Wersja do druku

Udostępnij

Za tydzień, 24 października (piątek), w Düsseldorfie odbędzie się premiera spektaklu I don’t wanna be a horse w choreografii Anny Piotrowskiej (kierownika zespołu, asystentki kierowników artystycznych Teatru ROZBARK). Spektakl powstał w ramach międzynarodowego projektu Recording fields. Oprócz Teatru ROZBARK w projekcie udział biorą artyści z Niemiec i Francji (trójstronna wymiana kulturalna regionalnego Trójkąta Weimarskiego). Gospodarzem przedsięwzięcia jest Tanzhaus NRW w Düsseldorfie. Bytomską premierę zaplanowano na sezon artystyczny 2014/2015.

 

Na premierowy wieczór składają się trzy spektakle, do których choreografie stworzyli Anna Piotrowska (Polska), Gaëlle Bourges (Francja) oraz Alexandra Waierstall (Niemcy). Wspólnym mianownikiem trzech dzieł jest refleksja nad zmianami, jakie zaszły w świecie przemysłu ciężkiego, a dokładnie w sektorze pracy. Uznany niemiecki muzyk Jörg Ritzenhoff skomponował utwór łączący trzy fragmenty w jednolitą całość. Muzyka inspirowana dźwiękami maszyn przemysłowych czy górniczych, połączona z muzyką elektroniczną stanowi swoiste „field recordings”.

 

I don’t wanna be a horse w choreografii Anny Piotrowskiej to dynamiczny spektakl dla pięciorga tancerzy (Alena Lezhava, Elisa Teodori, Sonia Zini, Jin Hwan Seok, Stefano Silvino) to opowieść o ciele, które w ekstremalnych warunkach fizycznej pracy, głęboko pod ziemią, zapisuje w sobie niezwykłe doświadczenie przekroczenia. Spektakl Anny Piotrowskiej jest próbą zrozumienia, jak zachowuje się ludzkie ciało i psychika pod wpływem zderzenia z przestrzenią kopalni, będącej przecież w pełni wytworem ludzkiej pracy. Co kryje się za ludzką potrzebą eksplorowania podziemi? Uprzedmiotowienie, mechanizacja, proces produkcji – człowiek wpisany w te procesy w namacalnie ograniczonej, fizycznie narzucającej ograniczenia ruchu przestrzeni, staje się główną inspiracją artystki. Zaproponowana choreografia wykorzystuje więc duszną i przytłaczającą aurę kopalnianych wnętrz, by opowiedzieć o dekonstrukcji ciała i kulcie pracy, o zmaganiu z codziennością, ale i wejściu w przestrzeń od codzienności odległej, o sile i młodości, ale i wejściu w schemat czy walce ze standaryzacją.

 

Przemysł włókienniczy jest punktem wyjścia dla kolejnej choreografii składającej się na projekt Recording fields. W pracy Gaëlle Bourges (spektakl dla trzech tancerzy) połączony został materiał autobiograficzny byłych pracowników fabryk włókienniczych z historycznymi odniesieniami do sztuki tkania. Z kolei solowy pokaz Alexandry Waierstall oscyluje wokół tematyki przeciętnego dnia pracy.

 

 

Szczegółowy opis spektaklu Anny Piotrowskiej

 

Recording fields projekt powstał w ramach współpracy „Regionalnego Trójkąta Weimarskiego”,  w regionach Nadrenii Północnej-Westfalii, Nord-Pas de Calais i Śląska, który m.in. promuje wymianę artystów.

 

Tanzhaus NRW Düsseldorf: Prestiżowa, najsłynniejsza instytucja związana z tańcem współczesnym
w Europie. Każdego tygodnia szerokiej publiczności (przeciętnie dochodzi do 2500 odwiedzających co tydzień) prezentowane są spektakle taneczne najlepszych zespołów tańca współczesnego. Prowadzone są warsztaty, seminaria, sympozja. Miejsce to stawia na rozwój tańca współczesnego oferując młodym artystom programy rezydencyjne czy zajęcia pod okiem wybitnych choreografów.

 

Anna Piotrowska: Kierownik zespołu Teatru ROZBARK oraz asystentka kierowników artystycznych. Tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca eferte, założycielka „mufmi” w Warszawie (1995 r. – teatr działa w Klubie DGW). Stworzyła ponad  70 autorskich choreografii i przedstawień. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich  i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych: PolemiQi, Atak przestrzeni, Kierunek,(Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium choreografii, British 4 Polish Dance i in. Laureatka „SoloDuo Dance Festival” (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo. Stypendystka British Council Awards 2004 Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Anna Piotrowska uczestniczyła jako gość w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival (Sztokholm 2007), Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin 2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz, główna nagroda 2007), Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012). Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych m.in. w Szczecinie, Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy. Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz.

 

Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK mieści się w budynku zabytkowej cechowni Kopalni Rozbark, którą założono w 1868 roku. Wydobycie węgla zakończono w 2004 roku, a trzy lata później część zabudowań Kopalni została wpisana do rejestru zabytków. Działalność Teatru ROZBARK opiera się na trzech pionach: działalności artystycznej, edukacyjnej i społecznej. Misją i założeniem Teatru ROZBARK jest tworzenie i propagowanie sztuki tańca współczesnego wzbogaconego o inne formy sztuki ruchu, z którymi chce docierać do dzieci, młodzieży i dorosłych. Kulminacją działań promujących taniec współczesny są kolejne edycje ROZBARK IN MOTION // Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej.

 

I DON’T WANNA BE A HORSE…

 

choreografia: Gaëlle Bourges, Anna Piotrowska, Alexandra Waierstall;

muzyka: Jörg Ritzenhoff;

dramaturgia: Henrike Kollmar;

światło: Ansgar Kluge

kreacja i taniec

(FR) Gaëlle Bourges, Agnès Butet, Camille Gerbeau

(DE) Evangelia Randou,

(PL) Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK: Alena Lazhava, Elisa Teodori, Sonia Zini, Jin Hwan Seok, Stefano Silvino

visual artist & lighting designer: Michał Mackiewicz

produkcja: tanzhaus nrw Düsseldorf (DE)

partnerzy regionalni Trójkąta Weimarskiego: Kraj Związkowy Nadrenia Pólnocna-Westfalia (DE), Region Nord-Pas de Calais (FR) i Województwo Śląskie (PL)

współpraca: Centre Chorégraphique National de Roubaix Nord-Pas de Calais / Ballet du Nord Olivier Dubois (FR) i Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK (PL)

projekt finansowany ze środków Ministerin für Bundesangelegenheiten, Europa und Medien

i Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes NRW

patronat – KOPALNIA GUIDO

 

 

www.teatrrozbark.pl

www.tanzhaus-nrw.de

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close