Wersja do druku

Udostępnij

Program Rezydencja/Premiera, organizowany przez Klub Żak, od 2009 roku jest częścią Gdańskiego Festiwalu Tańca. Do tegorocznej edycji konkursu wpłynęły 32 aplikacje (10 zgłoszeń tancerzy z zagranicy, 2 zgłoszone po upływie terminu naboru). Dwie aplikacje złożono po terminie, zaś dziewięć nie spełniło wymogów formalnych i te aplikacje nie były rozpatrywane.

 

Wyboru dokonała komisja w składzie: Magdalena Renk-Grabowska – dyrektor Klubu Żak, Agnieszka Fortenbach – kurator ds. teatru, Paulina Cichosz – kurator ds. teatru, oraz Maria Miotk – kurator ds. teatru.

 

Innermen Sarah Bleasdale, Nadine Freisleben i Angeli Fegers oraz Kolibeńka Aleksandry Nowakowskiej, Bartłomieja Mieszczaka, Nicol Wesołowskiej i Daniela Leżonia to dwa projekty wybrane przez Klub Żak do realizacji w 2019 roku.  Premiera pierwszego spektaklu zaplanowana jest 23 lutego 2019, a drugiego – 13 kwietnia 2019 Wybór trzeciego, ostatniego projektu na rezydencję (6-19 maja) zostanie ogłoszony 10 stycznia 2019.

 

Kryteria, jakimi kierowała się komisja, to przede wszystkim: umiejętności tancerzy uczestniczących w danym projekcie, ich dorobek artystyczny, udział w spektaklach teatrów tańca współczesnego, opis zgłaszanego projektu i przebieg spektaklu (przejrzystość, klarowność, zwięzłość, rozpisanie spektaklu na sceny). Został też wzięty pod uwagę zakres dotychczasowego wsparcia finansowego w ramach projektów rezydencyjnych Klubu Żak.

 

Innermen

Sarah Bleasdale, Nadine Freisleben, Angela Fegers

Rezydencja: 11-23 luty 2019

Premiera: 23 luty 2019

Opiekun rezydencji: Eva Duda

 

Innermen to spektakl współczesnego teatru tańca przedstawiający 3 kobiety, które podróżują, aby odkryć swoich „wewnętrznych mężczyzn”. Sztuka ta zadaje pytania: jakie stereotypy „hipermęskości” dostrzegamy w naszym społeczeństwie? Czy w każdej kobiecie jest „wewnętrzny mężczyzna”? Jeśli tak, to co on ma do powiedzenia? Wykorzystując różne techniki taneczne (np. morfing i looping) tancerki dokładnie zbadają stereotypy hipermęskości z kobiecej perspektywy.

 

Sarah Bleasdale – berlińska tancerka i choreografka, pochodzącą z Nowej Zelandii. W 2016 roku Sarah zdobyła III nagrodę w konkursie Solo Dance Contest na Gdańskim Festiwalu Tańca za spektakl Smirk. Obecnie tańczy w GAU Company, pracuje jako choreografka z aktorami  w dBs Film School w Berlinie i jest reżyserką belgijskiej grupy UBIK Theater. Komercyjnie występuje również jako drag king i komediantka w burlesce pod pseudonimem Miss Phoenix Rising w Londynie, Brukseli i Berlinie.

 

Nadine Freisleben urodziła się w 1989 roku w Berlinie. Tańczyła w różnych nigeryjskich zespołach, gdzie nawiązała kontakt z West African Contemporary Dance. Wypracowane w tamtym okresie podejście i technikę wykorzystuje w swoim własnym stylu ruchowym. W 2013 roku związała się z Dance-Theatre Ensemble GAU Company.  W 2015 roku natomiast ukończyła studia z zakresu tańca współczesnego w Berlinie, gdzie rozpoczęła pracę na polu międzynarodowym z choreografami takimi jak: Saskia Assohoto, Chaim Gebber, Christian Schwaan i Jennifer Mann.

 

Angela Fegers to amerykańska tancerka i choreografka, mieszkająca obecnie w Berlinie. Po ukończeniu studiów w New World School of Arts w Miami na Florydzie, Angela przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie występowała u Lindy Fines i Ericka Montesa, po czym przeprowadziła się do Europy. Obecnie skupia większość swojej energii na tworzeniu własnych projektów i nauczaniu. Angela czerpie inspiracje z codzienności, starając się obserwować ruchy ludzi, a następnie włączając zaobserwowane tendencje do swojej pracy twórczej.

 

 

Kolibeńka

Aleksandra Nowakowska, Bartłomiej Mieszczak, Nicol Wesołowska, Daniel Leżoń

Rezydenacja: 1-13 kwietnia 2019 

Premiera: 13 kwietnia 2019 

Opiekun rezydencji: Jean Gaudin

 

Kolibeńka to spektakl inspirowany kulturą ludów, wykorzystujący tańce ludowe, tradycyjne pieśni, taniec współczesny i polską technikę tańca współczesnego. Taniec ludow, jak nazwa wskazuje, brał się z ludu, był żywą ekspresją ciał ludzi żyjących w tamtych czasach. Czy może on pełnić tą samą funkcję również dzisiaj? Tancerze podejmą próbę odtworzenia aury ludowości, sprawdzą, jak rezonuje ona w ciałach i umysłach. Zainspirują się historiami przekazywanymi w tradycji ustnej.

 

Aleksandra Nowakowska – studentka V roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Zagrała m.in. w spektaklach OPT Gardzienice (Nowe Ateny, Requiem), Stanach skupienia w choreografii Jacka Przybyłowicza oraz Gdzie jest Paweł? Czyli chcemy spokoju! w reżyserii Jana Peszka. Współtworzy stowarzyszenie Imagination Space Center, które zajmuje się projektami społecznymi, np. warsztatami ruchowymi i dla osób starszych oraz młodzieży. Uwielbia śpiew ludowy, uczy się pieśni, oraz uczestniczyła w warsztatach mistrzowskich z Natalią Polowynką.

 

Bartłomiej Mieszczak – student V roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Od dziecka zainteresowany tańcem oraz ruchem. Pracował w zespole pieśni i tańca Ziemia Beskidzka na stanowisku choreografa. Będąc studentem, stworzył wiele samodzielnych projektów tanecznych m.in. solo I 'd ask myself a question did You?, które pokazane zostało na festiwalu tanecznym Alta w Pradze. Obecnie tańczy w spektaklu improwizowanym Uważnie się przyglądam w reżyserii Ilony Trybuły oraz w Romeo i Julii w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego.

 

Nicol Wesołowska – studentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Grała w rewiach muzycznych w teatrze Ucker märkische Bühnen Schwedt, uczestniczyła m.in. w Festival Internacional de Teatro Alternativo oraz w międzynarodowym artystycznym projekcie Europe-identity under (trans)formation: GENDER*X w 2016 roku, w Salzburgu. W 2018 roku zagrała w operze Ognisty Anioł, reżyserowanej przez Mariusza Trelińskiego. Współpracowała m.in. z H. Kaalundem i S. Majewskim.

 

Daniel Leżoń – absolwent Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Studiował również na kierunku Theatre Arts with Dance & Movement na Uniwersytecie w Derby. Uczestniczył w China-CEEC Summer Dance Camp w Chengdu oraz projekcie badawczym dra Jacka Łumińskiego Oral History of Dance in China w prowincji Syczuan. Od 2011 roku aktor, tancerz, pedagog i choreograf w międzynarodowych projektach teatralnych. Obecnie występuje na deskach Och-Teatru, w spektaklu Bal Manekinów w reżyserii Jerzego Stuhra oraz w Teatrze Tańca i Ruch ROZBARK w spektaklu Rozkosz Jakuba Lewandowskiego. Koordynuje projekty twórcze Imagination Space Center.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close