Wersja do druku

Udostępnij

Na zakończenie Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł w Warszawie w Teatrze Powszechnym odbędzie się dwukrotna prezentacja projektu Atlas Warszawa według koncepcji portugalskich artystów (Ana Borralho, João Galante).

 Punktem wyjścia ich pracy  były słowa niemieckiego artysty, twórcy teorii rzeźby społecznej i działacza społecznego Josepha Beuysa: „jesteśmy rewolucją” i „wszyscy jesteśmy artystami”. Aby teatr na nowo zaangażować w polityczną przestrzeń, scenę zapełnia stu mieszkańców Warszawy, specjalnie wybranych do projektu. Wspólnie tworzą barwny, odzwierciedlający złożoność tkanki społecznej miasta pejzaż różnych profesji, postaw i poglądów. To zaczyn cichej rewolucji.

 

Spektakl powstał z inspiracji dziecięcą piosenką: „Jeśli jeden słoń przeszkadza wielu ludziom, dwa słonie przeszkadzają dużo bardziej, jeśli dwa słonie przeszkadzają wielu ludziom, trzy słonie przeszkadzają dużo bardziej…” Podczas widowiska performerzy chodzą po scenie jak po wybiegu, wypowiadając dziecięcą formułę dodając wykonywaną przez siebie profesję. „Jeśli czterech artystów wizualnych przeszkadza wielu osobom, to pięciu artystów wizualnych przeszkadza dużo bardziej”. Scena powoli zapełnia się, a z pojedynczych jednostek tworzy się bezpośrednia, inkluzywna i niehierarchiczna wspólnota, niosąca w sobie potencjał zmiany społecznej.

 

Ana Borralho i João Galante poznali się podczas studiów sztuk wizualnych i współpracowali regularnie w słynnej portugalskiej grupie teatru fizycznego Olho. Swoje własne projekty performatywne, instalacje, fotograficzne, muzyczne i sztuki wideo realizują wspólnie od 2002 r. Problemami często przez nich poruszanymi w sztuce są relacje: ciało/umysł, prywatne/publiczne, jednostka/społeczeństwo, polityka społeczna i gender. Od 2004 r. ich prace pokazywane były na międzynarodowych festiwalach na całym świecie. Są założycielami nie-muzycznego zespołu Jimmie Durham, stowarzyszenia casaBranca, dyrektorami artystycznymi i kuratorami festiwalu The live art w Verão Azul i festiwalu muzyki elektronicznej Electrolegos. Żyją i pracują w Lizbonie i Lagos. Po raz pierwszy pokazują swoją pracę w Polsce.

 

Prezentacja w dniach 27-28 września o godz. 19.00.

 

Natomiast w niedzielę 28 września o godz. 16.00 w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta zaplanowano pokaz interdyscyplinarnego projektu 600 steps, do którego realizacji turecki kolektyw artystów TALDANS (Filiz Sızanlı i  Mustafa Kaplan) zaprosił polskich performerów: Izę Szostak, Karola Tymińskiego, Zorkę Wollny, Wojtka Ziemilskiego, oraz tureckiego architekta Kürsada Özdemira. 600 steps to praca autotematyczna – organiczna kolaboracja i nawiązywanie stosunków podczas dwóch rezydencji: w Stambule i w Warszawie. Projekt opiera się na instynktownym wchodzeniu w tkankę miejską, gdzie każdy artysta pracuje innym warsztatem, oraz na badaniu własnego zetknięcia z miastem i pamięcią. Artyści pracowali najpierw indywidualnie, wykorzystując swoje dotychczasowe doświadczenie w reagowaniu na przestrzeń miejską, społeczną i artystyczną Stambułu i Warszawy. Następnie szukali rozwiązań, które pozwoliły im pracować wspólnie w studio. W wyniku współpracy powstał plac zabaw w przestrzeni publicznej złożony z działań performatywnych i instalacji skonstruowanych z obiektów znalezionych, przez który każdy widz może przejść własną ścieżką. WSTĘP WOLNY.

 

TALDANS został założony w Stambule przez Mustafę Kaplana i Filiz Sızanlı w 2003 r. Nazwa wzięła się od skrótu nazwy Theater Research Laboratory (TAL), działającego przy Teatrze Miejskim w Stambule, w którym

Mustafa Kaplan prowadził poszukiwania ruchowo-taneczne.

 

Mustafa Kaplan (ur. 1965) uczył się tańca u Geyvan McMillan w Stambule, gdzie studiował elektrotechnikę. W latach 1989-1992 tańczył w Modern Ballet Company, a następnie pracował w Teatrze Miejskim w Stambule jako choreograf i tancerz. Jest współzałożycielem tanecznych i performatywnych zespołów, takich, jak: Yesil Üzümler, Dans Fabrikası,Taldans Company, oraz stowarzyszenia CATI. Filiz Sızanlı (ur. 1975) jest absolwentką Wydziału Architektury Uniwersytetu Technicznego w Stambule. Uczestniczyła w wielu projektach teatralnych w ramach Research Laboratory przy Teatrze Miejskim w Stambule. Jest jedną z założycielek Stowarzyszenia CATI. Pracowała z Mathilde Monnier, Emmanuelle Hyunh, Yannem Marussichem.

 

 

Spektakle Taldans: Sek sek, Solum, Dolap

 

Więcej o festiwalu: www.cialoumysl.pl

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close