Dance ICONS – globalna sieć choreografów zaprasza na comiesięczną dawkę tanecznych nowości z całego świata. W maju postacią miesiąca jest hiszpański tancerz i choreograf Nacho Duato. Na stronie newslettera można przeczytać wywiad, w którym artysta opowiedział o swoich inspiracjach i procesie twórczym, jak również o wpływie, jaki wywarli na jego kreacje sceniczne jego pedagodzy i mistrzowie: Martha Graham, Maurice Béjart, Alvin Ailey, Mats Ek i Jiří Kylián. Ponadto, jak co miesiąc, na stronie Dance ICONS można zaczerpnąć wiedzy o aktualnych wydarzeniach w świecie tańca, bieżących naborach na rezydencje, festiwale i stypendia.

Wersja do druku

Udostępnij

DANCE ICONS INTERWIEV

W rozmowie z Veronicą Posth, zatytułowanej The wanting of movement, Nacho Duato opowiedział o swojej ścieżce rozwoju zawodowego, począwszy od nauki tańca w Rambert School w Londynie, poprzez trening w École Mudra w Brukseli i American Dance Center of Alvin Ailey w Nowym Jorku, aż po pracę tancerza w Cullberg Ballet i Nederlands Dans Theater, gdzie zaczął tworzyć pierwsze prace choreograficzne. Osobowości mistrzów, od których miał okazję się uczyć w tych zespołach, ukształtowały jego styl wykonawczy i podejście do choreografii. Twórca porównał także swoją poprzednią pracę z Staatsballet Berlin z obecnym miejscem zatrudnienia w Balecie Michajłowskiego w Sankt Petersburgu. Podzielił się również refleksją na temat swoich inspiracji twórczych i intuicyjnego charakteru procesu kreacji, do którego odnosi się tytułowe określenie: the wanting of movement. Rozmowę z artystą można przeczytać na stronie: http://www.danceicons.org/pages/?p=230424113741


GLOBAL OPPORTUNITIES

Informacje o aktualnych naborach na rezydencje, festiwale, open calle i stypendia. W maju są to między innymi: open calle do LA Dance Film Festival, Ketchikan Dance Festival w Stanach Zjednoczonych, POOL 23 w Niemczech, Moving Body Festival w Bułgarii, a także nabory na rezydencje: Casa Na Ilha Art Residency Program (Brazylia), LAV Artist Residency (Hiszpania) czy Taipei Artist Village “Artist-in-Residence (AIR) na Tajwanie.

Więcej: http://www.danceicons.org/pages/index.php?p=230328192932#1

PREMIERES & EVENTS

Wśród wyróżnionych wydarzeń znalazły się amerykańskie premiery  spektakli wznowionych przez New York’s Gibney Companyu (SARA – chor. Sharon Eyal i Gai Behar, Bliss – chor. Johan Inger) czy musicalu West Side Story w choreografii Justina Pecka, opracowanej dla Houston Ballet. Izraelski artysta Roy Assaf zadebiutuje jako choreograf Ballet BC (Vancouver), gdzie wystawiona zostanie też nowa praca Johana Ingera. Swoje najnowsze kreacje zaprezentują także wschodzący choreografowie Stuttgart Ballet: Vittoria Girelli, Allessandro Giaquinto i Fabio Adorisio. Wspomniane są również premierowe pokazy prac autorstwa Terry’ego Tsanga i Noel Pong w wykonaniu City Contemporary Dance Company w Hong Kongu oraz premiera spektaklu Dorian Ernsta Meisnera i Marco Gerrisa na deskach Dutch National Opera & Ballet w Amsterdamie. Nie zabrakło wzmianki o polskich wydarzeniach, w tym prapremierze Eroica Variations Teda Brandsena w ramach tryptyku baletowego Beethoven i Szkoła holenderska w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego.

Więcej: http://www.danceicons.org/pages/index.php?p=230328192932#2



TRENDING

Sekcja TRENDING zachęca wszystkich zainteresowanych badaniami z zakresu semiotyki ruchu (kinesemioticsdo lektury tekstu Ballet dancers in sensor suits: new research explores how dance is used as a form od communication, opublikowanego na portalu theconversation.com. Artykuł odsłania nowe metody analizy i odczytywania znaczeń ruchu ciała względem innych ciał tańczących, publiczności, przestrzeni, czy obecnych w niej obiektów, opracowywane przez Kinesemiotic Body Group z Loughborough University we współpracy z badaczami University of Bremen i tancerzami English National Ballet. Badania te mają na celu, między innymi, określenie wzorców komunikacji opartej na ruchu oraz wpływu czynników i elementów prezentacji (takich jak kostiumy czy rekwizyty) na percepcję  choreografii czy jakość wykonania określonego ruchu (np. zindywidualizowanej pracy ciała tancerza w wyniku kontuzji).

Link do artykułu:

https://theconversation.com/ballet-dancers-in-sensor-suits-new-research-explores-how-dance-is-used-as-a-form-of-communication-200870?utm_source=The+Dance+Edit&utm_campaign=8fe96d464e-TheDanceEdit20201119_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_71d672be74-8fe96d464e-69727214 

MOVIES AND BOOKS

Polecaną w maju lekturą jest publikacja Democracy Moving: Bill T. Jones, Contemporary American Performance, and the Racial Past autorstwa Ariel Nereson, wydana przez University of Michigan Press w 2022 roku. Badaczka eksploruje w niej sposoby upamiętniania wydarzeń, miejsc i postaci historycznych poprzez sztuki performatywne czy wizualne w różnych społecznościach, w szczególności przyglądając się praktykom kulturowym Afroamerykanów, które odnoszą się do historii niewolnictwa. Książka skupia się na twórczości choreografa Billa T. Jonesa, ukazując tego artystę jako intelektualistę, którego działalność przyczyniła się do głębszego zrozumienia burzliwej historii Ameryki, a także do myślenia o estetyce jako dziedzinie społecznie zaangażowanej i obszarze aktywizmu na rzecz równości i sprawiedliwości społecznej. Autorka omawia w niej zwłaszcza prace Billa T. Jonesa (Serenade/The Proposition100 Migrations, Fondly Do We Hope . . . Fervently Do We Pray), stworzone z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Abrahama Lincolna, ilustrujące możliwości i metody redefiniowania i wyrażania demokracji poprzez ruch oraz ukazujące taniec jako formę historii i historiografii.

Więcej: http://www.danceicons.org/pages/?p=230506223019#4

W tej sekcji znaleźć można też informacje o premierze filmu Creature w reżyserii Asafa Kapadii, opartego na spektaklu English National Ballet pod tym samym tytułem w choreografii Akrama Khana. Spektakl, inspirowany sztuką Georga Büchnera Woyzeck oraz powieścią Mary Shelley Frankenstein, eksploruje tematy porzucenia, wyobcowania i poszukiwania przynależności, wpisując je we współczesne konteksty zmian klimatycznych, pogoni za postępem naukowym i technologicznym, wyzysku czy izolacji.

Więcej: http://www.danceicons.org/pages/?p=230506223019#5

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close