Wersja do druku

Udostępnij

W weekend 25-26 września na 19. Festiwalu Ciało/Umysł odbędą się premiery dwóch spektakli – Dramy według koncepcji i w choreografii Pawła Sakowicza, we współpracy z Karoliną Kraczkowską oraz polska premiera Isadory Duncan Jérôme’a Bela, przygotowanego dla tancerki Elisabeth Schwartz. 

 

Oba spektakle będą grane w STUDIO teatrgalerii w Warszawie. Po sobotnich pokazach spektakli zaplanowane są również rozmowy z artystami.

 

Drama to jedna z czterech polskich premier przygotowanych w ramach tegorocznego festiwalu Ciało/Umysł. Sakowicza interesuje sprzężenie zwrotne: czy nałożenie emocjonalnego filtra na ciało tańczące i śpiewające może wywołać w nim prawdziwe uczucie? A jeśli tak, to co jest rzeczywiste, a co wymyślone? By to zbadać, zaprosił tancerkę Karolinę Kraczkowską, z którą pracował przy autorskiej Masakrze. Inspiracją jest Sylfida (premiera: Paryż 1832), pierwszy balet romantyczny. W miejsce sznurowanych bucików tancerki włożyły wtedy puenty, a zamiast zajmować się mitologią grecką i rzymską, choreografowie zainteresowali się lokalnymi mitami. 

 

Więcej o inspiracjach i przygotowaniach do spektaklu Paweł Sakowicz opowiada w rozmowie z Adelą Prochyrą.

 

Paweł Sakowicz (ur. 1988) – choreograf i tancerz. Intelektualne inspiracje osadzone w świecie książek i historii tańca łączy z iście sportową praktyką sceniczną i poczuciem humoru. Studiował w Instytucie Nauk Politycznych UW oraz London Contemporary Dance School. Autor prac: BernhardTOTALJumpcore (zakupiona do kolekcji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki), Thriller (wspólnie z Anną Smolar) i Masakra. Spektakle pokazywał m.in. podczas trzech edycji Polskiej Platformy Tańca, dwóch edycji Boskiej Komedii, La Biennale de danse du Val-de-Marne, w NYU Skirball i CAC New Orleans. Współpracuje z reżyserami teatralnymi i filmowymi, za co nominowano go do Paszportu „Polityki” w 2016 roku. Prowadzi otwarte warsztaty taneczne Hardcore Release. Po raz pierwszy przygotowuje premierę dla C/U.

 

Isadora Duncan to z kolei jedna z dwóch zagranicznych premier na 19. C/U. Spektakl z oryginalną choreografią Duncan i w oparciu o jej wspomnienia przygotowany został dla tancerki Elisabeth Schwartz. Jérôme Bel kontynuuje w nim pracę nad portretami tancerzy, rozpoczętą w 2004 roku (kolejno: Véronique Doisneau, Cédric Andrieux, Pichet Klunchun, Florian Gaité). Festiwal C/U odkrył tego artystę dla polskiego widza i od 2001 roku regularnie pokazuje jego prace, poczynając od skandalizującego Jérôme Bel po Disabled Theatre z osobami niepełnosprawnymi. Tym razem Bel kreśli portret tragicznie zmarłej w 1927 roku amerykańskiej tancerki i choreografki Isadory Duncan. Inspiruje się jej autobiografią Moje życie, a także jej oryginalną choreografią, którą przekazała mu Catherine Gallant, nowojorska tancerka i badaczka twórczości Isadory Duncan.

 

Urodzona w San Francisco Isadora Duncan, niezależna artystka i wizjonerka, żyła tylko 50 lat, ale zdołała podważyć obyczaje patriarchalnej epoki i reguły klasycznego baletu. Prowadziła burzliwe życie, łatwo więc obsadzano ją w roli ikony wyzwolonej kobiecości, bohaterki licznych romansów, nie tylko heteroseksualnych, ekscytowano się jej małżeństwem z młodszym o kilkanaście lat rosyjskim poetą Siergiejem Jesieninem. Zginęła podczas przejażdżki, uduszona własnym szalem wkręconym w koła rozpędzonego samochodu, co przyczyniło się do jej romantycznej legendy.

 

Bel przedarł się przez mit, by wydobyć ukryte znaczenia i aktualne przesłanie. Pod koniec XIX wieku Isadora zrzuciła kostium z paczką i puentami, by powrócić do pierwocin tańca. Gołymi stopami, „greckimi” tunikami i ruchami uwolnionymi od rygorystycznych technik narzuciła światu nową ideę ruchu, którą oparła na inwencji, improwizacji, harmonii ciała i ducha. Obserwacja drgających liści, przypływów oceanu, rytmu Ziemi i synchronizacja z nimi poprzez ciało stały się podstawą jej „autentycznego gestu” oraz poszukiwań duchowego uniesienia w tańcu. Odtąd każdy choreograf musiał zdefiniować swój twórczy język.

 

Więcej

 

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES
Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA
Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

 

***

19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna: Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator: STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Patroni medialni: TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik „Teatr”, Magazyn „Didaskalia”, „Taniec”, In Your Pocket, e-teatr.pl, teatrologia.info, teatralny.pl

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close