
Teatr Limen Butoh „Kanabasis”. Fot. Yassiek/Janusz Matuszewski.
W nowej siedzibie w Domu Kultury Kadr rusza projekt Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019. Jest to inicjatywa 18 warszawskich organizacji pozarządowych, skupiających ponad 70 artystów i artystek, którzy przez 3 lata będą prezentowali swoją twórczość w ramach jednego miejsca. Dyrektorkami CST będą Paulina Święcańska (Fundacja Artystyczna PERFORM) i Agata Życzkowska (Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’).
W ramach programu prezentacji, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, będzie przedstawiać szerokie spektrum tańca współczesnego. W 2017 roku spektakle będą się odbywały w każdy poniedziałek od września do grudnia. W kolejnych latach program będzie rozbudowywany o inne działania, takie jak edukacja, animacje, teoria i krytyka tańca. Na otwarcie 18 września zaprezentowane zostaną dwa spektakle organizatorów projektu: ABSOLUTELY FABULOUS Dancers/HOTELOKO movement makers (godz. 19.00) oraz Biały KWADRAT na czarnym tle/Paulina Święcańska (godz. 20.00).
***
Próby stworzenia w Warszawie stałego miejsca dla tańca sięgają 1933 roku i inicjatywy m.in. wszechstronnej choreografki Tacjanny Wysockiej, primabaleriny Teatru Wielkiego, Haliny Szmolcówny i wybitnej tancerki ekspresjonistycznej, Poli Nireńskiej. Mimo to, przez kolejne dziesięciolecia takie miejsce nie powstało. Po przemianie ustrojowej w 1989 roku zaktywizowało się środowisko tańca współczesnego. Powstały m.in. takie festiwale, jak Festiwal Ciało/Umysł, Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji ROZDROŻE, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania, Warsaw Dance Days, Festiwal „Warsaw FLOW”, Międzynarodowy Festiwal Improwizacji Tańca SIC!. Dzięki inicjatywie środowiska tanecznego zarówno warszawskiego, jak i ogólnopolskiego, został powołany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Instytut Muzyki i Tańca, który obecnie prowadzi Scenę Tańca Studio – regularny projekt prezentacji tańca w Teatrze Studio.
Począwszy od 2001 roku, powstało wiele organizacji pozarządowych, które realizowały próby stworzenia stałego miejsca i regularnej prezentacji artystów tańca. Powstały m.in. takie miejsca, jak Centrum w Ruchu, Warsaw Dance Department, LUB/LAB, Komuna//Warszawa. Realizowane był projekty prezentujące warszawskich artystów, takie jak Warszawska Scena Tańca, Warszawska Platforma Tańca, Aktywizm tańca w Nowym Teatrze czy projekt pilotażowy Centrum Sztuki Tańca w Mazowieckim Instytucie Kultury. Wszystkie te działania doprowadziły do miejsca, w którym jesteśmy, przez trzy kolejne lata taniec współczesny będzie miał swoją stałą siedzibę w Domu Kultury Kadr pod nazwą Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019. Nowy Dom Kultury Kadr o powierzchni prawie 7000 m2, który posiada wiele przestrzeni stworzonych dla tańca, ale też wiele przestrzeni nieoczywistych, performatywnych – jest idealnym miejscem na skupienie wielu różnych form tańca współczesnego w jednym punkcie miasta i prezentację najmocniejszych stron warszawskiego środowiska tanecznego.
Oto pełna lista organizacji, dzięki którym powstała ta inicjatywa:
1. Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers
2. Fundacja Artystyczna PERFORM / Festiwal Warsaw Flow
3. Centrum w Ruchu
4. Fundacja Burdąg
5. Fundacja Ciało/Umysł – Festiwal Ciało/Umysł
6. Fundacja Ciało się
7.Fundacja Movementum
8. Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna
9. Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca
10. Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania
11. Fundacja Sztuka i Współczesność
12. Fundacja Sztuki Tańca
13. Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF
14. Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh
15. Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO
16. Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne/ TukaWach
17. Stowarzyszenie Strefa Otwarta/ Warszawski Teatr Tańca
18. Stowarzyszenie Sztuka Nowa
Lista ta może się nadal poszerzać o nowe warszawskie organizacje, a także osoby i artystów niezależnych działających w tej dziedzinie sztuki.
Dyrektorkami CST będą Paulina Święcańska i Agata Życzkowska.
***
PROGRAM 2017: Prezentacje artystyczne
W ramach programu, CST, będzie przedstawiać szerokie spektrum tańca współczesnego: znajdą się tu zarówno improwizacje taneczne, spektakle oparte na strukturze, prace instalacyjne, spektakle interdyscyplinarne, performanse. Po każdym spektaklu odbędzie się rozmowa artystów z widzami. W 2017 roku spektakle będą się odbywały w każdy poniedziałek od września do grudnia. W kolejnych latach program będzie rozbudowywany o inne działania, takie jak edukacja, animacje, teoria i krytyka tańca.
Program w 2017 roku podzielony jest na dwa cykle: MORZE MOŻLIWOŚCI oraz OKO CYKLONU.
MORZE MOŻLIWOŚCI
Prezentacje przedstawiane w tym cyklu będą obrazowały różne praktyki i różne podejście do tańca współczesnego. Spektakle z tego cyku będą prezentowały propozycje z różnym podejściem do technik tańca współczesnego, także premiery, spektakle artystów debiutujących w dziedzinie tańca współczesnego i performansu lub artystów uznanych współpracujących z artystami o krótszym stażu, spektakle i instalacje dla dzieci.
OKO CYKLONU
Centrum burzliwych wydarzeń. Centrum ważnych spraw. Centrum czasem niebezpieczne, szokujące, zadziwiające. Spektakle prezentowane przez artystów w tym cyklu podejmują ważne tematy na bardzo różne sposoby. Artyści używają improwizacji, budują napięcie z mikroruchów, korzystają z narzędzi performatywnych, łączą różne style taneczne, różne dziedziny sztuki: taniec/teatr/film/muzyka/sztuki wizualne – korzystają z wideo, budują instalacje lub działają na pustej przestrzeni. Jedno łączy spektakle tych artystów: są jak oko cyklonu – podejmują wątki ważne, burzliwe, czasem niebezpieczne, ekstremalne, choć bardzo bliskie każdemu.
Start projektu: 18 września 2017
Prezentujemy we wrześniu 5 spektakli tanecznych z różnych technik
Dyskutujemy o tańcu w ramach rozmów po spektaklach
Od października do grudnia jesteśmy w każdy poniedziałek w Domu Kultury Kadr
18 września 2017, poniedziałek/OTWARCIE
W ramach cyklu MORZE MOŻLIWOŚCI podczas jednego wieczoru zostaną zaprezentowane dwa spektakle otwierające projekt w 2017 roku, które zaprezentują dwie organizacje pozarządowe NGO. Są to Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’/HOTELOKO movement makers oraz Fundacja Artystyczna PERFORM, które realizują projekt Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019. Obie organizacje działają w dziedzinie tańca współczesnego, jednak wykorzystują inne strategie oraz inne metody pracy.
MORZE MOŻLIWOŚCI
godz. 19.00: ABSOLUTELY FABULOUS Dancers/ HOTELOKO movement makers/ Wojciech Grudziński / Magdalena Przybysz /Agata Życzkowska / prezentacja organizatorów: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Koncepcja: Magdalena Przybysz z Kosmosu
Choreografia: Magdalena Przybysz z Kosmosu / Wojciech Princessa Grudziński
Reżyseria i dramaturgia: Agata Star Życzkowska
Koncepcja stylistyczna / reżyseria świateł / zdjęcia: Anna Świetlana Ciupryk
Występują: Agata Star Życzkowska, Magdalena Przybysz z Kosmosu, Wojciech Princessa Grudziński Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Premiera: czerwiec 2017
Partnerzy: Prom Kultury Saska Kępa / Teatr Baza / Fundacja Burdąg / Centrum w Ruchu / Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Czas trwania: 60 miut
Trailer: https://youtu.be/2gbJi6RU8XY
Aktorka, tancerz i choreografka wspólnie przyglądają się swoim korzeniom i historii, podejmują temat edukacji i tożsamości, zastanawiają się, co dodaje im skrzydeł, a co je podcina. A to wszystko w rytmach muzyki lat 80., krakowiaka i muzyki klasycznej.
Trio Absolutely Fabulous Dancers odpowiedzi i inspiracji szuka w przeszłości, historii Polski, w ruchu codziennym, pamięci ciała i narzędziach performatywnych. W ten sposób artyści z HOTELOKO movement makers budują swój niepowtarzalny, absurdalny, nieco freakowy styl taneczny, który burzy wszelkie stereotypy i oczekiwania dotyczące tego, jaki powinien być tancerz czy tancerka. Zadają sobie pytania: Co nas ukształtowało? Dokąd zmierzamy? Czy ktoś wie, jak wyglądałoby nasze życie, gdyby nie narzucona nam z góry edukacja, przez którą musieliśmy przebrnąć? Czy, aby iść dalej, musimy się obudzić i oduczyć wszystkiego, czego najpierw musieliśmy się nauczyć? Czy można na nowo odnaleźć spokój, mimo historii zataczającej kolejne, to samo koło?
godz. 20.00: Biały KWADRAT na czarnym tle/ Paulina Święcańska/ prezentacja organizatorów: Fundacja Artystyczna PERFORM
Koncepcja i choreografia: Paulina Święcańska
Taniec: Aleksandra Osowicz, Paulina Święcańska, Paweł Konior
Muzyka na żywo: Jakub Dykiert
Reżyseria świateł: Roman Woźniak
Premiera: kwiecień 2017
Czas trwania: ok. 40 minut
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=CCSzZ-t02dY
Spektakl improwizowany w przewrotny sposób nawiązuje do obrazu Kazimierza Malewicza, który został uznany za pierwsze dzieło nieprzedstawiające „Czarny kwadrat na biały tle”. Spektakl w swoich założeniach koncepcyjnych porusza się w czystej formie wizualnej, opierając na ruchu z pogranicza teatru fizycznego, improwizacji kontaktowej, Ruchu Autentycznego oraz improwizacji, a także intuicyjnych partyturach (scores) związanych ze zbiorem skojarzeń dotyczącym tematu pustki i zapełnienia. Dodatkowym partnerem do ruchu jest muzyka na żywo, która uzupełnia, a często uwypukla temat, improwizację i jej wariacje. Powstające pomiędzy elementami dzieła scenicznego napięcie tworzy natomiast specyficzny świat, w którym osadzeni są abstrakcyjni bohaterowie bez kontekstu czasu i materii.
Po dwóch spektaklach organizatorzy zapraszają na spotkanie artystów z widzami
Spotkanie prowadzi: Hanna Raszewska-Kursa
Bilety 10 zł/ dostępne w kasach i na stronie Domu Kultury Kadr: http://www.dkkadr.waw.pl/
***
Kolejne spektakle:
25 września 2017
MORZE MOŻLIWOŚCI: godz. 18.00 / Scores: Partytury/ Agnieszka Kryst
OKO CYKLONU: godz. 19:30/ Europa. Śledztwo/ Magda Jędra/ Weronika Pelczyńska/ Iza Szostak
26 września 2017
OKO CYKLONU: godz. 19.00/ Bataille i świt nowych dni/ Anna Godowska / Sławek Krawczyński
Adres:
Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Siedziba: Dom Kultury Kadr
ul. Rzymowskiego 32
02-697 Warszawa
Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers
Partner projektu: Dom Kultury Kadr
Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa
Patronat medialny: taniecPOLSKA.pl, e-teatr, TVP Kultura, RDC, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR
Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Program na kolejne miesiące oraz więcej informacji będą dostępne na stronach:
O dyrektorkach CST:
PAULINA ŚWIĘCAŃSKA – choreografka / pedagożka / kulturoznawczyni / menadżerka kultury
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki, Uniwersytetu Zielonogórskiego studiów I stopnia na kierunku Animacja Kultury i Sportu. Pedagog Instruktor Tańca Współczesnego uznany przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie – studia II stopnia na kierunku Kulturoznawstwo oraz kinetografii Rudolfa Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Menadżer Kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego – Produkcja Teatralna. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Art Stations Foundation w Poznaniu (program Stary Browar Nowy Taniec). Autorka tekstów i referentka międzynarodowych publikacji naukowych na temat tańca w Pradze, Bilbao i Lisbonie. Doświadczenie i praktykę zawodową zdobywała również na międzynarodowych festiwalach i coachingach w całej Europie, a także w Izraelu, Brazylii, Indiach, Rosji, Ukrainie, Turcji, Australii, Indonezji, USA i Japonii.
Jako choreografka do tej pory stworzyła 20 choreografii autorskich m.in. Wariacje na temat jedzenia, Hybryda, Motyle 2046, Doskonała para, Surogaci, ENEMY, Drzewo życia, które były pokazywane na polskich i zagranicznych festiwalach. Mocno zaangażowana w animację miasta Warszawy zarówno jego przestrzeni, jak i mieszkańców żywą i bezpośrednią sztukę poprzez m.in. kuratorka tańca Festiwalu Warszawskiej Sztuki Niezależnej Re:wizje 2008-2012, współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016, organizatorka pierwszego w Polsce Festiwalu Kontakt Improwizacji Warsaw Flow w latach 2017, współorganizatorka Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w latach 2016-2019. Paulina Święcańska jest również prezeską Fundacji Artystycznej PERFORM, która realizuje projekty artystyczne, społeczne i edukacyjne, pracując z artystami różnych kierunków i profesji. W pracy zawodowej wykorzystuje takie techniki, jak: Contact Improvisation, Authentic Movement, improvisation, bodywork, animal flow, space composition, physical theatre, ecstatic dance.
AGATA ŻYCZKOWSKA – aktorka/performerka/reżyserka/producentka
Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001). Jest prezeską Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’, członkinią prezydium Komisji Dialogu Społecznego ds. Tańca przy Biurze Kultury w Warszawie oraz współorganizatorką projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2016-2019. Od początku związana z teatrem fizycznym w działaniach na pograniczu teatru, tańca i performansu: brała udział w wielu warsztatach z uczniami Jerzego Grotowskiego (Eugenio Barba: Odin Week, ISTA; Abani Biswas: Milon Mela; Jairo Cuesta i James Sloviak: New Word Performance Laboratory; Bruce Myers i Toshi Tsuchitor: aktorzy Petera Brooka; Raúl Iaiza: Teatro La Madrugada z Mediolanu) oraz warsztatów improwizacji kontaktowej m.in. Ray Chung. Przez kilka lat była aktorką Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Przez 4 lata wydawała magazyn i była redaktor naczelną pisma społeczno-kulturalnego RAZEM. Świat w naszych oczach(2003-2007). Pod skrzydłami Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ zrealizowała projekt performatywny pt. Turista w ramach Festiwalu Warszawa Centralna Migracje we współpracy z Teatrem Dramatycznym w Warszawie. Była współproducentką i reżyserką castingu obsady polskiej wersji spektaklu The Show Must Go On – chor. Jérôme Bel /Teatr Dramatyczny w Warszawie (2011), w którym brała także udział jako producentka i performerka. Wyreżyserowała spektakl taneczny: Dziady w choreografii Beaty Wojciechowskiej w ramach Warszawskiej Sceny Tańca 2012. Uczestniczyła w projekcie Family Affair włoskiego kolektywu ZimmerFrei jako performerka w ramach Warszawskiej Sceny Tańca 2015. Przez kilka lat współpracowała z Fundacją Ciało/Umysł jako koordynatorka Festiwalu Ciało/Umysł oraz Warszawskiej Sceny Tańca: zrealizowała m.in. jako producentka projekt You KANT Dance w choreografii Magdaleny Przybysz. Od 2011 roku prowadzi Teatr HOTELOKO, który obecnie współtworzy z Magdaleną Przybysz i Wojciechem Grudzińskim jako HOTELOKO movement makers. Pod skrzydłami HOTELOKO zrealizowała jako producentka, aktorka i performerka kilkanaście projektów m.in. spektakl teatru fizycznego pt. Pracownia Ludica nr 2 we współpracy z hiszpańską grupą Enczima Teatro (2011) oraz dwa performansy selfe (2014) i jutro: urodziny (2015) we współpracy z niemieckim artystą Thomasem Harzemem. Ponadto wyreżyserowała dwa performansy z młodzieżą o charakterze artystyczno-społecznym: nowe wyzwolenie (2015) oraz Syrena herbem twym zwodnicza/RZECZ O WOLNOŚCI (2016). Jest autorką koncepcji i reżyserką performansu frau mujer femme w choreografii Magdaleny Przybysz (2016) oraz autorką dramaturgii i reżyserką dwóch performansów w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz: #moiprzyjacieletancza i ABSOLUTELY FABULOUS Dancers.