We wrześniu 2020 w siedmiu miastach odbywa się 17. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity – największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce. Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 4-18 września w Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Katowicach, Bydgoszczy, Lublinie i Poznaniu (daty w poszczególnych miastach mogą się nieznacznie różnić). „Z czułości do świata” to hasło przewodnie festiwalu. W programie widzowie znajdą filmy odnoszące się do najbardziej aktualnych problemów współczesnego świata. Co roku organizatorzy festiwalu stawiają na różnorodność tematów, dlatego nie brakuje tytułów o polityce, społeczeństwie, psychologii, nauce, sporcie, sztuce, architekturze i modzie. W nurcie filmów o sztuce znalazły się także filmy o tańcu: Cunningham. Choreograf współczesności w reżyserii Alli Kovgan, Euforia istnienia w reżyserii węgierskiej tancerki Réki Szabó oraz A gdyby to była miłość w reżyserii Patrika Chica. Pierwszy z nich portretuje sylwetkę legendarnego innowatora tańca, drugi – ukazuje spotkanie trzech kobiet-tancerek różnych pokoleń (najstarsza ma 90 lat) przy pracy nad wspólnym performansem, z traumą rodzinnej historii naznaczonej Holocaustem, trzeci to przetransponowany na język filmu spektakl Gisèle Vienne (znanej polskim widzom z Festiwalu Malta) Crowd wraz z ukazaniem kulisów trasy z tą widowiskową propozycją, eksplorującym rejwową scenę lat 90. Publikujemy szczegółowe informacje o filmach wraz z trailerami.
UWAGA! Nie wszystkie filmy o tańcu będą pokazywane w każdym mieście. Zachęcamy do sprawdzenia programu na stronie festiwalu: https://mdag.pl/17/pl/
O filmach:
Cunningham. Choreograf współczesności
Merce Cunningham to ikona naszych czasów. Legendarny amerykański tancerz i jeden z największych choreografów XX wieku, okrzyknięty w 2000 roku przez „The Guardian” największym żyjącym choreografem na świecie, był rewolucjonistą i wizjonerem na miarę Wacława Niżyńskiego. Cunningham jest uważany za rebelianta, który fundamentalnie odmienił zasady współczesnego tańca, uwolnił go od tradycyjnej zależności od muzyki i wniósł element przypadku i improwizacji. Na trwałe zmienił też relacje między muzyką, ruchem i rytmem. Przeniósł wielowymiarowość spektaklu tanecznego na inny poziom, wywierając ogromny wpływ na współczesnych twórców. Choć zmarł 10 lat temu, jego ślad widoczny jest do dziś.
Tworzył sztukę, którą trudno jest opisać słowami – jak sam twierdził, trzeba jej doświadczyć i o tym właśnie opowiada ten film. Obserwujemy rozwój artystyczny Cunninghama: od trudnych początków w Nowym Jorku w latach 40. XX wieku, poprzez współpracę z kompozytorem Johnem Cage’em i trasy koncertowe z jego udziałem, aż po szczyt jego kariery jako choreografa. Fragmenty pokazywanych w 3D spektakli Cunninghama i jego choreografii zrealizowanych z Cunningham Company przeplatane są materiałami archiwalnymi oraz wywiadami z artystą. Obserwujemy ewolucję artystyczną Cunninghama w ciągu trzech dekad, a dzięki technice 3D zanurzamy się w precyzyjnych rytmach i dynamicznych ruchach artysty. Podróżujemy przez życie, sztukę i filozofię legendy awangardy na miarę Roberta Rauschenberga, Briana Eno, Jaspera Johnsona czy wieloletniego życiowego partnera Cunninghama – Johna Cage’a. „Nie opisuję swojej sztuki. Po prostu ją robię” – twierdził Cunningham. Ten film pokazuje nam dokładnie, czego dokonał.
czas trwania: 89 min
kraj/rok: Niemcy, Stany Zjednoczone, Francja /2019
reżyseria: Alla Kovgan
zdjęcia: Mko Malkhasyan
produkcja: Helge Albers, Ilann Girard / Achtung Panda! Media GmbH, Arsam International
wybrane festiwale i nagrody: 2019 – MFF Toronto, 2019 – MFF London, 2019 – FF Nowy Jork
Euforia istnienia
To wyjątkowe spotkanie wrażliwości trzech kobiet. Éva Fahidi była 18-letnią węgierską dziewczyną, kiedy jej rodzina trafiła do Auschwitz, a 49 krewnych straciło życie. Réka Szabó, reżyserka i tancerka, kilka dekad później przeczytała jej historię w książce The Soul of Things i zaprosiła ją wraz z Emese Cuhorkę, młodą tancerką, do wspólnego projektu. Zadanie – zatańczenie w spektaklu – było dla 90-letniej Évy wymagające. Oprócz intymnej atmosfery, w filmie poruszająca jest niezwykła choreografia, pokonująca bariery wieku, możliwości i doświadczeń.
Z pozoru w filmie obserwujemy przygotowania do performansu Sea Lavender or The Euphoria of Being, ale tak naprawdę śledzimy budującą się więź między kobietami. Wspomnienia z przeszłości starszej bohaterki stają się emocjonalnym pomostem między pokoleniami. Symboliczny powrót ukochanej siostry, która zginęła w Auschwitz, i w którą w pewnym momencie wciela się Emese, jest dla Évy ogromny przeżyciem. To właśnie sztuka pozwala rozkwitnąć przyjaźni, ale też przeżyć w pełni traumę noszoną przez dziesiątki lat w głębi serca.
czas trwania: 88 min
kraj/rok: Węgry /2019
reżyseria: Réka Szabó
zdjęcia: Claudia Kovács
produkcja: Sara László, Marcell Gero, Réka Szabó / Campfilm, The Symptoms
wybrane festiwale i nagrody: 2019 – MFF Locarno, 2019 – IDFA Amsterdam, 2019 – MFF Vancouver
A gdyby to była miłość
15 młodych tancerzy o różnych osobowościach, pochodzeniu i zamiłowaniach jest w trasie ze spektaklem Crowd – epickim utworem Gisèle Vienne, eksplorującym rejwową scenę lat 90. ubiegłego wieku. To wypełnione muzyką techno i powtarzającymi się ruchami sceniczne spotkanie 15 przepełnionych energią ciał jest entuzjastycznie przyjmowane przez widownię. Tancerze podróżują od teatru do teatru, a reżyser dokumentuje ich pracę na scenie i podczas prób a także niecodzienne intymne relacje, jakie się między nimi tworzą. Poprzez zainscenizowane rozmowy między wykonawcami poznajemy historię bohaterów spektaklu, którzy stają się na równi bohaterami filmu: trans chłopiec, nazista, który pragnie młodego geja, dziewczyna zainteresowana ludźmi o niecodziennym wyglądzie i kobieta, która wyzwala w sobie dziką seksualność. Film staje się przedłużeniem sceny, zamieniając się w porywający, oświetlony neonami portret młodej, międzynarodowej trupy. Badając problem wyobcowania, hiper-zmysłowości, emocjonalnej przemocy, czułości i seksualności, reżyser tworzy transgresywny film o niezwykłej wizualnej i emocjonalnej intensywności.
czas trwania: 82 min
kraj/rok: Francja /2020
reżyseria: Patric Chiha
zdjęcia: Jordane Chouzenoux
produkcja: Charlotte Vincent/ Aurora Films
wybrane festiwale i nagrody: 2020 – MFF Belin