24 stycznia 2023 roku na konferencji prasowej z udziałem nowo powołanych dyrektorów – Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Rafała Janiaka Teatr Wielki w Łodzi ogłosił plany na sezony 2022/2023 i 2023/2024. Instytucja ta przygotowuje dwie premiery baletowe.

Wersja do druku

Udostępnij

Z radością informujemy, że Uchwałą z dnia 29 grudnia 2022 roku od 1 stycznia 2023 roku na stanowisko dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi został powołany dyrygent, profesor sztuki Marcin Nałęcz-Niesiołowski, a na stanowisko zastępcy dyrektora ds. artystycznych – kompozytor, dyrygent, doktor habilitowany Rafał Janiak.

O dyrektorze Teatru Wielkiego w Łodzi, prof. Marcinie Nałęcz-Niesiołowskim:

Urodził się w 1972 roku w Gdyni. W roku 1996 z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Bogusława Madeya.

Od stycznia 1997 do kwietnia 2011 roku pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Białostockiej, a następnie, od 2005 roku, Opery i Filharmonii Podlaskiej. Od września 2016 do września 2019 roku pełnił funkcję dyrektora Opery Wrocławskiej.

Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, współpracując z czołowymi teatrami operowymi i orkiestrami filharmonicznymi w kraju. Występuje także na wielu estradach świata – w USA, Wielkiej Brytanii, Korei, Meksyku, Maroku, Hiszpanii, Estonii, Finlandii, na Litwie, Łotwie, Ukrainie, w Rosji, Białorusi, Niemczech, Szwecji, Francji, Belgii i Portugalii.

Jest także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Warszawskiej Orkiestry Kameralnej „Filharmonia” oraz dyrygentem gościnnym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej zrealizował liczne tournée zagraniczne. W sierpniu 2005 roku z pianistą Stanisławem Drzewieckim wystąpił w Parlamencie Europejskim w Brukseli w koncercie inaugurującym obchody 25. rocznicy powstania „Solidarności”.

W czerwcu 2006 roku poprowadził wykonanie Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego w Smolnym Soborze w Sankt Petersburgu z udziałem solistów i chórów rosyjskich. W 2009 roku wystąpił w Berwald Halle w Sztokholmie i siedzibie Orkiestry Symfonicznej w Göteborgu. W grudniu 2009 roku Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jego batutą zagrała koncerty w Wielkiej Brytanii, gdzie w ramach obchodów Roku Polskiego „Polska! Year” wystąpiła w londyńskiej Cadogan Hall, a także w Royal College of Music.

Artysta często włącza do swoich programów koncertowych utwory polskich kompozytorów, w tym dzieła twórców mniej znanych, tworzących na emigracji. Jego nagrania dzieł Aleksandra Tansmana i Zygmunta Stojowskiego spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem w kraju (nominacje do Fryderyka) i za granicą (płyta z utworami Stojowskiego w lutym 2009 otrzymała prestiżową nagrodę Editor’s Choice Gramophone). W kwietniu 2012 otrzymał nagrodę Fryderyk za album z dziełami Ignacego Jana Paderewskiego – Koncertem fortepianowym i Fantazją polską.

Marcin Nałęcz-Niesiołowski posiada bogaty dorobek fonograficzny, ponad 25 płyt CD/DVD. Dokonał też szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz muzyki filmowej (m.in.: M. Zielińskiego, W. Pawlika, J.A.P. Kaczmarka, Z. Preisnera). Drugą dziedziną jego zainteresowań i działalności artystycznej jest śpiew solowy, który ukończył w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Leonarda Andrzeja Mroza.

Artysta jest laureatem wielu nagród i wyróżnień – otrzymał m.in. nagrodę Ministra Kultury „Ad Astra” ufundowaną dla młodych, utalentowanych twórców kultury (2001), Srebrny Krzyż Zasługi za wkład do rozwoju kultury narodowej i osiągnięcia w pracy zawodowej (2004) oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2006).

W 2007 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora nauk muzycznych, a następnie w 2010 roku doktora habilitowanego. Od października 2012 rozpoczął pracę na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prowadząc klasę dyrygentury symfoniczno-operowej. W lutym 2021 postanowieniem Prezydenta RP otrzymał tytuł profesora sztuki.

4 czerwca 2014 roku, w obecności m.in. Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego i Prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki Baracka Obamy oraz innych znamienitych gości, podczas uroczystego koncertu na placu Zamkowym w Warszawie, podsumowującym obchody 25-lecia Wolności, poprowadził prawykonanie kantaty Wolność Włodka Pawlika.

W listopadzie 2014 roku poprowadził premierowe przedstawienie baletu 1914 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a w lutym 2015 roku, w Operze Wrocławskiej, premierę Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego.

W kwietniu 2016 otrzymał kolejnego Fryderyka w kategorii „Album roku: muzyka współczesna” za płytę Symphony of Providence Pawła Łukaszewskiego. W listopadzie 2016 roku ponownie poprowadził premierę baletową w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej Chopiniana/Bolero/Chroma, m.in.: z utworem Chroma Joby’ego Talbota w choreografii Wayne’a McGregora oryginalnie wystawionym w Royal Opera House w Londynie.

We wrześniu 2018 roku otrzymał powołanie od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do zainaugurowanej Rady ds. Szkolnictwa Artystycznego, jako jeden z 13 przedstawicieli różnych środowisk twórczych związanych ze szkolnictwem artystycznym.

Z kolei w listopadzie 2018 nominowany był do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej 2018 w kategorii muzyka poważna, za „mistrzowskie wykonanie oratorium Via Crucis Pawła Łukaszewskiego w Operze Wrocławskiej”.

O zastępcy dyrektora ds. artystycznych, dr. hab. Rafale Janiaku:

Kompozytor, dyrygent i pedagog urodzony w 1986 roku. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem profesora Antoniego Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie profesora Stanisława Moryty (2010) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2016 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura, a w roku 2020 – stopień doktora habilitowanego.

W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych wśród nich m.in. I nagrodę I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” w Częstochowie (2008), wyróżnienie na  51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010), a także był półfinalistą Conducting Competition „Donatella Flick” w Londynie (2014). Jest zwycięzcą konkursu na napisanie opery organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi. Jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego przyznało jednogłośnie Grand Prix. Dodatkowo zdobył również laur nagrody publiczności. Premiera opery Człowiek z Manufaktury odbyła się w lutym 2019 roku, a jej wersja plenerowa w maju 2019 na Rynku Włókniarek Łódzkich była wydarzeniem bez precedensu.

Dwukrotnie został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2012), Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009) oraz Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009). W 2018 został laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska”, a także otrzymał prestiżowe stypendium dla wybitnego młodego naukowca przyznane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W sezonie 2013/2014 był asystentem Jacka Kaspszyka, a w sezonie 2012/2013 Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, któremu również miał zaszczyt asystować, współpracując z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie (m.in. Korea Południowa, Hiszpania).

Rafał Janiak regularnie koncertuje z większością polskich orkiestr m.in. Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach oraz Filharmonii Krakowskiej, Łódzkiej, Śląskiej, Bałtyckiej, Lubelskiej, Gorzowskiej, Zielonogórskiej, Podkarpackiej, Opolskiej czy Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.

We wrześniu 2012 Rafał Janiak zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień”, prowadząc koncert z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej,  Podczas kolejnej edycji „Warszawskiej Jesieni” (2013) artysta poprowadził koncert finałowy.

Repertuar artysty obejmuje dzieła symfoniczne, koncertowe, a także oratoryjne. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy, prowadząc premierowe przedstawienie Cosi fan tutte W.A. Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji Don Giovanniego W.A. Mozarta, w 2017 na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie Oniegina Czajkowskiego oraz w 2022 Suor Angelica i Gianni Schicchi Pucciniego (współpraca z UMFC).

Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, dyrygując m.in. Barona Cygańskiego J. Straussa, a także Turandot Pucciniego. Od 2022 roku współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku gdzie dyryguje przedstawieniami Cyrulika sewilskiego Rossiniego.

Od 2017 roku jest kierownikiem artystycznym nowopowstałej Chopin University Chamber Orchestra, z którą odnosi wiele znaczących sukcesów. Zespół ma w swoim dorobku już kilka nagranych płyt, z których najnowsza została nominowana do Nagrody Muzycznej „Fryderyk” (2021). W ostatnim czasie wspólnie występowali podczas tournée po Chinach, dając ponad 20 koncertów (lipiec 2019).

Aktualnie pracuje na stanowisku adiunkta na swojej macierzystej uczelni, pełniąc funkcję dziekana Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej UMFC.

***

Ponadto informujemy, że w repertuarze tej instytucji na sezon 2022/2023 zaplanowane są spektakle, takie jak: Ziemia obiecana Franza von Suppé i Michaela Nymana w choreografii Graya Veredona, Grek Zorba Mikisa Theodorakisa w choreografii Lorki Massine’a, Tryptyk Baletowy: Bolero | Mandragora | Displaced z muzyką Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego i Edwarda Elgara i w choreografii Jacka Przybyłowicza,  Grzegorza Brożka i Joshui Legge’a, Don Kichot Ludwiga Minkusa w choreografii Aleksandra Polubentseva, Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków Bogdana Pawłowskiego w choreografii Witolda Borkowskiego, Kopciuszek Gioacchina Rossiniego w choreografii Giorgia Madii oraz Casanova Antonia Vivaldiego w choreografii Graya Veredona.

Na sezon 2023/2024 Teatr Wielki w Łodzi przygotowuje premiery spektakli takich jak Wieczór baletowy kompozytorów polskich: Kościelec 1909 Wojciecha Kilara / Harnasie Karola Szymanowskiego / Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza pod kierownictwem muzycznym prof. Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego (premiera: październik 2023 roku) oraz balet Romeo i Julia Hectora Berlioza (premiera na rozpoczęcie 27. Łódzkich Spotkań Baletowych).

Więcej informacji: link

Zdjęcie

Na zdjęciu: dyrektor Teatru Wielkiego, prof. dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski i zastępca dyrektora ds. artystycznych, dr hab. Rafał Janiak. Fotografia: Joanna Miklaszewska

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close