Wersja do druku

Udostępnij

Już dziś o 19.00 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (ul. Jazdów 2) zaprasza na otwarcie wystawy zbiorowej Inne tańce.Wystawa dotyczy jednego z najważniejszych zjawisk nowej sztuki w Polsce ostatnich lat: śmiałych eksperymentów twórców tańca, teatru, performansu, sztuk wizualnych oraz muzyki eksperymentalnej, które ułożyły się w fenomen określany jako zwrot performatywny. Zostaną na niej zaprezentowane prace ponad dwudziestu artystek i artystów, m.in. Chóru Kobiet, Krzysztofa Garbaczewskiego, Anety Grzeszykowskiej, Komuny//Warszawa, Konrada Smoleńskiego, Aleksandry Wasilkowskiej, Wojtka Ziemilskiego i Marty Ziółek. Wystawie towarzyszyć będą rezydencje performatywne, realizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, Narodowym Programem Rozwoju Humanistyki, Kartografiami obcości, IKP UW.  Rezydenci: Alex Baczyński-Jenkins, Ania Nowak, Karol Tymiński, Maria Zimpel.

 

Otwarciu wystawy towarzyszy weekend performatywny, podczas którego obejrzeć będzie można prace Oli Maciejewskiej, Ramony Nagabczyńskiej i Joanny Leśnierowskiej.

 

***

 

Wystawa prezentuje grupę artystów, którzy dokonują śmiałej reinterpretacji rodzimej tradycji sztuk performatywnych. Działania parateatralne Jerzego Grotowskiego, dorobek teatralny i happeningowy Tadeusza Kantora czy klasyczna sztuka performansu to dla twórców pokazanych na Innych tańcach istotny, ale zwykle negatywny punkt odniesienia. Z większym entuzjazmem czerpią ze zdobyczy estetyki relacyjnej, muzyki alternatywnej, teorii performatywności, teatru postdramatycznego czy tańca konceptualnego.

Punktem wyjścia Innych tańców jest założenie, że w pewnym momencie trzeba przestać badać archiwa i zacząć tworzyć własne. Jednym z głównych wątków obecnych na wystawie jest archiwum współczesności, które zbiera istotne dla tematu wystawy prace ostatnich lat. Wprowadzenie w porządek archiwum jest tu równoznaczne z potrzebą napisania nowej narracji.

 

Tytuł Inne tańce przywołuje spektakl przygotowany w 1982 roku przez jedną z najwybitniejszych formacji polskiego teatru eksperymentalnego – Akademię Ruchu. Intencja zawarta w tym nawiązaniu jest złożona. Po pierwsze, A.R. to ważny prekursor obecnego zwrotu performatywnego. Po drugie, sformułowanie „inne tańce” trzeba czytać jako zapowiedź: ta wystawa konfrontuje widza z tym, co w sztuce nowe, z tym, co zmienia warunki gry, rozszerza pole walki, więc jeszcze nie doczekało się wiążących interpretacji, nie zostało otoczone domkniętą ramą teoretyczną. Po trzecie, nawiązanie do Akademii Ruchu przypomina o tradycji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (liderem A.R. był wieloletni dyrektor Zamku Ujazdowskiego Wojciech Krukowski) jako instytucji interdyscyplinarnej, która zawiesza formalne podziały na sztuki wizualne i performatywne, podążając za bieżącymi praktykami artystycznymi.

 

Wśród prac pokazanych na wystawie znajdują się m.in. zapisy przełomowych spektakli Marty Ziółek, Komuny//Warszawa, Anny Karasińskiej czy Chóru Kobiet, fragmenty ekscentrycznych scenografii Aleksandry Wasilkowskiej, interaktywne instalacje Krzysztofa Garbaczewskiego i Wojtka Ziemilskiego, dźwiękowe interwencje Konrada Smoleńskiego i Wojtka Blecharza, rzeźby i fotografie Anety Grzeszykowskiej, filmy Karola Radziszewskiego.

 

Integralną częścią wystawy są towarzyszące jej program performatywny i dyskursywny, a także cztery rezydencje realizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz projektem badawczym Kartografie obcości. Inne tańce powstały w ramach dwuletniego badania, którego częścią były tematyczne zajęcia ze studentami Instytutu Kultury Polskiej UW.

 

 

Wystawę można oglądać do 23 września 2018.

 

***

 

Program weekend performatywnego:

Budek Laboratorium, Sala im. Wojciecha Krukowskiego

 

Sobota, 28 kwietnia

godz.19.00: Ola Maciejewska, LOÏE FULLER: Research

W LOÏE FULLER: Research Ola Maciejewska bada granice ludzkiej autonomii i autonomię obiektu w ruchu. Odwołując się do postaci Loïe Fuller – dziewiętnastowiecznej prekursorki tańca współczesnego, wydobywa krytyczny potencjał pytania o relację między ciałem a przedmiotem. Na performans składają się dwa ćwiczenia fizyczne, które stanowią próbę nadania formy ruchowi.

Więcej

 

godz. 20.00 Ramona Nagabczyńska, More

 

W 1993 roku Genesis P-Orridge i jego partnerka Lady Jaye Breyer zaczynają proces stopniowej transformacji własnych ciał. Ma ona doprowadzić do sytuacji, w której oba ciała nie tylko będą wyglądały tak samo, ale staną się tym samym. Cutupową metodą P-Orridge i Breyer generują nową pandrogyniczną istotę, którą nazywają Breyer P-Orridge. Ich transformację można traktować jako utopijną praktykę transhumanistyczną. Według jednego z twórców ruchu transhumanizmu – Maxa More’a – jego istotą jest tranzytowość, niestabilność kondycji ludzkiej. W spektaklu More Ramona Nagabczyńska zajmuje się destabilizacją mitu indywidualizmu, a także przywołuje pragnienie powrotu do stanu splotu jednego ciała z innym.

Więcej

 

Niedziela, 29 kwietnia

 

godz. 19.00, Joanna Leśnierowska, blur

 

Niewyraźne płaszczyzny, zamazane kontury, mgliste wizerunki, bezkształtne motywy, nieokreślone stany między wyobrażeniem a rozpadem, chaotyczne akumulacje, nieustanny nadmiar ważnych i nieważnych detali, rozproszone wizje. To hasła wywoławcze choreografii Joanny Leśnierowskiej blur wykonywanej przez Aleksandrę Borys. Czy ruch tancerki musi być precyzyjny i ostry? Czy trzeba domykać znaczenia? W sztukach wizualnych i fotografii efekt rozmycia jest bardzo popularny od czasu słynnych obrazów Gerharda Richtera, który ich fotorealizm zaburzał, pozbawiając je ostrości. Nieostrość zaś wywołuje zazwyczaj u widza chęć zmrużenia oczu.

Więcej

 

 

***

 

Kuratorka: Agnieszka Sosnowska

 

Koordynatorki: Anna Kobierska, Olga Kozińska

 

Artyści: Akademia Ruchu, Wojtek Blecharz/Ewa-Maria Śmigielska, Bracia, Chór Kobiet, Oskar Dawicki/Łukasz Ronduda/Maciej Sobieszczański, Krzysztof Garbaczewski/Dream Adoption Society, Aneta Grzeszykowska, Anna Karasińska, Komuna//Warszawa, Ola Maciejewska, Ania Nowak, Weronika Pelczyńska, Wojciech Pustoła, Karol Radziszewski, Jan Smaga, Konrad Smoleński, Aleksandra Wasilkowska, Anna Zaradny, Wojtek Ziemilski, Marta Ziółek

 

Program performatywny: Chór Kobiet, Joanna Leśnierowska, Ola Maciejewska, Agata Maszkiewicz, Ramona Nagabczyńska, Magda Ptasznik, Iza Szostak, Marta Ziółek i inni

 

Rezydencje: Alex Baczyński-Jenkins, Ania Nowak, Karol Tymiński, Maria Zimpel

 

Dramaturgia: Tomasz Plata

 

Aranżacja przestrzeni: Aleksandra Wasilkowska

 

 

Organizator:

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

 

Instytucja finansowana przez:

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Partnerzy:

Instytut Adama Mickiewicza

 

Partnerzy Rezydencji Performatywnych:

Instytut Muzyki i Tańca, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, Kartografie obcości, IKP UW

 

Partnerzy medialni:

TOK FM, „Gazeta Wyborcza”, Wyborcza.pl Warszawa, Co Jest Grane 24, AMS, „K Mag”, „Aktivist”, ELLE, ELLE Decoration

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close