
Dance ICONS logo
Dance ICONS – globalna sieć choreografów zaprasza na comiesięczną dawkę tanecznych nowości z całego świata.
Dance ICONS dostarcza wiedzy o aktualnych wydarzeniach w świecie tańca, bieżących naborach na rezydencje i festiwale, a także o konkursach i stypendiach. Na stronie newslettera można także przeczytać wywiad z postacią miesiąca, którą aktualnie jest amerykańska choreografka Rena Butler. Na maj szykują się aż trzy premiery spektakli w jej choreografii, realizowane przez Parsons Dance w Nowym Jorku (The Hunt), Pacific Northwest Ballet w Seattle (Cracks jako część tryptyku Director’s Choice) i balet Opery w Avignon (This That and the Third w ramach wieczoru United Dances of America).
Wśród nadchodzących wydarzeń wyróżnione zostały dwie premiery, które odbędą się w Polsce w czerwcu: Prometeusz Krzysztofa Pastora (premiera 18 czerwca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej) oraz R+J. Romeo and Juliet Roberta Bondary (premiera 27 czerwca w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu). Na liście wydarzeń znalazły się także trzy majowe nowości polskiej sceny tańca: wieczór baletowy Carmina Burana/Symfonia fantastyczna w Operze Bałtyckiej (premiera: 16 maja); Fly, bird w choreografii Alberto Barletty w Kieleckim Teatrze Tańca (premiera 17 maja) oraz Kopciuszek w choreografii Grzegorza Brożka do muzyki Karola Lipińskiego i Niccolò Paganiniego w wykonaniu tancerzy Opery na Zamku w Szczecinie (premiera 31 maja).
Magazyn poleca także najnowsze publikacje książkowe i produkcje filmowe o tematyce tańca. W tym miesiącu jest to książka Sary Veale Wild Grace: The Untamed Women of Modern Dance (Faber & Faber, Londyn, 2025), poświęcona dziewięciu pionierkom modern dance, a także serial Étoile, opowiadający o kadrze artystycznej dwóch światowej sławy zespołów baletowych w Paryżu i Nowym Jorku.
Zachęcamy do lektury newslettera: Dance ICONS.
TRENDING
Sekcja TRENDING zachęca wszystkich zainteresowanych badaniami z zakresu semiotyki ruchu (kinesemiotics) do lektury tekstu Ballet dancers in sensor suits: new research explores how dance is used as a form od communication, opublikowanego na portalu theconversation.com. Artykuł odsłania nowe metody analizy i odczytywania znaczeń ruchu ciała względem innych ciał tańczących, publiczności, przestrzeni, czy obecnych w niej obiektów, opracowywane przez Kinesemiotic Body Group z Loughborough University we współpracy z badaczami University of Bremen i tancerzami English National Ballet. Badania te mają na celu, między innymi, określenie wzorców komunikacji opartej na ruchu oraz wpływu czynników i elementów prezentacji (takich jak kostiumy czy rekwizyty) na percepcję choreografii czy jakość wykonania określonego ruchu (np. zindywidualizowanej pracy ciała tancerza w wyniku kontuzji).
Link do artykułu:
MOVIES AND BOOKS
Polecaną w maju lekturą jest publikacja Democracy Moving: Bill T. Jones, Contemporary American Performance, and the Racial Past autorstwa Ariel Nereson, wydana przez University of Michigan Press w 2022 roku. Badaczka eksploruje w niej sposoby upamiętniania wydarzeń, miejsc i postaci historycznych poprzez sztuki performatywne czy wizualne w różnych społecznościach, w szczególności przyglądając się praktykom kulturowym Afroamerykanów, które odnoszą się do historii niewolnictwa. Książka skupia się na twórczości choreografa Billa T. Jonesa, ukazując tego artystę jako intelektualistę, którego działalność przyczyniła się do głębszego zrozumienia burzliwej historii Ameryki, a także do myślenia o estetyce jako dziedzinie społecznie zaangażowanej i obszarze aktywizmu na rzecz równości i sprawiedliwości społecznej. Autorka omawia w niej zwłaszcza prace Billa T. Jonesa (Serenade/The Proposition, 100 Migrations, Fondly Do We Hope . . . Fervently Do We Pray), stworzone z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Abrahama Lincolna, ilustrujące możliwości i metody redefiniowania i wyrażania demokracji poprzez ruch oraz ukazujące taniec jako formę historii i historiografii.
Więcej: http://www.danceicons.org/pages/?p=230506223019#4
W tej sekcji znaleźć można też informacje o premierze filmu Creature w reżyserii Asafa Kapadii, opartego na spektaklu English National Ballet pod tym samym tytułem w choreografii Akrama Khana. Spektakl, inspirowany sztuką Georga Büchnera Woyzeck oraz powieścią Mary Shelley Frankenstein, eksploruje tematy porzucenia, wyobcowania i poszukiwania przynależności, wpisując je we współczesne konteksty zmian klimatycznych, pogoni za postępem naukowym i technologicznym, wyzysku czy izolacji.
Więcej: http://www.danceicons.org/pages/?p=230506223019#5