Wersja do druku

Udostępnij

Dlaczego czas na C/U? To proste, chcemy pokazać coś, czego zobaczyć nie można. Trzeba tego doświadczyć – zachęca Edyta Kozak, dyrektorka jednego z najważniejszych polskich festiwali sztuki tańca i performansu. Przed nami premierowe spektakle i wiele wydarzeń towarzyszących. Czas na Ciało/Umysł!

 

XVI edycja festiwalu Ciało/Umysł, której motywem przewodnim jest czas i rozmaitość jego aspektów, trwa w najlepsze. Na jesień organizatorzy przygotowali  kilka premier i sporo wydarzeń towarzyszących.

 

Powrót do przeszłości i wizje przyszłości

 

Zaczynamy od przeszłości i zgłębiania pamięci poprzez pracę amerykańsko-brytyjskiej tancerki Ruth Childs, która po raz pierwszy w Polsce zaprezentuje rekonstrukcję trzech solowych prac, stworzonych w latach 60. przez jej ciotkę Lucindę Childs, legendę tańca postmodernistycznego i współzałożycielkę Judson Dance Theater. Ruth nadaje nowe życie sceniczne choreografiom Pastime, Carnation i Museum Piece, które otrzymała niejako w spadku, a prace nad nimi rozpoczęła wspólnie z ciotką. – Dziś, w dobie wszechobecnych dekonstrukcji, remiksów, inspiracji i zapożyczeń, to wyjątkowa okazja, aby zapoznać się z historycznymi oryginałami wybitnej artystki sprzed pół wieku – mówi Edyta Kozak, twórczyni festiwalu Ciało/Umysł. Polska premiera odbędzie się 29 września na dużej scenie STUDIO teatrgaleria, bilety w cenie od 30 do 50 zł.

 

Dzień później zapraszamy na jedyną, w ramach tegorocznej edycji festiwalu Ciało/Umysł, premierę polskiej artystki, czyli More. Morus/Więcej Ramony Nagabczyńskiej, tancerki i choreografki, współzałożycielki Centrum w Ruchu. Taneczne przedstawienie na dwie tancerki powstało w ramach pierwszego sezonu projektu Performing Europe 2020. – W odniesieniu do przyświecającego nam tematu czasu, Ramona posuwa się daleko w jego badaniu. Pyta o wizje przyszłości, o to, czym będzie tożsamość i ciało w nieustannie zmieniającym się świecie, w którym kluczową rolę odgrywają nowe technologie – zdradza Edyta Kozak. Nagabczyńska sprawdza ograniczenia i możliwości ciała, korzystając m.in. ze stylistyki kolażu, horrorów klasy B, beatboxu, a główną strategią twórczą ustanawia powtórzenie, odbicie i symetrię. Premiera w ramach festiwalu Ciało/Umysł już 30 września w STUDIO teatrgaleria w Warszawie. Kolejny spektakl 1 października, bilety na każde przedstawienie kosztują od 30 do 50 zł.

 

Całe życie w tańcu

 

Następnie dwa wieczory (3 i 5 października, godz. 19.00) oddamy w ręce  młodych twórców tańca z Polski i z Węgier, którzy zajmują się refleksją nad czasem w tańcu i sztukach performatywnych, przekładając to na własną praktykę. Pod wspólnym tytułem Exchange: Change trójki artystów – z Polski Aleksandra Bożek-Muszyńska, Aniela Kokosza i Urszula Zerek oraz z Węgier Anna Biczók, Luca Dӧmӧtӧr oraz Lior Lazarot – premierowo zaprezentują swoje prace będące efektem rezydencji artystycznej. Na premierowe przedstawienia organizatorzy zapraszają do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, bilety kosztują 30 zł.

 

Kwestie przyszłości, a zwłaszcza starzenia się przy jednoczesnej próbie utrzymania długowieczności, porusza DANCE ON ENSEMBLE, zespół tancerzy w wieku 40+, postrzeganych jako „taneczni emeryci”. Ich misją jest zapoczątkowanie ogólnoświatowej zmiany, dzięki której choreografie tworzone dla dojrzałych, doświadczonych tancerzy (i wspólnie z nimi) staną się normą, a nie wyjątkiem. Po raz pierwszy w Polsce zaprezentują Water between three hands w reżyserii wybitnego libańskiego twórcy teatralnego Rabiha Mroué. To pierwsza praca zrealizowana przez niego z niemieckimi tancerzami. Zachęcił ich, by w spektaklu zainspirowanym sentencją Here and gone!, używaną przy pracy przez amerykańską legendę postmodern dance, Deborah Hay, wykorzystali własne przeżycia
i doświadczenia z wielu lat scenicznej kariery. Pokaz na festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się 6 października na dużej scenie Studio teatrgaleria, bilety 30-50 zł.

 

O tańcu bez przerwy

 

Niezwykłą gratką dla festiwalowiczów będzie udział w brawurowym wykładzie performatywnym Alexandry Laudo. Niezależna hiszpańska kuratorka bada jedyny w swoim rodzaju społeczny konstrukt, przedmiot zainteresowania tegorocznej edycji festiwalu Ciało/Umysł – czas. Jej wykład An Intellectual History of the Clock zamknie i podsumuje 6 października cykl scenicznych prezentacji. Wykład otwiera konferencję TODAY TOMORROW (premiera na małej scenie STUDIO teatrgaleria). Bilety 30-50 zł.

 

Jednocześnie występ Laudo otworzy 24-godzinną konferencję o performansie i chronopolityce TODAY TOMORROW, orgaznizowaną 7 października w Goethe-Institut w Warszawie. – W trakcie jej trwania teoretycy, artyści, kuratorzy i dziennikarze podsumują festiwal, próbując odpowiedzieć na pytanie, co de facto dzieje się dziś z czasem – zapowiada Edyta Kozak. Nie będzie to jednak standardowa konferencja – w programie prócz wykładów, performanse, dyskusje i prace artystyczne, w tym projekcja wideo-instalacji Standard Time Marka Formanka. Konferencja jest otwarta, a udział w niej bezpłatny. Zapisy na www.evenea.pl.

 

Powrót do Piny Bausch

Organizatorzy zapraszają również do współtworzenia tanecznego performansu, w którym ożywiony zostanie słynny pasaż Piny Bausch. Fundacja imienia legendarnej choreografki powołała projekt NELKEN–line, dzięki któremu jej miłośnicy odtwarzają na całym świecie układ Wiosna, Lato, Jesień, Zima ze spektaklu Nelken (Goździki). Tym razem zatańczymy go wspólnie na Placu Defilad przed STUDIO teatrgaleria 30 września. Zapisy pod adresem www.evenea.pl

 

Wydarzenia towarzyszące

W ramach festiwalu będzie można odwiedzić też Kiosk w Ruchu, interaktywną instalację artystyczną we foyer STUDIO  teatrgaleria w Warszawie. Harmonogram działania Kiosku na 2017.cialoumysl.pl, wstęp wolny. Jesienią zaprezentowane zostaną  również eseje filmowe Thomasa Thorauscha o tańcu i czasie. Bezpłatne pokazy odbędą się w siedzibie Goethe-Institut 9 i 10 października.

 

Festiwal Ciało/Umysł

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator: Nowy Teatr w Warszawie, STUDIO teatrgaleria

Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, SÍN Arts and Culture Centre w Budapeszcie.

Partner festiwalu i konferencji Today Tomorrow: Goethe-Institut

Patronat medialny: Aktivist, Didaskalia, E-teatr.pl, Notes na 6 Tygodni, Radio Dla Ciebie, taniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl, TVP Kultura, Uroda Życia.

Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.

 

Jeszcze więcej tańca

W październiku warto też podejrzeć przy pracy Christinę Ciupke, jedną z rezydentek pierwszego sezonu projektu „Performing Europe 2020”, prowadzonego w Polsce przez Fundację Ciało/Umysł. Niemiecka choreografka, we współpracy z dramaturgiem Igorem Dobricicem zaprosi widzów do obserwowania pracy tancerki. W dostępnej dla widzów przestrzeni performerka będzie budować choreografię opartą na Water Motor autorstwa legendy tańca współczesnego Trishy Brown. W projekcie To dance Ciupke pyta o to, jaki będzie taniec przyszłości. Wstęp bezpłatny. 3-6 października w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

 

Więcej na stronie: www.cialoumysl.pl w zakładce PERFORMING EUROPE.

 

Projekt PERFORMING EUROPE sezon 1

Kurator: Edyta Kozak

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator: Nowy Teatr, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN  

Patronat medialny: TVP Kultura, Radio Dla Ciebie, Aktivist, Taniecpolska.pl, Warszawa.pl, Mowianamiescie.pl

Projekt realizowany przez Fundację Ciało/Umysł w ramach projektu PERFORMING EUROPE 2020 dofinansowanego przez: program Unii Europejskiej Kreatywna Europa – apap (Advancing Performing Arts Project), Miasto st. Warszawa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa

Narodowego.

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close