Wersja do druku

Udostępnij

Wolne gesty to wystawa choreograficzna, aktywowana przez grupę tancerzy przez pięć godzin każdego dnia otwarcia instytucji dla publiczności. Punktem wyjścia jest pytanie o to, jak ideologie wpisują się w nasze ciała i język. Dziełami sztuki nie są tu ciała performerów czy obiekty, ale wypowiadane teksty literackie, gesty i ruch. Pierwsza indywidualna wystawa Uli Sickle, kanadyjskiej artystki polskiego pochodzenia, prezentowana w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, konfrontuje się z problemem utraty indywidualnej i grupowej umiejętności skutecznego działania we współczesnych czasach. Otwarcie wystawy odbędzie się w piątek 2 marca o godz. 19.00. Wystawę Wolne gesty będzie można oglądać przez pięć godzin każdego dnia otwarcia instytucji dla publiczności, czyli we wtorek, środę, piątek, sobotę i niedzielę w godzinach 14.00­–19.00, a w czwartki w godzinach 16.00–21.00  (do 25 marca). 

 

Ula Sickle wywodzi się ze środowiska choreograficznego. Tworzy performanse i instalacje, prace na styku dyscyplin, w których bada popkulturę  jako zjawisko globalne. Często wykracza poza kanon tańca współczesnego, wprowadzając elementy tańca ulicznego, kultury klubowej czy masowego koncertu. Współpracuje z DJ-ami czy, jak w przypadku pracy Kinshasa Electric, sceną hip-hopową w Kongo.

 

Wolne gesty to spotkanie literatury, choreografii i formatu wystawy o polifonicznej strukturze. Artystka włącza do niej głosy pięciu pisarzy z różnych stron świata: Natalii Fiedorczuk-Cieślak (Polska), Amandeepa Sandhu (Indie), Jakoba Wrena (Kanada), Mi You (Chiny) i Anny Zett (Niemcy), zaproszonych do wprowadzenia własnej perspektywy i napisania krótkich opowiadań, z którymi pracują na wystawie performerzy. Teksty literackie poprzez subiektywne narracje pokazują, jak współczesne ideologie przenikają do życia codziennego poprzez nowe media czy kulturę wizualną. Pisarzy, artystkę, kuratorkę i performerów łączy perspektywa tego samego pokolenia, które dorastało w latach osiemdziesiątych, czyli czasach dominacji kapitalizmu i neoliberalnego modelu ekonomicznego.

 

Wystawa jest realizowana w ramach rezydencji Uli Sickle w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz wpisuje się w cykl organizowanych przez tę instytucję projektów eksploatujących nowe formaty wystawiennicze, a w szczególności format wystawy performatywnej, oparty na działaniu na żywo.

 

Wystawie towarzyszy program dyskursywny. Jego pierwszym wydarzeniem jest wykład Rudiego Laermansa „Depresja maniakalna spogląda w głąb mojej duszy”. Dominująca struktura uczuć w dobie neoliberalizmu połączony z rozmową z autorką wystawy i jej kuratorką, Agnieszką Sosnowską. Spotkanie odbędzie się w sobotę 3 marca o godz. 17.00 w Budynku Laboratorium.

 

O wykładzie i dyskusji:

Perspektywa tego samego pokolenia, które dorastało w latach dziewięćdziesiątych, czyli czasach dominacji kapitalizmu i neoliberalnego modelu ekonomicznego staje się punktem odniesienia się do kapitalizmu i neoliberalnej ideologii na intymnym poziomie ciała i języka. Według Giorgia Agambena utraciliśmy własne gesty i paradoksalnie pogrążamy się w obsesji na ich punkcie. Ich przejawem jest nie tylko kultura selfie, banki stockowych zdjęć czy opracowanie przez firmę Apple i opatentowanie sterowania komputerem za pomocą gestów. Kiedy ideologia staje się wszechobecna, wydaje się quasi-naturalna. Co jest gestem sprzeciwu w systemie, który wchłania w siebie wszelkie opozycje?

Spotkanie w języku angielskim z tłumaczeniem.

 

Rudi Laermans – profesor teorii społecznej na Uniwersytecie w Leuven (Belgia) oraz gościnny wykładowca w P.A.R.T.S. – międzynarodowej szkole tańca współczesnego, kierowanej przez Anne Teresę De Keersmaeker. Autor wielu artykułów z dziedzin teorii społecznej, socjologii kulturowej i socjologii sztuki, publikowanych w belgijskich i międzynarodowych czasopismach naukowych i książkach. Jako krytyk i eseista opublikował liczne artykuły o tańcu współczesnym. Jest jednym z wiodących głosów piszących na temat flamandzkiej sceny muzycznej – a po części także jej głosem.

 

***

 

Więcej o wystawie i performerach: http://u-jazdowski.pl/program/wystawy/ula-sickle

 

Kuratorka: Agnieszka Sosnowska

Koordynator: Joanna Manecka

Asystent artystki: Dominik Skrzypkowski

Performerzy: Liwia Bargieł, Ewa Dziarnowska, Jan Lorys, Joseph Funnell, Wojtek Grudziński, Karolina Kraczkowska, Sara Lâm, Ania Nowak, Aleksandra Osowicz, Bożena Wydrowska

Teksty: Natalia Fiedorczuk-Cieślak, Amandeep Sandhu, Jacob Wren, Mi You, Anna Zett

Kostiumy: Sabrina Seifried

Muzyka: Poly Chain

Aranżacja przestrzeni: Studio Matosek/Niezgoda (Paulina Tyro-Niezgoda/Piotr Matosek)

 

CSW logo 2017 (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close