Wersja do druku

Udostępnij

W piątek i sobotę 20 i 21 listopada o godz. 19.00 Centrum Teatru i Tańca w Warszawie organizuje online Warszawski Przegląd Tańca 2020. Pierwszego wieczoru odbędą się prezentacje trzech choreografii warszawskich artystów i artystek: Aleksandry Borys (The Dance of Earth&Human&Universe), Łukasza Wójcickiego (Sztuczne Ciało) i Bożny Wydrowskiej (I am going to use this body to become you). Drugiego wieczoru będzie można zobaczyć pracę Marty Ziółek Krew i księżyc.

Transmisje prosto z Garnizonu Sztuki – teatru pozytywnych emocji, gdzie aktualnie przeniesiona została scena Centrum Teatru i Tańca.

Piątek, 20 listopada, godz. 19.00

Link do transmisji na żywo: https://youtu.be/Xafq6ta2FpI

Link do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/367483921223812/

The Dance of Earth&Human&Universeto eksperyment choreograficzny, opierający się na złożoności zależności i współistnienia bytów. W mojej praktyce artystycznej zajmuję się ciałem i jego ruchem. Zakładam jednak, że otoczenie to przedłużenie ciała ludzkiego i vice versa. Ciało, z którym pracuję, to ciało ludzkie, ciało międzygatunkowe, ciało jako Ziemia, ciało jako Układ Słoneczny, ciało jako Wszechświat. Dlatego ruch w mojej praktyce nie jest produkowany przez, ale dzięki fizyczności mojego ciała, jest on komunikowany i przekazywany. Ruch kieruje ciałem, a nie ciało ruchem.

Aleksandra Borys pracuje na polu choreografii, ekologii i kosmologii. Praktyka artystki opiera się na badaniach nad relacją ciała człowieka do Ziemi i Wszechświata, zarówno na poziomie naukowym, jak i kulturowym. Ukończyła studia na kierunku Master of Art and Science w Central Saint Martins w Londynie, Bachelor Contemporary Dance w Codarts w Rotterdamie, oraz Panstwową Szkołę Baletową w Łodzi. Otrzymała Stypendium Twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2014 i 2019 roku na realizację projektu choreograficznego re-Membering, inspirowanego Kaszubskimi Kręgami Kamiennymi. W 2015 roku otrzymała Stypendium Badawcze Grażyny Kulczyk na badania z zakresu art and science.

Solo Sztuczne Ciało dotyczy możliwych i wyobrażonych emanacji ciała Sztucznej Inteligencji. Stawia pytania o przyszłość ciała i rozważa jego brak jako alternatywę na wymazanie kategorii normatywności i nienormatywności. Czy może istnieć ucieleśnione poznanie bez ciała? Czy brak ciała unieważnia jego polityczny wymiar? Łukasz Wójcicki intelektualnie queeruje fizyczność, szukając w swoim białym, heteronormatywnym i sprawnym ciele performatywnych pęknięć. Performer-tancerz, poprzez poetykę języka programowania rozbraja biologiczny wymiar ciała.

Łukasz Wójcicki – niezależny performer, tancerz, choreograf. W latach 2008-18 członek zespołu teatru Komuna/Warszawa. W latach 2013-16 performer i asystent reżyserki Marty Górnickiej w spektaklu Chóru Kobiet RequieMaszyna. Od 2016 roku na stałe współpracuje z Fundacją Strefa WolnoSłowa jako aktor, tancerz i choreograf. Absolwent dwuletniego kursu choreografii eksperymentalnej Choreografia w Centrum kolektywu Centrum w Ruchu i Fundacji Burdąg. W 2020 roku stypendysta m. st. Warszawy i laureat europejskiego programu Europe Beyond Access Taniec i niepełnosprawność. Przekraczanie granic. Interesuje go ciało w kontekstach społeczno-politycznych, choreografia oporu i ruchowo-cielesna dekonstrukcja normatywności.

Tematem pracy I am going to use this body to become you jest ujęcie tożsamości jako przedmiotu nieustannego procesu kształtowania. Solo performans jest efektem improwizacji choreograficznej na poziomie dialogu słownego i ruchowego. Lawirując pomiędzy byciem sobą, byciem innymi oraz byciem z innymi, artystka tworzy realną więź z odbiorcami oraz uwzględnia ich obecność w każdej swojej czynności. Poprzez choreografię, słowo i ruch Bożna zwraca uwagę na ciało, które – kształtowane społecznie – wywiera ogromny wpływ na sferę społeczną. Poprzez ćwiczenie umiejętności rozwijania większych pokładów empatii, celem działania artystki jest rekonstrukcja nawyków odczuwania. Praca jest również wypowiedzią przeciwko perswazji indywidualizmu. Świadomość tego, że wszystko, czym jesteśmy, pozostaje ostatecznie nie nasze – uznaje za wartościowe i kluczowe. Praca I am going to use this body to become you opowiada się po stronie wspólnego błądzenia i migrowania w procesie odkrywania nowych tożsamości, które się tworzą od nowa.

Bożna Wydrowska – artystka wizualna, performerka, choreografka oraz tancerka. Absolwentka Wydziału Sztuki Mediów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz uczestniczka zaawansowanego programu edukacyjnego Choreografia w Centrum 2. W kręgu jej zainteresowań leżą alternatywne praktyki choreograficzne ruchu i głosu. W swojej pracy porusza temat płynnej tożsamości oraz ciała jako społecznie ukształtowanego tworu. Bożna jest również jedną z pierwszych osób, które zapoczątkowały kulturę Ballroom oraz rozpowszechniły taniec Vogue w Polsce. Od 2014 roku należy do międzynarodowej organiacji Royal House of Milan, która współtworzy Ballroom od 1989 roku w Nowym Jorku. Jest ona także inicjatorką Balu u Bożeny – pierwszego wydarzenia w Polsce, które łączy Ballroom z lokalną sceną muzyczną, integrując społeczności z różnych środowisk i kultur. W 2019 roku otrzymała tytuł Mother of Polish Chapter House of Milan oraz stworzyła pierwszą warszawską rodzinę – Kiki House of Sarmata. Performowała m.in. w takich galeriach sztuki jak: Piktogram, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galeria Labirynt w Lublinie, Gdańska Galeria Miejska, BWA we Wrocławiu, Calvert 22 Foundation w Londynie, a także w przestrzeniach teatru, m.in. w Komunie Warszawa, Teatrze Studio, Teatrze Ochoty w Warszawie czy w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.

Sobota, 21 listopada, godz. 19.00

Link do transmisji: https://www.youtube.com/watch?v=k1V8JYWcILM&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2GRv0v13eMoZTQGSv-XSDWvKZZG_jylo4AOL0tYlaYS6CXrH_P2XoRD7Y

Link do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/1776628752504015

Krew i księżyc (czyli o rewolucjach kobiecego ciała kiedyś i dziś)
Performans w 2 aktach

Performans Marty Ziółek przygotowany we współpracy z Joanną Hawrot pierwotnie odbył się w ramach finisażu wystawy W czarodziejską burzę włożę własną duszęw BWA Warszawa. Ponownie performans przyjmie formę osobistego zaklęcia Ziółek, odnoszącego się do historii związanej z czarownicami, relacji do własnego ciała i aktualnych wydarzeń politycznych.

***

Projekt Centrum Teatru i Tańca w Warszawie współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close