiedza o Teatrze.

 

 

Magda Fejdasz – aktorka, performerka, choreografka. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L. Solskiego w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (2013) . W latach 2013-2019 współpracowała m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Centrum w Ruchu, Teatrem Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa, Muzeum POLIN, Komuną/Warszawa, Warszawską Operą Kameralną, a także takimi artystkami i artystam, jak Weronika Pelczyńska, Izabela Chlewińska, Marta Ziółek, Renata Piotrowska-Auffret, Agata Baumgart, Patrycja Kowańska, Bartosz Konopka, Agnieszka Glińska czy Caroline Finn. Poza teatrem i filmem współpracuje również z artystkami i artystami innych dziedzin, współtworząc projekty wideo, instalacje performatywne i teledyski.

 

Monika Szpunder – tancerka, performerka i choreografka działająca przede wszystkim w Anglii i Polsce. Absolwentka ACTS / École de Danse Contemporaine w Paryżu i London Contemporary Dance School, które ukończyła z wyróżnieniem. W 2016 roku spędziła 6 miesięcy w Brazylii, podczas których współpracowała z lokalnymi artystami F. Martinsem, J. Garcią i R. Sahyoun oraz prowadziła warsztaty improwizacji na Unicamp w Campinas. Obecnie związana z The Yonis – żeńskim band ruchu z Londynu, wraz z którym tworzy i występuje w m.in: V&A Museum, The Yard i Stratford Circus Arts Center oraz na festiwalach tj: Edinburgh Fringe, BrainChild czy SPACER w Krakowie. Jako performerka współpracuje z E. Lewis (Orchard) czy A. Glińską i W. Pelczyńską (Halka (wileńska)) oraz doskonali swój warsztat poprzez uczestnictwo w warsztatach z takimi nauczycielami, jak m.in. D. Zambrano, H. Langolf, M. Tomasik czy T. Hauert i wiele innych.

 

***

Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury; Fundacja Artystyczna PERFORM
Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie
Kurator: Paulina Święcańska

 

Przed zakupem biletu należy zapoznać się z regulaminem sprzedaży oraz regulaminem udziału w wydarzeniach organizowanych przez Mazowiecki Instytut Kultury w okresie pandemii, a także wypełnić oświadczenia o stanie zdrowia, które należy przekazać bileterowi w dniu wydarzenia. Materiały do pobrania: https://www.mik.waw.pl/bilety/kasa.html

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close