W dniach 10–19 maja w kinach siedmiu polskich miast, a następnie od 21 maja do 3 czerwca online (na mdag.pl), odbywa się 21. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity – największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce. „W relacji ze światem” to hasło przewodnie tegorocznej edycji festiwalu. Organizatorzy niezmiennie stawiają na różnorodność tematów, dlatego w programie znów nie zabrakło tanecznych tytułów. W tym tygodniu w kinach w Warszawie, w Gdyni i we Wrocławiu można obejrzeć film Obsesja Światła (Obsessed with Light) w reżyserii Zevy Oelbaum i Sabine Krayenbühl (USA, Niemcy, Francja, 2023), poświęcony twórczości Loïe Fuller.

Wersja do druku

Udostępnij

O filmie Obsesja światła

Pamiętajmy, że przed Isadorą Duncan była Loïe Fuller. Ta amerykańska tancerka, pionierka tańca współczesnego,  choreografka, aktorka, producentka, pisarka, modelka i wynalazczyni była rewolucjonistką swoich czasów. Zanim stała się światowej sławy gwiazdą i ucieleśnieniem stylu art nouveau, występowała z Buffalo Billem. Dzięki wyszukanej, efemerycznej sztuce, eksperymentom z oświetleniem i z oszałamiającymi kształtami, które zmieniały dotychczasowe postrzeganie abstrakcji, stworzyła nowy rodzaj spektaklu, wykorzystujący taniec, tkaninę, ruch i światło.

Film Obsesja światła przedstawia artystkę, która zyskała sławę na własnych warunkach: nie wstydziła się swojego ciała i otwarcie mówiła o seksualności. To dokumentacja zdumiewającego wpływu, jaki jej twórczość wywarła na współczesną kulturę, w tym na takich artystów jak: Taylor Swift, Bill T. Jones, Shakira, William Kentridge czy Red Hot Chili Peppers i wielu innych.

Daty i godziny seansów w poszczególnych miastach można sprawdzić na stronie: https://mdag.pl (po kliknięciu w zakładkę, wyborze konkretnego miasta i filmu).


Taneczne akcenty znalazły się także w MDAG Vision – sekcji wirtualnych doświadczeń, towarzyszącej programowi filmowemu festiwalu. Na wystawę, prezentowaną w Państwowym Muzeum Etnograficznym, składa się sześć doświadczeń, które łączą różne media i przyjmują punkt widzenia odmiennych kultur, w rezultacie czego tworzą angażujące narracje.

Doświadczenia wykorzystują najnowsze technologie do zaangażowania wszystkich zmysłów w refleksje nad fundamentalnymi problemami dzisiejszego świata – od naszej niejednoznacznej relacji z naturą po istotę relacji międzyludzkich. Od podróży w głąb amazońskiej puszczy, przez obserwację tradycyjnego japońskiego tańca, aż po wyprawę do wyimaginowanych krain ludzkiego umysłu.

Close Hany Umedy to konfrontacja z niejednoznaczną pozycją współcześnie uprawianego, tradycyjnego tańca jiutamai. Japońska tancerka funkcjonuje na Zachodzie jako obiekt wizualny, zamknięty w orientalizujących kategoriach wyznaczanych nie tylko przez spojrzenie mężczyzny, ale również przez spojrzenie białego. Hana Umeda podejmuje próbę odzyskania sprawczości i podmiotowości dla siebie i dla całej wielopokoleniowej wspólnoty tancerek jiutamai. Oddaje im głos, za pomocą którego intymne zwierzenie i ukryta w tańcu trauma kobiet jest wypowiedziana wprost. Taniec jest jak nieme wyznanie, ale równocześnie jego tradycyjna forma to knebel założony na usta. Środek własnej ekspresji może równocześnie być środkiem represji ze strony patriarchalnego społeczeństwa.

Więcej: https://mdag.pl/21/pl/warszawa/event/Sekcja-doswiadczen-VR—VR

Kadr z „Close” Hany Umedy. Fot. materiały promocyjne organizatorów 21. edycji Millennium Docs Against Gravity

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close