Wersja do druku

Udostępnij

Bałtycki Teatr Tańca zaprasza na drugą część projektu Niderlandy – premierę spektakli: Body Master Izadory Weiss oraz Falling Angels Sarabande Jiříego Kyliána. Body Master to opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy. Falling Angels jest opowieści ą o tajemniczej magii uwodzenia, zmysłowości jako prawdzie o ludzkiej naturze. W Sarabande znikają płynne, falujące ruchy tak charakterystyczne dla wczesnych choreografii Kyliána, ustępując miejsca jego fascynacji prymitywnymi, rytualnymi tańcami.

 

 Premiera zaplanowana jest na sobotę 8 listopada, a kolejne pokazy odbędą się w dniach 14-16 listopada w Operze Bałtyckiej.

 

Body Master

Tytuł najnowszej choreografii Izadory Weiss ma charakter ironiczny. Spektakl stanowi opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy, przywodzi na myśl wielkiego reformatora teatru Edwarda Gordona Craiga. Jego również uwiodła idea doskonałego Aktora – Nadmarionety zdolnego do precyzyjnego przekazania zaprogramowanych emocji. Przed i po Craigu było wielu wybitnych twórców uwikłanych w tragiczną sprzeczność pomiędzy pragnieniem demiurgicznej władzy nad poddanym mu artystą, a dążeniem do wydobycia z niego prawdy. Na przykładzie wymyślonej przez siebie historii Izadora Weiss po raz  kolejny zmaga się z podstawowymi pytaniami o istotę tworzenia teatru i relacji pomiędzy wizją kreatora i artystami, którzy tę wizję wcielają w życie.

 

libretto, montaż muzyki, inscenizacja i choreografia: Izadora Weiss      
scenografia: Hanna Szymczak

światła: Piotr Miszkiewicz

asystenci choreografa: Elżbieta Czajkowska-Kłos, Filip Michalak

obsada: Filip Michalak, Beata Giza, Beniamin Citkowski, Naya Monzon Alvarez, Daniel Flores Pardo, Julia Sanz Fernandez, Michał Łabuś, Filip Löbl, Bartek Kondracki, Paulina Wojtkowska, Tura Gómez Coll, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Oscar Pérez Romero, Tania Verdejo Vazquez, Natalia Madejczyk, João Paulo de Castro Franca, Oleksandr Khudimov, Sayaka Haruna, Jacopo Grabar

premiera: 8 listopada 2014

 

Falling Angels

Dla Jiříego Kyliána fascynujący aspekt kompozycji Reicha leży w jej rytmicznej strukturze, a szczególnie w użyciu środka stylistycznego zwanego phasing (fazowanie). Tworzy ona płynne tło, na którym choreografia może rozwijać się zupełnie niezależnie. Podczas kiedy zazwyczaj Kylián traktuje muzykę jako pierwotne źródło dla swoich choreografii, czyli opiera swoją pracę na (istniejącej) muzycznej strukturze dzieła, tym razem zaczął od tańca. Wynikiem jest pasjonujący i bezpośredni lot ośmiu tancerek.

 

muzyka: Steve Reich
inscenizacja, scenografia i choreografia: Jiří Kylián           
kostiumy: Joke Visser
światła: Jiří Kylián (koncepcja), Joop Caboort (realizacja)
nadzór techniczny nad światłem/scenografią: Joost Biegelaar
asystent choreografa: Roslyn Anderson

obsada: Beata Giza, Tura Gómez Coll, Naya Monzon Alvarez, Natalia Madejczyk, Julia Sanz Fernandez, Agnieszka Wojciechowska, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Sayaka Haruna
prapremiera światowa: 23 listopada 1989, AT&T Danstheater, Haga Nederlands Dans Theater
premiera Bałtyckiego Teatru Tańca: 8 listopada 2014

 

Sarabande

Na tle Sarabande Bacha Jiří Kylián kontynuuje swoje poszukiwania odpowiedzi na podstawowe pytania dzieci. Proste struktury, banalne sytuacje, wizje jak ze snu, retrospekcje, elementy tańca i pantomimy pokazują, że odpowiedź na pytanie „Dlaczego?” nigdy nie nadejdzie. Pomysł Kyliána na Sarabandę zrodził się – jak wiele jego ostatnich dzieł – jako „przedsięwzięcie choreograficzne”. Spektakl, będący czarno-białym szkicem, który ma być ukończony i pokolorowany w umysłach widzów, odnosi się innych choreografii Kyliána, No More Play, Falling Angels oraz Sweet Dreams.

 

muzyka: Jan Sebastian Bach (opracowanie  Dick Heuff)

inscenizacja, scenografia i choreografia: Jiří Kylián

kostiumy: Joke Visser

światła: Jiří Kylián (koncepcja), Joop Caboort (realizacja)

nadzór techniczny nad światłem/scenografią: Joost Biegelaar

reżyser dźwięku: Dick Schuttel

asystent choreografa: Patrick Delcroix

obsada: Filip Michalak, Michał Łabuś, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Daniel Flores Pardo, Bartek Kondracki, Filip Löbl

premiera światowa: 13 września 1990, AT&T Danstheater, Haga Nederlands Dans Theater

premiera Bałtyckiego Teatru Tańca: 8 listopada 2014

***

 

Niderlandy

 

Łączenie mniejszych części z zachowaniem ich specyficznych wartości w większą solidarną całość dającą poczucie siły i bezpieczeństwa – tak w skrócie określiłbym skojarzenia, jakie nasuwa nam nazwa Niderlandy. Bogata historia tych „dolnych krain” zwieńczona dzisiejszymi krajami Beneluksu, z ich potęga gospodarczą, kulturową i imponującym przywództwem w procesie jednoczenia zwaśnionej Europy, fascynująco harmonizuje z historią naszego miasta. Hanzeatyckie związki Gdańska z miastami tamtego regionu, umiłowanie wolności i obrona niezależności od imperiów ościennych, dbałość o wartości społeczeństwa obywatelskiego, pielęgnowanie lokalnych tradycji językowych i kulturalnych, pracowitość i zapobiegliwość gospodarcza – to wszystko sumuje się w dziejach tych nadmorskich nizin tak dalekich geograficznie, a tak bliskich sobie duchowo. W Operze Bałtyckiej to duchowe pokrewieństwo kultywuje Bałtycki Teatr Tańca obierając sobie za wzór Nederlands Dans Theater w tym kształcie, jaki mu nadał wielki choreograf Jiří Kylián.

 

Jego praca w naszym teatrze w 2012 roku zaowocowała wysoką oceną BTT i zgodą na przekazanie nam kolejnych dwóch choreografii: Sarabande i Falling Angels. Jednocześnie asystent Kyliána z NDT Patrick Delcroix zgodził się zrealizować z naszym zespołem swój spektakl Clash. Izadora Weiss pokaże we wspólnym z nim wieczorze, który zatytułowaliśmy Niderlandy 1, dwie nowe choreografie Fun i Light, inspirowane jej podziwem dla Holendrów i ich niezwykłej sztuki. W premierze wieczoru Niderlandy 2, u boku mistrza Kyliána, prezentuje swój spektakl zatytułowany Body Master. Te sześć choreografii łączymy w projekt złożony z dwóch wieczorów, w całość, do której nasz zespół przygotowywał się przez cały 2014 rok.

 

Marek Weiss

Dyrektor Naczelny i Artystyczny

Opery Bałtyckiej w Gdańsku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close