Wersja do druku

Udostępnij

Z przyjemnością informujemy, że w najnowszym, lipcowym numerze międzynarodowego magazynu „Dance Europe” (219, July 2017), wydawanego w Londynie, opublikowano obszerną recenzję spektaklu Jezioro łabędzie – najnowszego baletu Krzysztofa Pastora, którego premiera odbyła się w maju w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Deborah Weiss jest pod wrażeniem ostatniej produkcji Polskiego Baletu Narodowego – chwali zresztą sam zespół, pisząc o jego dyrektorze, że w ciągu ośmiu lat wychował znakomitych tancerzy, którzy niemal instynktownie rozumieją  specyfikę jego wizji twórczej. Autorka za znakomity pomysł uznaje przyjętą przez Pastora wspólnie z autorem libretta, Pawłem Chynowskim, paralelę między oryginalnym Jeziorem łabędzim a historią rosyjskiej dynastii Romanowów. Kreuje ona zarazem dwie równoległe rzeczywistości/opowieści: osadzoną w realnym świecie XIX-wiecznej carskiej Rosji i oniryczną, rozgrywającą się w sferze marzeń i snów carewicza Mikołaja (Vladimir Yaroshenko). Szczególną uwagę Weiss zwraca na słynne pas de trois, rozgrywające się na carskim dworze z udziałem balerin, Olgi Przeobrażeńskiej i Matyldy Krzesińskiej  (Yuka Ebihara) oraz huzara Wołkowa (Maksim Woitiul), przyjaciela carewicza. Podobne elementy, czerpiące z folkloru, Weiss uznaje za jedne z najbardziej udanych w całym spektaklu – jak osadzony na carskim dworze walc z udziałem późniejszego cara Mikołaja II. Oszałamiający rozmach inscenizacji Pastora autorka porównuje do widowisk telewizyjnych, realizowanych przez BBC, jak Wojna i pokój.

 

Weiss podkreśla także innowacje polskiej interpretacji Jeziora łabędziego – inaczej niż w oryginale, gdzie centralna rola przypisana jest balerinie, w przypadku baletu Pastora uwaga rozkłada się między partie kobiece i męskie, jak w przypadku aktu drugiego, w którym widzowie obserwują trening gwardzistów carewicza – bardzo widowiskowe, emanujące aurą męskości manewry wojskowe. Autorka zwraca również uwagę na oryginalną reinterpretację tańców charakterystycznych,  podkreślając szczególnie partię prowadzącego czardasza Kristófa Szabo. Kończący akt II sen carewicza o księżnicze Alix (Chinara Alizade) w przebraniu łabędzia (będący odpowiednikiem oryginalnego  aktu II – „Białego aktu”) również zasługuje na pochwałę Weiss, która pisze, że Simonetta Lysy (asystenka choreografa, odpowiedzialna za realizację sekwencji tradycyjnych), przygotowała tę część z ogromnym wyczuciem i precyzją.  Docenia również ruchową perfekcję i zgranie łabędziego corps de ballet, zwracając szczególną uwagę na pas de quatre (Aneta Zbrzeźniak, Dagmara Dryl, Yurika Kitano, Ewa Nowak).

 

Akt III z otwierającym balem maskowym Weiss ocenia jako znakomicie ukazujący przemianę Ebihary jako Krzesińskiej – świadomej siebie kobiety, która już wie, jak zadowolić Nikiego i tak też interpretuje ich pas de deux, w którym Krzesińska  w kostiumie czarnego łabędzia nie jest wyrachowaną uwodzicielką (jak w oryginale), ale emanującą erotyzmem partnerką.  Pożegnanie kochanków, gdy Niki uświadamia sobie, że jednak chce poślubić swoją pierwszą miłość i na łożu śmierci otrzymuje przyzwolenie cara Aleksandra III, Weiss interpretuje jako poruszające,  emocjonalne, i bardzo w tym kontekście adekwatne.

 

Epilog baletu Pastora jest według autorki reminiscencją finałowego obrazu Ognistego ptaka, gdy dominuje przepych i ceremonialność. Zauważa, że polskie Jezioro… warto obejrzeć choćby dla tej jednej sceny. Weiss oddaje sprawiedliwość każdemu z wykonawców, doceniając ich indywidualny wkład w choreografię i inscenizację. W podsumowaniu raz jeszcze podkreśla zasadność takiej reinterpretacji Jeziora łabędziego i połączenia w niej z pozoru odległych od siebie rzeczywistości. Zdaniem recenzentki, dzięki kunsztowi choreografa nowy spektakl Polskiego Baletu Narodowego znajdzie uznanie u szerokiej publiczności.

 

Więcej informacji o magazynie: http://www.danceeurope.net/

Więcej o spektaklu:  http://teatrwielki.pl/repertoire/calendar/2016-2017/swan-lake/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close