Dziś w Domu Kultury Kadr (ul. Gintrowskiego 32) odbędą się kolejne prezentacje w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca. O godz. 16.00 organizatorzy zapraszają na finał warsztatów z Łukaszem Czapskim, tancerzem i choreografem tańca współczesnego. Podczas otwartej lekcji uczestnicy zaprezentują poznane elementy techniki floorwork. Zaproszą też publiczność do wypróbowania ćwiczeń. O godz. 18.00 odbędzie się pokaz spektaklu Pauliny Święcańskiej Enemy. Performans jest próbą ukazania zależności między dwiema pozornie wrogimi częściami psychiki tej samej osoby: jednej wyrywającej się w nieznane, spontanicznie i kreatywnie działającej, drugiej – powściągliwej, stanowiącej stabilną i pewną bazę. W jaki sposób będąc rozpiętym między takimi skrajnościami można nawiązać relację? Natomiast o godz. 19.30 zaplanowano prezentację More Ramony Nagabczyńskiej. Będzie to nowa wersja performansu z udziałem Anny Steller. Twórczynie przyglądają się tu transhumanizmowi, który rozprawia się z mitem indywidualizmu i realizuje głęboko zakorzenione pragnienie powrotu do stanu splecionego z innym.
Po każdym spektaklu zaplanowano spotkanie artystów z widzami. Spotkania poprowadzą Julia Hoczyk i Agata Życzkowska.
Bilety: 10 zł – dostępne w Domu Kultrury Kadr, 22 843 88 oraz na stronie www.dkkadr.waw.pl
O spektaklach:
Paulina Święcańska: Enemy
Jak może wyglądać relacja z samym sobą? Kiedy trzeba walczyć ze swoim wewnętrznym wrogiem, a kiedy wystarczy go po prostu zobaczyć i posłuchać?
Koncepcja spektaklu powstawała wokół powyższych pytań oraz na bazie osobistych doświadczeń performerek. Ważne jest dla nich całościowe spojrzenie na człowieka, sztuka mająca znaczenie osobiste, przez co bliższa, mniej oderwana od rzeczywistości. Takie podejście było rozwijane zarówno przez wykorzystanie przeżyć wewnętrznych w procesie twórczym, jak i poprzez pracę na płaszczyźnie umysłu, emocji, ciała i obrazu. Holistyczne spojrzenie na człowieka zostało przeniesione na scenę poprzez poruszenie ciała i emocji, stymulujące do poszukiwania odpowiedzi na pytania:
Jak pokazać całość człowieka na scenie?
Jaki jest człowiek autentyczny/pełny?
Czym jest istota dualizmu na scenie: aktor/performer – człowiek prywatny?
Interesuje nas poszukiwanie ruchu czystego, bez zbędnych ozdobników i kolorystyki, które mogą w tym spektaklu zakłócić przekaz i odbiór. Chcemy poszukać tych elementów na pograniczu przejść pomiędzy sferą artystyczną, prywatną i społeczną (konfrontacja z widzem). Różne sfery rozszerzą nasze pole percepcji i holistycznego odbioru zagadnień prawdy i naturalności wypowiedzi. Nasze założenia i nasz punkt wyjścia do spektaklu podbudowane są również bardzo podobną fizycznością, co jest efektem wzmacniającym nasz zamierzony i przewidywany efekt końcowy. Duże podobieństwa i subtelne różnice, na których się skupiamy, ich analiza i wzmacnianie, są kolejnymi elementami naszego zainteresowania podczas pracy nad spektaklem, a także bezpośredniego wykonywania go na scenie.
Paulina Święcańska
Koncepcja i reżyseria: Paulina Święcańska
Kreacja postaci i taniec: Paulina Święcańska i Hanna Jurczak
Reżyseria Świateł: Romuald Woźniak
Produkcja: Fundacja Artystyczna PERFORM
Ramona Nagabczyńska: More
W 1993 roku Genesis P’Orridge i jego partnerka Lady Jaye Breyer zaczynają proces stopniowej transformacji własnych ciał. Ma ona doprowadzić do sytuacji, w której obydwa ciała nie tylko będą wyglądały tak samo, ale staną się tym samym. Cut-upową metodą P’Orridge i Breyer generują razem nową pandrogyniczną istotę, którą nazywają Breyer-P’Orridge. Ich transformację można potraktować jako utopijną praktykę transhumanistyczną, ponieważ wedle jednego z twórców tego ruchu, Maxa More’a, istotą transhumanizmu jest tranzytowość, niestabilność kondycji ludzkiej.
Koncepcja i choreografia: Ramona Nagabczyńska
Wykonanie: Magda Jędra i Anna Steller
Konsultacje dramaturgiczne: Karolina Kraczkowska
Muzyka: Sasha Zakrevska (Poly Chain), Franz Schubert, Umberto
Światła: Jan Cybis
Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł przy wsparciu programu Performing Europe
Partner: network apap – advancing performing arts project
Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa” oraz przez m.st. Warszawa i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Premiera: 30.09.2017 Teatr Studio w Warszawie w ramach Festiwalu Ciało/Umysł
Choreografka jest członkinią Centrum w Ruchu.
***
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa.
Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers
Partner projektu: Dom Kultury Kadr