
Materiały artystki.
Marta Ziółek zaprasza na pierwszą prezentację researchu do projektu Czarne na Czarnym, będącą rezultatem rezydencji w Frankfurt LAB. Prezentacja odbędzie w niedzielę 4 maja o godz.18.00 i w poniedziałek 5 maja o godz. 20.15 weFrankfurt LAB – das Musik-, Theater- und Tanzlabor der Moderne für Frankfurt RheinMain e.V. (Frankfurt nad Menem,Schmidtstraße 12).
Ostateczny rezultat projektu zostanie zaprezentowany w marcu 2015 w Amsterdamie (Teatr Hetveem). Planowana jest również ekspozycja projektu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
O projekcie:
Punkt wyjścia do projektu stanowi seria czarnych obrazów stworzona przez Rodczenkę pomiędzy 1918 a 1919 rokiem, będąca odpowiedzią na białe obrazy stworzone przez Kazimierza Malewicza.Tak jak stopniowa redukcja palety kolorystycznej do bieli była manifestacją idei „supremacji czystego uczucia lub percepcji w sztuce malarskiej”, sposobem odniesienia do transcendencji („Białe na Białym”), tak czerń w obraz Rodczenki i sposób jej użycia był sposobem na ugruntowanie malarstwa w jego fizycznych właściwościach, przeniesieniem uwagi na powierzchnie malarskiego obrazu. Czarna seria stała się deklaracją Rodczenki o tym, że „Nic poza obrazami nie istnieje”.
W moim projekcie badam możliwą relację pomiędzy tą historyczną pracą/wydarzeniem artystycznym a jego dzisiejszą tymczasową translacją/wystawą? Co oznaczałoby dokonanie post-produkcji na czarnych obrazach Rodczenki poprzez medium tańca i choreografii? Co oznaczałoby przemieścić jedno medium (malarstwo) w obszar innego medium (taniec)? Czym byłby czarny taniec i czarna choreografia?
Taniec i choreografia: Marta Ziółek
Współpraca dramaturgiczna: Eleonora Zdębiak
Kurator, historyk sztuki: Szymon Żydek
Projektantka mody: Agata Mickiewicz
Produkcja: Het Veem Theatre.